פרשת ניצבים מתארת את מערכת היחסים בין אלוהים לעם בתקופות שונות. טיב הקשר ביניהם נקבע על פי התנהלות העם - בתקופות שהלך בדרכי האל חוקיו ומצוותיו, זכה להכנס לארץ, נהנה משפע כלכלי וצאצאים רבים. כשהעם חטא והלך אחרי עמים זרים ואליליהם, הוא נענש קשות עד כדי גלות.
על פניו נראה כי מצוות אלוהים היתה מאוד ברורה וגם הבחירה כיצד לנהוג פשוטה אז כיצד בכל זאת קרה שהעם טעה, חטא לה' ונענש ?
הנסתרות לה' אלוהינו והנגלות לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת.(דברים כ"ט כח)
חלקים מדרכי האל נסתרות מעיני האדם, ובהן כמובן אין לו בחירה ובחלקים הגלויים, בהם לאדם ישנה בחירה חשוב שישכיל לבצע אותה.
באיזו מידה החלקים הגלויים הם באמת מאוד גלויים וברורים עבורינו ?
מסתבר כי גם החלקים הגלויים הם לעיתים נסתרים מעינינו ועלינו להשקיע מאמץ כדי להוציאם מהנסתר אל הגלוי, ולהתבונן בהם באופן מלא וברור.
כשאנו חווים אירוע אנו נוטים להתייחס אליו כאילו הכל גלוי וברור,ונחפזים להסיק מסקנות ולהגיב. זוהי למעשה תגובה של "טייס אוטומטי", המבוססת על מחשבות אוטומטיות, ודפוסי חשיבה ישנים, מבלי לדרוש נקודות מבט נוספות. מהירי התגובה בינינו מצטיינים בכך ואח"כ במחשבה נוספת מבינים את טעותם ומצטערים על תגובתם.
כדאי שנכיר בכך שלא הכל ברור ונגלה לעינינו, גישה זו תוביל אותנו להתייחס להתרחשות לא כמי שיודע ומבין הכל, אלא כחוקר המביא איתו פתיחות ומוטיבציה להציף שאלות, להכיר וללמוד את הנתונים באופן רחב יותר בטרם הוא מתייחס.
רגע נוסף של חשיבה מציף תובנות, משנה תחושות ומוביל לתגובות שונות.
כלי טוב להרחבת התמונה הוא לשים עצמנו במקום המשתתפים הנוספים בארוע.... לחשוב מה הניע אותם לפעול כפי שפעלו - מה הם רוצים להשיג - כך אנו מרחיבים לעצמנו את התמונה, מבינים גם את עמדת הזולת וכתוצאה מכך עשויים לשנות את התחושה והתגובה לאירוע.
גישה זו למעשה מוציאה אותנו מהטייס האוטומטי דרכו אנו רגילים לפעול.
כמה פעמים לאחר מעשה אנו חושבים לעצמנו כי יש דרך נוספת להסתכל על כך... ומצטערים שלא השקענו עוד רגע של מחשבה ?
כמובן שהמשימה אינה תמיד קלה ודורשת מאמץ רב של איפוק, תרגול של הרחבת החשיבה ואימון קבוע להצלחה...
לצורך ההמחשה אביא דוגמא של מתאמנת שנפגעה פעמים רבות מבן משפחה שלה שלא התייחס אליה יפה. בכל פעם היא חוותה את הפגיעה בעוצמה כאילו היתה זו פעם ראשונה.
לאחר שתיארה את מערכת היחסים ביניהם, הוסיפה באמירת אגב כי גם כלפי אנשים אחרים במשפחה הוא אינו מתייחס בכבוד. לשאלתי כיצד הדבר בא לביטוי - היא נתנה דוגמא ותוך כדי תשובה שמה לב כי זהו למעשה דפוס ההתנהגות שלו כלפי רוב הסובבים אותו. הבחנה זו הפחיתה אצלה מעט את תחושת הפגיעה. ככל שחשבה על כך, התחושה כלפיו השתנתה. תוך כדי ארוע אנו נדרשים לעצור ולהחליף את מחשבה האוטומטית (להלן הטייס האוטומטי) במחשבה נוספת. ככל שנהיה מודעים לחלקים הנסתרים שלנו אותם עלינו לחשוף לתהליך ונחקור את המחשבות שלנו, ונזהה את מקורן, התבוננות על הסיטואציה תהיה רחבה יותר ונגיע לתגובות אחרות מאלו השגרתיות שלנו.
ימים אלו של סליחות, ותשובה, בהם אנו עסוקים בחשבון נפש ובקשת סליחה איש מרעהו, זוהי שעת רצון טובה לעשות שינוי בטיב הדיאלוג עם הזולת. לבנות אותו מתוך פתיחות והקשבה לתהליכי החשיבה שלנו שיביאו אותנו ליתר שביעות רצון מתגובותינו.
ענת דור מאמנת אישית, מאסטר ב- nlp מתמחה בבעיות קשב וריכוז