בשנים האחרונות התפתחה מודעות רבה לתחום לקויות הלמידה והתאמת הקלות מסוימות לכאלה שאובחנו כסובלים מתסמיני בעיות קשב וריכוז. קשיים המתעוררים בבתי הספר ואפילו ברמה החברתית, כמו קושי ליצור חברים או קשיים בהעתקה מהלוח, צריכים לעורר אצל ההורים צורך לשלוח את ילדם לאבחון. ישנם מספר שלבים בתהליך האבחון, מאיסוף המידע ועד הסקת המסקנות.
ראשית, השלב הראשון בתהליך הוא איסוף מידע וכל אינפורמציה הכרחית להערכת הילד בכל הנוגע לתסמיני בעיות קשב וריכוז או אבחון ליקויי למידה. איסוף המידע נעשה דרך מילוי שאלונים וכן ראיונות שעורך המאבחן עם הילד והוריו.
בשלב השני של אבחון ליקויי למידה ואבחון בעיות קשב וריכוז בוחר המאבחן אחד מבין מיני רבים של אבחונים שונים. אבחון ליקויי למידה הנפוץ ביותר הוא אבחון דידקטי הבודק את כישורי הלמידה של הילד מבחינה קוגניטיבית: חשיבה, זיכרון, קשב, ועוד. כמו כן ניתן להרחיב אבחון דידקטי גם לתחומים נוספים כמו מתמטיקה ואנגלית. כמו כן נהוג לבצע אבחון פסיכו דידקטי בה נבדקים גם ההיבטים הפסיכולוגיים של הילד: הערכת הפוטנציאל והאינטליגנציה שלו, בדיקת התפקוד הרגשי, ועוד. אבחון פסיכו דידקטי אמור לאפשר להורים ולילד להבחין בין הקשיים הקוגניטיביים לקשרים הרגשיים של הילד – אבחון דידקטי בוחן את הרמה הקוגניטיבית, אבחון פסיכו דידקטי בודק את המימד הרגשי.
לאחר סיום אבחון דידקטי וכן אבחון פסיכו דידקטי נערכת שיחת סיכום עם הנבדק ולעיתים גם עם הוריו. לאחר סקירה של תוצאות הבדיקות אבחון ליקויי למידה מקבלים הנוכחים בפגישה הסבר על דברים שנמצאו ועשויים להשפיע על תפקוד הילד ברמה החברתית או הלימודית הקשורים לתסמיני בעיות קשה וריכוז וכן למידה. בסוף התהליך מקבלים ההורים או הנבדק דו"ח המסכם את תוצאות הבדיקות השונות שנערכו, וכן המלצות להתאמות מיוחדות.