"סליחה היא המילה היפה ביותר בשפת אנוש" ויקטור הוגו
מה יש באותו מילה, "סליחה" , שכל כך מקשה עלינו שמעורר בנו כל כך הרבה אמוציות ושבמיוחד עבור התהליך שלה הוקדשו יומיים שלמים ביהדות המלווים בצום ובהימנעות? הסליחה היא תהליך רגשי עבור האדם אשר עיקר הקושי בו ,לטעמי,הוא וויתור ושחרור. הן האדם המבקש סליחה והן האדם אשר מתבקש לסלוח מתבקשים שניהם לוותר ולשחרר דברים רבים אשר לעיתים עומדים בסתירה גמורה לעולם הערכים והאמונות שלהם, לאופיים ומהותם. ובכך טמון עוצמתה של הסליחה. כאשר האדם נדרש לצאת מאיזור הנוחות שלו, להסתכל בעצמו פנימה ולהתעלות מעל עולם שלם תפיסות וחוקים פנימיים שיצר והציב לעצמו עם השנים, שנאות וקנאות, עקרונות וחסמי אגו- אי אז הסליחה משחררת אותו.
אז מדוע הסליחה כל כך קשה לעיתים? הסליחה מתחלקת לשניים, לאדם המבקש סליחה ולאדם המתבקש לסלוח.
• מבקש הסליחה: יצטרך,כצעד ראשון, להכיר בטעותו ובפגיעה שפגע. זהו תהליך קשה אשר מאחוריו מקופלות משמעויות רבות כמו הכרה בשיקול הדעת המוטעה שלו, עולם הערכים השגוי שלו, היישרת מבט אל תכונות אופי ודפוסים שלו אשר אולי אין להם מקום יותר במבנה האישיות שלו , אך בעיקר- התגברות וויתור על האגו. האדם הוא יצור המונע מאגו. בקשת סליחה הינה וויתור עליו והצהרה בקול רם וברור מול הנפגע כי טעינו וכי אנו מניחים את מגרעותינו בידיו ומבקשים כי ינהג בהם בחמלה. לעיתים זהו תהליך קשה מנשוא עבור אנשים המנוהלים ונשלטים ביד רמה על ידי האגו שלהם. הנחת האגו בצד והתעלמות מצרכיו הנרקסיסטיים לטובת אדם אחר הינו תהליך קשה,לעיתים לא טבעי,אך ששכרו בצידו. זוהי נטילת סיכון לעיתים אך עצם היציאה מאיזור הנוחות הפרטי שלנו של האגו מביאה לשחרור עצום.
• הסולח: לעתים נדרש הסולח לסלוח על דברים שלא ניתן לסלוח להם. עליו להתרומם מעל הפגיעה האישית והפרטית שלו, מעל תאוות הנקמה לעיתים ולשחרר כל יצר ותחושה שליליים ולהעניק מחילה וכפרה לפוגע. לעיתים יש לשחרר רגשות קשים שנכלאו במשך שנים כתוצאה מפגיעה מתמשכת או פגיעה חד-פעמית רבת עצמה, לשחרר כל תקווה לנקמה בפוגע ואי רצון לשחרר אותו מייסוריו כעונש על מה שגרם לו. גם זהו תהליך קשה המחייב שחרור של האגו, שהרי כאשר אנו נפגעים,פעמים רבות מדובר בפגיעה ביצור העדין והשברירי ביותר שלנו מחד,אך החזק והדומיננטי מצד שני. אולם,גם כאן, למרות קשייו של תהליך הסליחה, ישנה הטבה עצומה לסולח- שחרור כל אנרגיה שלילית כלואה והעצמה אישית ע"י הכרה בכוחו של הסולח לסלוח ולשחרר אדם אדם מכבליו הרגשיים.
היהדות, בהכירה בעוצמת הסליחה והכפרה, טרחה והקדישה יומיים שלמים לתהליך זה. האלמנטים הפסיכולוגיים המגולמים ביום כיפור הם פשוטים אך בעלי השפעה עמוקה:
• יום זה מעניק לאדם מסגרת זמן ברורה וע"י כך לגיטימציה מלאה לביצוע תהליך הסליחה.
• ליווי תהליך הסליחה והכפרה בצום מאפשרת למעשה ריכוז הנפש בתהליך על ידי ניתוקה מכל גירוי והנאה חיצוניים ועל ידי כך מיקודה המלא בתהליך.
• הבטחת גמול- האדם הדתי והמאמין מונע מעצם האמונה והתקווה כי ביום זה נסלחים לו כל עוונותיו ולפיכך מובטח לו מקום בעולם הבא. לתקווה עצמה רבה והיא "דלק" חזק מאד במוטיבציות של האדם לבצע את תהליך הסליחה.
אם כן, לסליחה ישנה עצמה רבה. היא משחררת ומאפשרת לפתוח דף חדש,נטול רגשות ומשקעים ואנרגיות שליליות אשר לעיתים מכלות כל חלקה טובה בנפשו של האדם, ולעיתים קרובות גם בגופו כתוצאה מכך, אין זה תהליך פשוט כאשר מעורבת בו פגיעה קשה,ובעיקר מתמשמכת, אך תוצריה שווים זאת-הן למבקש הסליחה והן לסולח.
אורי שקד-טיפולים קצרי מועד. הרצאות,קורסים וטיפולים פרטיים . www.orish.co.il