לנהול עסק הגינון אופי ייחודי כאשר שדנים בהיבט הניהולי והפיננסי. מעצם נטייתו של הגנן אל השטח, הפעילות הפיזית, הדינמיקה המעניינת בגן ומול הלקוחות, הוא פחות נוטה להתמקד בנושאים שחלק מהם מובאים כאן:
הגדרת המוצר. התלבטות מתמדת בין אחזקת גינות להקמת גינות, כאשר מחד ההקמות קורצות בשל רווחיותן לכאורה ומאידך מיקוד באחזקה מאפשר יציבות על פני זמן.
תחרות. לקוחות מבקשים הצעות מחיר מפורטות ומשווים פריט לפריט, סעיף לסעיף. לשם כך יש ללמוד כיצד לפתח ייחודיות. מילים כמו "אמינות", "מקצועיות" וכיוב' אינן מספיקות. יש לפתח סגנון עבודה ומוצר ייחודי כמו עיצוב גינות שונה.
ניהול. גנן הוא גם מנהל. לעיתים רבות בעל העסק מתפקד כפועל יותר מאשר כמנהל. זאת עקב בעיות כמו: קושי בשימור עובדים טובים, עבודה שאינה נעשית כראוי אם אינו נוכח ברציפות באתר ועוד. לשם כך יש לפתח כישורי ניהול מתאימים ואלו יכולים להתפתח עם השקעה בהכשרה מתאימה.
ניהול זמן והתארגנות. אלו יכולים להתבטא בלוגיסטיקה שאינה יעילה מספיק או קושי בהפנית זמן ומשאבים לבנית הצעות מחיר שתכסנה את כל ההבטים התמחיריים של העבודה.
תזרים, בנקים ועונתיות. הלקוח הישראלי נכנס לשנת הדב שלו בחורף למרות שמזג האויר החורפי בישראל מאפשר הקמת גינות. עונתיות זו מכבידה על תזרים המזומנים ויש לנהל אותו בקפידה כדי לא להקלע למצוקה פיננסית אשר תיצור הכבדה לאורך זמן, גם כאשר השוק מתעורר מחדש. כמו כן ראוי ליצור מערכת יחסים מתאימה עם הבנק. בעבודה מול בנקים יש לפתח שפה מתאימה - לדעת כיצד להציג נכון את הנתונים ואיך לנסח נכון את בקשותך.
תקציב, השקעות,פיתוח. למשל התלבטות מתי וכמה להשקיע ברכישת כלי עבודה (ציוד לגננים) מתקדמים יותר.
אלו הם חלק מההתלבטויות והקשיים בעבודתו של בעל העסק, הגנן. לכן, ישנם כלים ניהוליים ופיננסים המותאמים יותר לאופי הפעילות הדינמית של הגנן ומאפשרים את ההתייעלות והגדלת הרווחיות.
ד"ר ורד בן שלמה
ייעוץ ניהולי, פיננסי וגיאוגרפי
התמחות בגינון ובאסתטיקה סביבתית
בגין 69 כפר יונה 054-6601766, 09-8940828
veredecon@zahav.net.il