סקרים ושקרים ומה שביניהם - כמה נתונים צריך מנהל לאסוף ולאגור, ומה, לעזאזל, הוא יכול וצריך לעשות איתם?
ארכיאולוג מוציא הודעה לתקשורת: מצאתי את קווי הטלפון הראשונים בעולם! בחפירות שבצעתי, מצאתי חוטי מתכת ארוכים ומתמשכים, וההסבר היחיד לקיומם- חוטי טלפון!
ארכיאולוג ממפלגה יריבה, או מהחנות ממול, או מקבוצת שליטה אחרת מכנס מיד מסיבת עיתונאים: גיליתי את ממציאי התקשורת האלחוטית! בחפירות שעשיתי, לא התגלו חוטי מתכת. העובדות- עובדות, אבל מה שקובע הוא הבנתן ופירושן בהקשר הנכון והרלוונטי.
המשמעות היא במשמעות- והמשמעות- זו מומחיותה של הפרשנות. כל נתוני סקר, שמגיעים למסכו של המקצוען, חייבים להיבחן ללא עמדות קדומות, בלי קונספציה ובלי אג'נדה ממתינה מראש. (כמובן, אפשר להזמין סקר, שיגונן על תיזה, יתרץ פלופ, או יתמרץ רעיון, אבל זו קונספירציה לדיון אחר)
יש היודעים הכל ואינם מבינים כלום. אלה המסוכנים. יש היודעים קצת אך מבינים הרבה- אלה המאלתרים, היצירתיים והמסתדרים. ויש היודעים הרבה, מבינים הרבה, ומכאן- עושים ומשיגים הרבה. אלה המומחים: נותנים לנתונים את הכבוד הראוי ועושים אותם מצע ומנוף להבנה, ליצירה, לביצוע.
היזהרו מהמכורים לסקרים ולאוגרי אינסוף פריטי מידע ונתונים. אלה יצמיתו כל רעיון, יוזמה ותעוזה.
תסמונת- יותר מידי נתונים פחות מידי אינפורמציה- תחבל בכל זינוק של מחשבה ומעוף. התבססו על סקר כמידע לאישוש סברה, לאימות נתון, להערכת גרסה. אל תהססו לצאת אל הלא נודע (היחסי), כזה שלא מילא את כל המשבצות בתשבץ, כזה שיש לכם מספיק מידע, גם אם לא עד הפסיק האחרון.
הניסיון, החוכמה, האינטואיציה, הם מורי דרך מצוינים. תלמדו לסמוך עליהם- בשיקול ובשום שכל. לעולם יגלה הסקר רק את היש, לעולם, רק מבין המשמעות, ישכיל להוביל אל החדש ממנו.