שוב השנה ללא כל צורך אמיתי שעון הקיץ מסתיים לו בטרם עת ואנו עוברים לשעון חורף הרבה לפני מדינות העולם המערבי.
בחג הסוכות נאלץ להסתפק בשעות אור מצומצמות אחר הצהריים והאורות בבתים ידלקו מוקדם יותר תוך הכבדה על ההוצאות וגרימה לנזק סביבתי.
הקשר שנוצר אצלנו בין שעון הקיץ לבין הדת הוא תוצאה של פוליטיקה של עסקנים דתיים ברמה הנמוכה ביותר הטוענים שבגלל הזזת השעון "הצום נגמר שעה אחת קודם".
ברור לכולם שזוהי שטות. ביהדות יש מספיק צומות גם בקיץ וגם בחורף ושינוי של שעה לכאן או לכאן, שממילא אנחנו "משלמים" עליה בהתחלה מוקדמת של הצום בערב החג, לא משפיע במאום.
זוהי דוגמה להתנהלות של הממסד הדתי שמשניא את עצמו לחינם על הציבור הרחב. העסקנים הדתיים נתפסים, ובצדק, כמי שאכפת להם רק מעצמם ולא מענינת אותם טובתם של כלל תושבי המדינה ולא חיסכון של מאות מיליוני שקלים.
גם עקרונות דתיים כ"בל תשחית" והתחייבות לברית בינינו לבין הקב"ה לשמירה על היקום שלנו לא מענינים אותם כשעל הפרק הפוליטיקה הפנימית של המגזר החרדי והדתי.
מדרש ידוע הוא שהקב"ה מחזיר את האדם לראות את האילנות אשר בגן עדן ואומר לו "ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן וכל מה שבראתי בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך "
תורה בצד אחד ומעשה בצד אחר, והגיע העת שיכתבו פסקי הלכה האוסרים על המעבר המוקדם אל שעון הקיץ. השפה הדתית אינה נחלתו של ציבור כזה או אחר אלא היא של כולנו וניתן מתוך העולם היהודי להראות את האבסורד שבדבר.
אבל לבינתיים בקשה לי שלא תשנאו את היהדות בגלל התנהגות מי שמתיימרים להיות נציגיה. התנגדו למעשים ולמערכת שמעניקה להם את הלגיטימציה. התנגדו לפוליטיקה החרדית והדתית העלובה. זו לא היהדות - אלו חלק מזערי מהיהודים שלא ממש משנה לו מה שנמצא מחוצה לו. השאלה הגדולה יותר היא לא איפה הם, אלא איפה אנחנו?
מאת: הרב יואב אנדי, רב קיבוץ חנתון. בקיבוץ חנתון בגליל התחתון קהילה מסורתית הדוגלת בחופש אמונה וקיום המצוות.