עולם בעלי המקצוע העורכים שיפוצים ופרויקטים של בניה כאלו ואחרים הוא עולם מעט מוזר - רבים מאותם בעלי המקצוע מתמחים לחלוטין בתחום בו הם עוסקים, ואינם בקיאים בהרבה מעבר לכך בכל הקשור לפן האדמיניסטרטיבי של עבודתם. זה כמובן נובע באופן טבעי מכך שמי שהולך להיות בעל מקצוע עושה זאת מפני שהוא טוב בסוג מסוים של עבודה, ואינו מעוניין להתחיל להתמחות בדברים אחרים כמו בירוקרטיה וכד', אשר חשובה מאוד לעבודתם בסופו של דבר.
לכן, רבים מבעלי המקצוע שאנחנו נתקלים בהם בארץ עובדים בצורה אותה נוהגים לכנות "חאפרית". זה לא אומר כמובן שהמבנה שהם בונים או השיפוץ שהם עורכים אינו איכותי וטוב, פשוט שכל הפן הבירוקראטי והמנהלי של עבודתם לוקה בחסר.
אחת הדוגמאות הטובות ביותר למצב זה היא היתרי בניה. לעיתים נדמה כי תחום זה פרוץ לחלוטין בארץ, ותחום הבניה (בעיקר של מבנים קטנים, השלמות מבנים וכד') מתנהל ב"חאפריות" מושלמת כדרך קבע.
אפשר להבין את בעלי המקצוע בנושא זה - בואו נניח כי בעל מקצוע מסוים מתמחה למשל בבניית פרגולות ומרפסות מעץ. עכשיו קיבל בעל מקצוע זה הזמנה לעבודה גדולה מלקוח כלשהו. בעל המקצוע מצידו ידאג כי המרפסת או המבנה שהוזמן ייבנה תחת לוח הזמנים עליו סיכמו הצדדים, ובצורה טובה ואיכותית. אך בנוסף לבניה, קיים כאמור גם הפן האדמיניסטרטיבי. באחריות בעל המקצוע או הלקוח שהזמין את העבודה לעבור תהליך בירוקראטי במסגרתו יקבל מן העירייה היתר בניה. אין זה תהליך כל כך פשוט. מדובר בהגשת תכניות בנייה, פרסום בשני עיתונים כי בכוונתך לבנות משהו בשטח ביתך שלך (על מנת להעניק לשכנים הזדמנות להביע דעתם על כך), המתנה לקבלת האישור וכד'. מרבית בעלי המקצוע (וביחוד בתחום השיפוצים) אינם בקיאים בכל התהליך הזה, ולכן אינם עושים אותו ברבות מן הפעמים. נכון שהאחריות הסופית מוטלת על הלקוח אשר בביתו נבנה אותו מבנה, אך זה שם הרבה פעמים את מבטחו המלא בבעל המקצוע, ואינו מבין כי בנוסף לפן המקצועי קיים גם פן בירוקראטי.
העצה הטובה ביותר שביכולתי להעניק לבעל המקצוע הממוצע היא זו - כדאי וחשוב מאוד להיפתח לפן הזה בעבודתכם ולפחות להבין ולהיות בקיאים בנבכי הבירוקרטיה הרלבנטית.
גם אם האחריות בסופו של דבר תיפול על הלקוח ולא עליכם, ידיעת החוקים וציות מלא להם יכולה רק להועיל - לכם, ללקוח שלכם ובעצם לכולם.