700הוכחה-דייויד אוברון-תיאטרון הסיפריה-בית צבי700
צילומים-אלי ליאון
דיוויד אוברון מחזאי אמריקאי התפרסם כאשר כתב את מחזהו "הוכחה" שזכה להצלחה גדולה ביותר בזמנו כאשר הוצג.
זהו המחזה השלישי והידוע ביותר שלו.הצגתו נערכה בשנת 2000 ומיד זיכה את מחברו בפרסי הטוני ופרס הפוליצר.ארבע שנים לאחר מכן עובד המחזה לסרט.
המחזה הוצג בזמנו בתיאטרון באר שבע אך לא זכה להדים רבים כאן.
במחזה יש ענין של הוכחה,של פתרון מתמטי, אך גם הוכחה מי כתב את הפתרון וכן הוכחה על היותו של האדם המסויים שפוי.
זאת הצגה מעולה בבימוי וביצוע נפלאים.
המחזה מתרחש לאחר מות גאון במתמטיקה-רוברט-עמי וינברג בטרם נקבר אך שזורים בו פלש בקים בהם בתו-קתרין-ליז רביאן מנהלת שיחות עם אביה.
לרוברט בסוף חייו נטרפה עליו דעתו וקתרין השגיחה וטיפלה בו משך חמש שנים במסירות וללא עזרא כל שהיא .
הרולד-האל-גיל וייס סטודנט שלו מתענין בעזבונו שכלל מעל ל100 מחברות כדי לגלות האם רוברט הגיע לפתרון מתמטי מסויים הנוגע למספרים הראשוניים.
הוא בודק את המחברות וגם מתאהב בבת.
תוך כדי בדיקות אלו ולצורך הלוויה מגיעה מניורק אחות הבכירה של קתרין-קלייר-קרן סולקין-אדלר הרוצה לקחת אותה איתה לצורך טיפול נפשי.
מתבררת בהמשך גם סיבה נוספת -מכירת בית המשפחה בו מתגוררת קתרין.
יגאל זקס ביים את ההצגה בימוי מאוד מדוייק,מרתק,קיצבי,עם דגש על כל פרט ופרט שאין בו סטיות מהעיקר.
זאת הצגה קאמרית קטנה. ההצגה בבימויו המעולה והמחושב זוכה להקף רב ביותר למרות שמשתתפים בה ארבעה שחקנים בלבד ורוב ההצגה מתנהלת בדו שיח בין שני אנשים.
זקס בנה את הההצגה עם שיאי מתח רבים העולים ונסוגים וחוזר חלילה.
תירגם את המחזה שמוליק לוי תרגום בשפה שוטפת ויפה.
התפאורה שעיצב זאב לוי בטוב טעם ובחן רב, פרט לפריט מסויים, מראה נוסחאות מתמטיות שונות על קיר של הבית כאשר העלילה מתרחשת בחצר הבית ובו נדנדה ועץ.
המוסיקה של אסף אבירם,התאורה של יעקב סליב והתלבושות היפות והמגוונות של ברק חודריאן השלימו היטב ובצורה קולעת ביותר את ההצגה המצויינת שבויימה ושוחקה בצורה מעולה.
התפקיד הראשי הוא של קתרין.ליז רביאן מעולה.היא מתרגשת,אפתית,כועסת,אוהבת,עוברת ממצב מסויים לאחר,בכישרון יוצא מהכלל.היא אמינה משדרת כנות,חיבה ואתה משתתף במה שקורה לה ואכפת לך ממנה.
יש לה בעיה של הוכחה.היא צריכה להוכיח שהיא אינה מעורערת בנפשה כאביה,שאינה זקוקה לאישפוז וכן שהיא מתמטיקאית בזכות עצמה ואינה משתמשת בעבודות אביה לצורך פירסומה וקידומה כמתמטיקאית.
רביאן בנימה שקטה,בשלווה והתמדה מצליחה לשרוד,לצוף על פני המים אך לאמיתות דבריה לא היה כל ערך לו לא נמצאה ההוכחה הכתובה ,הנסיבתית,הלא ניתנת לערעור המאשרת את אמיתות דבריה.
זה טבעו של האדם לא להאמין לאחר כאשר סטיגמה מסויימת רובצת עליו.
יש ברביאן סממנים של דיכאון,של הפרעה כל שהיא אך זה למראית עין בלבד.היא ירשה את הגאוניות של אביה ומוכשרת לא פחות ממנו אם לא יותר.
רבים גווני משחקה.היא עצובה,הוא צוחקת,היא רוגזת,היא אוהבת ועוברת בזריזות ממצב אחד למשנהו בצורה אמינה ביותר.
עמי וינברג האב הגאון משחק ברגש רב.בחזרות אחורה הנפלאות בהצגה הוא נראה כאדם שנטרפה דעתו,אך לא איבד את צלם האדם,אדם רציונלי,הגיוני אם כי מטורף. משחקו הוא מלאכת מחשבת של שחקן ותיק ומוכשר ביותר.
וייס מלא התלהבות כמדען,יש בו עדיין רוח הנעורים ומתופף בלהקת רוק.הוא הן מדען טוב והן צעיר האוהב גם את הצד הקל שבחיים.
וייס דבק במטרה,אוהב,סקרן ,גם חשדן וכנה.
הוא עובר שלבים אלו בטבעיות ואנו מאמינים לכנותו,להתלבטויותיו,לדילמה הקשה בה הוא נתון כאשר מצד אחד עומדים היושר המדעי ומצד שני נאמנות לאישה שהוא אוהב.תענוג היה לראותו משחק ומתלבט.משחקו מעולה.
קלייר-אדלר היא אמיתית דואגת לאחותה .דאגה בעבר גם לאביה אם כי מרחוק בלבד.היא רוצה לעזור לאחותה כי מאמינה שהיא זקוקה לעזרה.
לרגע נראה לצופים כי דאגה זו נובעת מחומרנות-מכירת הבית אך מהר מתברר כי הדאגה אמיתית, דאגה לאחות אוהבת.היא ניגוד לקתרין.היא החלטית,היא שתלטנית,היא חזקה. משחקה מצויין.אדלר יודעת גם לרגש ,גם לאהוב וגם לשכנע שהדאגה לאחותה כנה.
מכל הבחינות זאת הצגה נהדרת,מענינת ומרתקת.
לראות או לא לראות:הצגה שכדאי לראות וטוב עשה תיאטרון הסיפריה שהעלה אותה מחדש השנה בהצגות חוזרות עד 27.9.10.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 21/9/2010 23:21
תמונות נוספות אפשר לראות באתרי-ELYBIKORET.022.CO.IL
אני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות ,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחר
הכתובת ELYBIKORET.022.CO.il