צרכן משועמם הוא צרכן טוב. בסופרמרקט למדו את זה כבר מזמן. תן לו לחכות, הוא יתחיל להסתכל מסביב, ואז ברגע הנכון, תשים לו מול העיניים את הממתק האהוב עליו - החיבור כבר יקרה לבד.
למרות שמדובר רבות על קצב החיים המודרני, הרגעים בהם אנשים נמצאים במצב נייח זמן רב במהלך היום הם לא מעטים. ובכל רגע כזה ממתינה הזדמנות שיווקית, שבכל מיקום אחר הייתה נדרשת פעולה הרבה יותר דרמטית כדי לתפוס את תשומת לב הלקוח הבא.
חדרי המתנה - לא יכלו לתת להם שם טוב יותר. אנשים ממתינים בתור לרופא, לספר, לקוסמטיקאית וכו' ומחפשים מה לעשות. דוגמא טובה לניצול המצב עד תומו סיפקה חברת אורביט, אשר פיזרה בחדרי המתנה של רופאי שיניים, בין חוברות ה"לאשה", חוברת קומיקס חביבה למראה. בחוברת מככב מסטיק גיבור-על המציל את השיניים מהחיידקים הרעים. קריוס ובקטוס עם מוסר השכל מסחרי. בחדר שכל מה שיש לעשות בו הוא להמתין - בשילוב חוברת לקריאה קלה - החיבור כבר קורה לבד.
בתי קפה - כאשר התור הולך ומתארך, נהוג לעיתים להוציא לממתינים טעימות קטנות כדי להמתיק מעט את ההמתנה. גם בפקקים, לעיתים חברות נוהגות להוציא דיילים אל השטח ולחלק דוגמאות מהמוצר החדש שהן רוצות לקדם. דווקא החברה שחרטה על דגלה את שיווק השטח כדרך אסטרטגית מיום היווסדה, הלכה בדרך ההפוכה. אגדה היא בתעשייה (שלא ידוע אם אמת או בדיה), כי אנשי השיווק של רד בול עברו בחוצות דיסקוטקים ומועדונים, ובמקום לחלק את המשקה שלהם לבליינים, פיזרו פחיות ריקות בכניסה למקום הבילוי. זאת על מנת לתת את הרושם לממתינים בכניסה כי הבליינים שהמתינו לפניהם דאגו כבר לשתות את מנת המשקה מצמיח הכנפיים שלהם.
המענה הקולי האוטומטי - ניצול זמן המענה האוטומטי במוקדי שירות של ארגונים הולך ותופס חלק בתפיסה השיווקית וכזמן פרסומי חינם נוסף. הלקוח התקשר, הוא גם ככה ממתין, בואו ננצל את זה. ישנן חברות העושות זאת בצורה גסה ועוד לפני שהלקוח נכנס לתהליך הניתוב סיסמאות והצעות חדשות נזרקות לכיוון הלקוח, גם אם הוא התקשר להתנתק משירות או להתלונן. Netvision, שבשרותיהם נעשה שימוש בעת כתיבת שורות אלה, מציעים שירותי טכנאי לבית ומפנים לתיבת הדואר לקבלת "הפתעות" עם החיבור למענה הקולי. הניווט במערכת עצמה כדי להגיע לנציג תמיכה הוא כבר סיפור לכתבה אחרת. באותו הקשר, פורסם השבוע בדה מרקר, כי בסקר שנערך עלה כי בהמתנה למענה אנושי אנשים הכי רוצים לשמוע את מיקומם בתור, כאשר מוזיקת רקע רק מעצבנת אותם - לגבי פרסומות וקידום מוצרים לא נכתב.
הפקק - לפחות חצי שעה הלוך, חצי שעה חזור מבלה הישראלי בדרך אל העבודה וחזרה ממנה. בדרך יש לו את כל הזמן שבעולם לעשות כלום ולדבר בטלפון. את הפקקים מכירים טוב מאוד אנשי השיווק והפרסום, לא לחינם לצד העלייה בגידול בפרסום באינטרנט חל גם גידול בפרסום החוצות, וגם מסכי הענק הצצים בכל צומת מסמנים את המגמה. לנהגים אין מסננים נגד הפרסום, הם לא יכולים לזפזפ, ובטח לא לעצום עיניים, וגם ככה אין להם משהו יותר טוב לעשות. בלוס אנג'לס, קליפורניה, הוקמה לאחרונה חברה אשר רוכבת על הטרנד, ומציעה פרסום על גבי משאיות ענק השוטפות את הכבישים בשעות העומס.
ועוד אנקדוטה אחת בהקשר של פקקים. אייל ארד, שבמשרד היח"צ שבבעלותו התחלף מנכ"ל בשבוע שעבר, סיפר בהרצאה כי בשבוע פתיחת הסניף הראשון של איקאה בישראל, דאג לוודא כי המשטרה תפרסם הודעה על פקקים הצפויים באזור ביום הפתיחה. ואיזה ישראלי ישמע ברדיו כי המוני ישראל עומדים לנהור לחנות החדשה, וייוותר על חלקו בפלא החדש?
למרות שמדובר רבות על קצב החיים המודרני, הרגעים בהם אנשים נמצאים במצב נייח זמן רב במהלך היום הם לא מעטים. ובכל רגע כזה ממתינה הזדמנות שיווקית, שבכל מיקום אחר הייתה נדרשת פעולה הרבה יותר דרמטית כדי לתפוס את תשומת לב הלקוח הבא.
חדרי המתנה - לא יכלו לתת להם שם טוב יותר. אנשים ממתינים בתור לרופא, לספר, לקוסמטיקאית וכו' ומחפשים מה לעשות. דוגמא טובה לניצול המצב עד תומו סיפקה חברת אורביט, אשר פיזרה בחדרי המתנה של רופאי שיניים, בין חוברות ה"לאשה", חוברת קומיקס חביבה למראה. בחוברת מככב מסטיק גיבור-על המציל את השיניים מהחיידקים הרעים. קריוס ובקטוס עם מוסר השכל מסחרי. בחדר שכל מה שיש לעשות בו הוא להמתין - בשילוב חוברת לקריאה קלה - החיבור כבר קורה לבד.
בתי קפה - כאשר התור הולך ומתארך, נהוג לעיתים להוציא לממתינים טעימות קטנות כדי להמתיק מעט את ההמתנה. גם בפקקים, לעיתים חברות נוהגות להוציא דיילים אל השטח ולחלק דוגמאות מהמוצר החדש שהן רוצות לקדם. דווקא החברה שחרטה על דגלה את שיווק השטח כדרך אסטרטגית מיום היווסדה, הלכה בדרך ההפוכה. אגדה היא בתעשייה (שלא ידוע אם אמת או בדיה), כי אנשי השיווק של רד בול עברו בחוצות דיסקוטקים ומועדונים, ובמקום לחלק את המשקה שלהם לבליינים, פיזרו פחיות ריקות בכניסה למקום הבילוי. זאת על מנת לתת את הרושם לממתינים בכניסה כי הבליינים שהמתינו לפניהם דאגו כבר לשתות את מנת המשקה מצמיח הכנפיים שלהם.
המענה הקולי האוטומטי - ניצול זמן המענה האוטומטי במוקדי שירות של ארגונים הולך ותופס חלק בתפיסה השיווקית וכזמן פרסומי חינם נוסף. הלקוח התקשר, הוא גם ככה ממתין, בואו ננצל את זה. ישנן חברות העושות זאת בצורה גסה ועוד לפני שהלקוח נכנס לתהליך הניתוב סיסמאות והצעות חדשות נזרקות לכיוון הלקוח, גם אם הוא התקשר להתנתק משירות או להתלונן. Netvision, שבשרותיהם נעשה שימוש בעת כתיבת שורות אלה, מציעים שירותי טכנאי לבית ומפנים לתיבת הדואר לקבלת "הפתעות" עם החיבור למענה הקולי. הניווט במערכת עצמה כדי להגיע לנציג תמיכה הוא כבר סיפור לכתבה אחרת. באותו הקשר, פורסם השבוע בדה מרקר, כי בסקר שנערך עלה כי בהמתנה למענה אנושי אנשים הכי רוצים לשמוע את מיקומם בתור, כאשר מוזיקת רקע רק מעצבנת אותם - לגבי פרסומות וקידום מוצרים לא נכתב.
הפקק - לפחות חצי שעה הלוך, חצי שעה חזור מבלה הישראלי בדרך אל העבודה וחזרה ממנה. בדרך יש לו את כל הזמן שבעולם לעשות כלום ולדבר בטלפון. את הפקקים מכירים טוב מאוד אנשי השיווק והפרסום, לא לחינם לצד העלייה בגידול בפרסום באינטרנט חל גם גידול בפרסום החוצות, וגם מסכי הענק הצצים בכל צומת מסמנים את המגמה. לנהגים אין מסננים נגד הפרסום, הם לא יכולים לזפזפ, ובטח לא לעצום עיניים, וגם ככה אין להם משהו יותר טוב לעשות. בלוס אנג'לס, קליפורניה, הוקמה לאחרונה חברה אשר רוכבת על הטרנד, ומציעה פרסום על גבי משאיות ענק השוטפות את הכבישים בשעות העומס.
ועוד אנקדוטה אחת בהקשר של פקקים. אייל ארד, שבמשרד היח"צ שבבעלותו התחלף מנכ"ל בשבוע שעבר, סיפר בהרצאה כי בשבוע פתיחת הסניף הראשון של איקאה בישראל, דאג לוודא כי המשטרה תפרסם הודעה על פקקים הצפויים באזור ביום הפתיחה. ואיזה ישראלי ישמע ברדיו כי המוני ישראל עומדים לנהור לחנות החדשה, וייוותר על חלקו בפלא החדש?
דן מייזליש - שיווק, יחסי ציבור ומדיה חדשה Dan@fsm.co.il
למאמרים נוספים: http://www.smart-media.co.il/
למאמרים נוספים: http://www.smart-media.co.il/