הנחיית קבוצות אמנם לא תמיד מצריכה התערבות נראית לעין של המנחה, אך התפקיד של המנחה בקבוצה הוא קריטי ואם לא לקח חלק בלימודי הנחיית קבוצות בטרם הגיע להנחות, סביר להניח שהקבוצה לא תגיע ליעדים אשר הציבה לעצמה.
תפקידו החשוב ביותר של המנחה הוא לספק קודם כל את התנאים הבסיסיים בקבוצה על מנת שתתפתח דינמיקה נכונה ובריאה. זאת אומרת, עליו ליצור את התנאים אשר יביאו לידי התפתחות אמון הדדי, ביטחון פסיכולוגי והיכולת לשתף את האחרים בקבוצה. זאת ועוד נלמדים במהלך לימודי הנחיית קבוצות.
כלים והצלחה
במהלך לימודי הנחיית קבוצות רוכש התלמיד את הכלים הנדרשים על מנת ליצור באופן נכון את התנאים הנ"ל ולכוון את הקבוצה כל הזמן לעבר היעדים המיוחלים. לימודי הנחיית קבוצות מאפשרים לתלמיד קודם כל לבחון את עצמו ואת יכולותיו הבסיסיות לנהל קבוצה. רבים היו מעוניינים לעסוק בתחום, אך לא תמיד בורך המעוניין בתכונות הנדרשות על מנת להצליח בכך או שאין בידיו עדיין מספיק כלים כדי לעשות את עבודתו על הצד הטוב ביותר. לימודי הנחיית קבוצות יעזרו לו להבין זאת ולהתפתח.
תאורטי ומעשי
במהלך לימודי הנחיית קבוצות התלמיד מקבל מידע תיאורטי העוסק באלמנטים שונים בקבוצה: כיצד לפתח נכון את הדינמיקה, כיצד להתמודד עם מצבים לא מתוכננים המערערים את ההישגים שהושגו עד כה בקבוצה, כיצד להתמודד עם מצבים חדשים שהמנחה לא תמיד לוקח בחשבון, כיצד להחליט מה הפתרון הנכון למצב נתון ועוד. לאחר מכן, התלמיד גם מתנסה בשטח וזוכה להבין האם אכן יש בידיו את היכולות והכלים להתמודד עם קבוצה בכוחות עצמו.
ישנו מגוון רחב של סוגי הנחיית קבוצות ולימודי הנחיית קבוצות מאפשרים ללומד להבין לאיזה סוג קבוצה הוא מתחבר יותר, ובשלב מאוחר יותר גם להתכוונן להנחיה זו. כל קבוצה שונה מאחרת, מה שמצריך מחשבה מקדימה מתמדת. למעשה, מנחה הקבוצה הוא הסלע האיתן בקבוצה גם אם לא תמיד מעורבותו מורגשת למשתתפים. עצם הימצאותו במקום מעניקה למשתתפים תחושת ביטחון.