חוק השילוב במשמעותו החברתית והקולקטיבית
המאמר *"הכשרת מורים במציאות של שילוב..." / אבישר ואלמוג
והמאמר *"איכות תוכניות והכלה בגיל הרך" / ויג'יניה בויס והיידי הולינגסוורס
הביאו אותי למסקנות כי חוק השילוב מעיד על התפתחות חברתית משמעותי
המשפיעה על המבנים החברתיים בתחום החינוכי בפרט ובחברה בכלל
השקפת העולם המתפתחת, הרואה כיום את הילד בעל הצרכים המיוחדים כאדם – דבר ראשון, בעל רצונות, יכולות ושאיפות, ורק אחרי כן נבחנות מוגבלויותיו, מאפשרת לנו כחברה להתקדם בכיוונים חדשים היוצרים סביבה טובה מכילה ובריאה יותר. כאשר כל מערכת החינוך והמערכות התומכות בה מגויסות למען מטרת השילוב וההכלה, מתקבלת השפעה עצומה שאותה יש לקחת בחשבון כאשר בונים תוכניות לימודים ומגדירים את מטרותיהן, השינוי שמגיע מתוך רעיון השילוב וקבלת השונה ומיושם בכל המישורים, מייצר מגמה חברתית היכולה לעשות הבדל אמיתי בין מה שהיה נהוג עד חוק החינוך המיוחד וחוק השילוב, ולאחריו
כשהשקפה זו באה לידי ביטוי בחינוך, שהוא למעשה ערש צמיחת התרבות בכל מקום בעולם, חשוב לבנות את הדרכים ליישומו מתוך לקיחת אחריות ומודעות להשלכות, ככל שההתבוננות על כל המהלכים תהייה יסודית, מדויקת ורחבה, כך אפשר יהיה להגיע להישגים משמעותיים ולהגשמה. חשוב לזכור כי תהליך של היווצרות מגמות ומטרות משתנות בהתאם לצרכים בשטח הופך אותו לדינאמי ואין סופי.
שני המאמרים מציגים מגמות בשילוב ומוכיחים את הצורך במציאת שפה משותפת ואחידה התומכת בדרך להשגת המטרות. היופי בהתבוננות הכוללת טמון בנכונות, ברצון ובגיוס המשאבים למען מטרה נעלה של חיברות ואיחוד החברה האנושית.
יחד עם זאת קיימים פערים עצומים בין הצהרת הכוונות התאורתית לבין המתקיים בשטח, המערכת כולה נמצאת בתהליך מתהווה היוצר אתגרים מתחדשים בכל יום ובכל שעה. למרות ההתכוונות והרצון לקיים חברה שוויונית בעלת ערכים נעלים המעמידים את טובת הפרט בראש מעיניה, ניתן לראות כי מערכת החינוך מתקשה לעמוד במטרות שלשמן היא קיימת.
חלק נכבד במכשלות לקיומם של מהליכים משמעותיים, שחלקם הוא גמול ראוי למורות, גיוס משאבים לטובת צוות מטפל, כיתות ראויות, וצוותי חשיבה, יוזמה ויישום של תוכניות לימוד חדשות ואקטואליות היכולות לתת מענה ראוי לצרכים אמיתיים בשטח, הוא העדר מימון או נכון יותר לומר, משאבים שהולכים לאיבוד בדרך לייעודם. זאת מאחר והמערכת מסובכת, מורכבת ולא נגישה למשתמשים בה, הגיע הזמן לעשות שינוי וליצור את השילוב הנכון, לבעלי צרכים מיוחדים, לתלמידים, למורות, להורים ולכל המשתמשים בה.
*
Buysse V. and Hollingsworth H.L. (2009) Program Quality and Early Childhood Inclusion: Recommendations for Professional Development: Topics in Early Childhood Special Education 2009; 29; 119
אבישר ג, אלמוג א (2003), הכשרת מורים במציאות של שילוב: מאין באנו ולאן אנו הולכים? סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום, 18, 2 ,5-18
C הזכויות על המאמר שמורות לנטע רימון בלבד,
ניתן להשתמש בציטוטים מתוכו רק עם מתן קישור למאמר המקורי וקרדיט לכותבת.
נטע רימון - יוצרת מאמנת ומנחה
סדנת "אימון היצר ליצירתיות"
מייל - netta9@gmail.com
נייד - 0547889918
אתר - www.rimonet.info