בטון הפך בשנים האחרונות לחומר שההאומנות והאומנות השימושית עושה בו שימוש נרחב, בפיסול, כחומר לתבליטים, יצירת כדים וכלים שונים, ואפילו תכשיטי בטון. ישנן טכניקות רבות לעבודה עימו, חומר ציפוי, יציקה, גילוף,ואפילו אנו משתמשים בו כחומר לציור ב חוג ציור בגבעתיים,
בפיסול הוא מקובל, הן כחומר ציפוי (בעצם צריך להתיחס אליו במקרה הזה כטיח) על גבי חומרים שונים-רשת ברזל, קלקר, וחומרים פולימריים שונים. והן כחומר יציקה. ( הוא מקובל מאוד ISRAELI ART)
ליצירת בטון חזק כבסיס לציפוי של עבודות -יש חשיבות להתיחסות לחומר אותו אנו מצפים. ולגודל העבודה. בעבודות ברשת ברזל יש שוני בן עבודות עם רשת לולים שמאפשרת לבטון לחדור לתוכה-לבן עבודות ברשתות נפה עדינות המשאירות את הבטון כציפוי חיצוני עליהן.התערובת הבסיסית לציפוי רשת נפה היא יחידה של חול מנופה(ישנם סוגי חול רבים בשוק ויש לבחור מבניהם ,חול עדין יתן טקסוטורה עדינה,חול גס -מרקם גס וחוזק.יחידה של בטון (זה לא משנה אם זה בטון לבן או אפור-על אף שרוב הבנאים נשבעים שבטון אפור חזק יותר),יש להוסיף דבק בניה כגון בג' בונד (ישנם דבקים רבים בשוק -צריך לבחור דבק המתאים לטיח ולא ליציקה) עלפי הוראות היצרן. צריך לזכור שהדבק מסמיך את התערובת -ולכן ככל שנוסיף דבק- הדבר יעלה את הסבירות לסדקי התיבשות -לכן יש להרטיב או לעטוף את הפסל בניילון אם אנחנו עובדים בקייץ. . הכלל לגבי תוספת מים הוא שככל שיש יותר מים בתערובת כך היא חלשה יותר.אבל בשכבות הראשונות של עבודה על רשת נפה אין לנו ברירה אלה ליצור תערובת דלילה עם הרבה מים כדי לחזק בצורה הדרגתית את הפסל (אם נעטוף אותו מיד בשכבה עבה של בטון הוא יקרוס בהנחה שאומנם הבטון יתפס. בעבודה עם רשת נפה יש לשטוף את הרשת מהשמן המרוח עליה כדי למנוע החלדה).אנו עובדים עם רשת לולים ואפשר להוסיף לתערובת גם מעט חצץ עדין (שומשומית).תוספת של סיבי מתכת או פיבר גלס קצוצים יחזקו בצורה מהותית את התערובת.וישמשו כחיבור בן השכבות השונות(בניגוד לנטייה המקובלת יש לשקול להשאיר את השכבות הראשונות לא חלקות כדי שהשכבות הבאות יתפסו בקלות עליהן.
בטון ליציקה של פיסול יש להכין בתערובת של שני יחידות חול על יחידת מלט (הפעם הדבק צריך להתאים ליציקה),כמות המים צריכה להיות המינמלית שתאפשר לבטון למלא את כל פרטי הפסל-יש לשקול הכנסת חוטי ברזל במקומות דקים במיוחד או במקומות עם נטייה לשבירה (אצבעות למשל). ושוב הרטבה ושמירה בתוך ניילון במזג האוויר הישראלי חשובה. מקובל להוסיף לבטון ליציקה(או להחליף את החול שבו ב...)אבקת שיש. ואז מתקבל חומר דמוי אבן שניתן ללטש לרמה .ב חוג פיסול גבעתיים אנחנו נוהגים גם להוסיף מעט פיגמנט אוקר לתערובת וגם מעט זירקונים כדי לקבל מראה של אבן טבעית.
הסדנה לאומנות,ציור פיסול,עיצוב http://sadna4u.com ציור פיסול צילום