כשמעצב גרפי ניגש לעצב ברושור או כל פרויקט מודפס אחר עולות שאלות רבות שנוגעות לעיצוב ולהדפסה. אחת מהן היא: איזה גודל לקבוע לעבודה? מטרתה של רשימה זו היא לחשוף בפני הלקוח הסקרן חלק משיקוליו של המעצב.
למה חשוב לתת את הדעת לגודל? הגודל של הברושור* מספר למי שאוחז בו משהו על המוצר, על השירות ועל החברה.
אני רוצה לשאול את עצמי איזה גודל יבטא באופן הטוב ביותר את המסר שאני רוצה להעביר.
אם אני רוצה לשדר שמדובר בחברה גדולה, יציבה ומבוססת ואם זה מתאים גם למוצר אז אתעניין ביצירת ברושור שהוא גדול מהסטנדרט. לתכשיטים לעומת זאת מתאים גודל קטן יותר מפני שזהו מוצר אינטימי יותר. אני רוצה להחזיק אותו בכף היד. בדרך כלל, ככל שהמוצר שמפרסמים עולה יותר כסף - כך הברושור יהיה גדול יותר. אפשר לראות את זה באופן ברור בתחום הבניה, שם בדרך כלל מפיקים ברושורים גדולים מאוד ועלונים ענקיים שמחכים לנו לעתים על ידית הדלת בבית. כמובן שאלה דוגמאות מעט גסות ומכלילות. אני מביאה אותן על מנת להמחיש את הדבר הבא: עוד לא הנחנו מילה או כתם צבע על הברושור, רק הגדרנו את הגודל שלו וכבר הוא נושא איזהשהו מסר - וחשוב לתת על כך את הדעת.
אז איך אדע איזה גודל לקבוע? בשלב ראשון הייתי ממליצה לדמיין את הלקוח הפוטנציאלי מחזיק בידו את הברושור ולשאול איזה גודל מתאים למה שאני רוצה להגיד.
אחרי שדמיינו את הגודל האידאלי נפגיש את הדמיון עם המציאות: התקציב גם הוא ישפיע על בחירת הגודל. בדרך כלל, ככל שנגדיל את הברושור כך גם מחיר ההדפסה יעלה - אבל ישנו טווח שאם נגדיל בתוכו, ההשפעה על המחיר תהיה מזערית. לדוגמא אם אנחנו מחליטים ללכת על ברושור הגדול מ-A4 אפשר להגדיל עד A3 וההבדל לא יהיה משמעותי.
מה ההסבר לכך?
נייר מגיע בגליונות בגודל 70/100 ס"מ שמתחלקים לשני חצאי גליונות בגודל 50/70 ס"מ שמתחלקים לשני רבעי גליונות בגודל 35/50 ס"מ שמתחלקים לשני דפי A4 (כפי שאפשר לראות באיור בעמוד הבא). ככל שנגדיל את הברושור נצטרך להשתמש בגליונות גדולים יותר, בלוחות גדולים יותר ובמכונה גדולה יותר. כל אחד מהפרמטרים האלה ישפיע על המחיר.
חשוב לדעת מה הסטנדרט בשל הדעה הרווחת שאם כל כך הרבה אנשים עושים את זה אז בטח יש סיבה טובה לכך ולרוב זה נכון - הגודל הסטנדרטי הוא חסכוני בנייר ולכן גם בכסף, כרטיס ביקור בגודל סטנדרטי יתאים למחזיקי כרטיס ביקור שקיימים בשוק, גלויה סטנדרטית תתאים למעטפה סטנרטית ועוד סיבות רבות וטובות. אבל לעתים חשוב להכיר את הכללים ולו רק כדי להפר אותם - בידיעה ובחוכמה. דוגמא פשוטה להפרה של הכללים בכרטיס ביקור: ישנה רתיעה מגודל שאיננו סטנדרטי מפני שכאמור יש חשש שהכרטיס לא יתאים למחזיק כרטיסי ביקור, לא ייכנס לארנק ובשל גודלו המיוחד יילך לאיבוד. מה שאפשר לעשות במקרה ואנחנו רוצים כרטיס ביקור בגודל שונה מהמקובל - להקטין. אפשר להקטין מהגובה או מהרוחב וכך אנחנו נהנים משני העולמות, יצרנו כרטיס בפורמט ייחודי, שייכנס לכל מקום אליו הוא אמור ללא שום תוספת במחיר.
*הברושור ניתן כאן בתור דוגמא: רשימה זו מתייחסת לכל עבודת עיצוב גרפי שמיועדת להדפסה כמו פולדר, עלון, חוברת, ספר ועוד.
גלית אזולאי, מעצבת גרפית, שותפה באליפסה, סטודיו לעיצוב גרפי
galit@elipsa.co.il
אתר הסטודיו: http://www.elipsa.co.il