תחום יחסי הציבור בישראל זוכה לפריחה בשנים האחרונות. רבים מעונינים ללמוד את נושא יחסי הציבור אם לצורכי עיסוק בתחום, ואם לצורכי העסק שלהם כדי להימנע מלשכור משרד יחסי ציבור.
כמי שעוסק בנושא יחסי ציבור ותקשורת שיווקית כ- 20 שנה, אני חייב לומר בכנות, לדעתי לא תמיד יש צורך בלימוד ארוך ומייגע של התחום, אם במוסד אקדמי או בקורס ארוך.
לעיתים, במיוחד כשמדובר באנשים בעלי יוזמה, כוח רצון, כשרון ותקשורת בין אישית טובה, ניתן ללמוד את יסודות המקצוע במספר מפגשים, לקבל כלים טובים לעבודה מול עיתונאים ולהתחיל ליישם בשטח.
אני אישית מקיים "אימון אישי" למעונינים/ות ללמוד את נושא יחסי הציבור, ואני חייב להודות כי לא מעט מתלמידי מצליחים לקלוט את כללי העבודה ביחסי ציבור, גם ב 4 - 6 מפגשים בלבד ומיישמים את מה שלמדו בהצלחה רבה בזמן קצר. אם עוד אנשי יחס"צ עוסקים באימון אישי אני יכול רק לברך על כך.
כוונתי לומר כי לימודי יחסי ציבור להבדיל אולי מלימודים בתחומים אחרים מורכבים ומסובכים שדורשים ידע מעמיק, אינם דורשים בהכרח השקעה ארוכה של משאבים בזמן וכסף, ולעיתים בחלק ממוסדות הלימוד המטרה היא פשוט ליצור רושם מוטעה כי בלי לימודים ארוכים ויקרים לא ניתן להשתלב במקצוע, ואין זה כך בלשון המעטה הלכה למעשה לדעתי.
כמובן כמו בכל תחום ומקצוע, מי שרוצה להצליח ולהתקדם חייב להשקיע בלימוד והתנסות מתמשכת ביחסי ציבור, כדי להגיע להישגים וסיפוק עצמי.
מה נדרש כדי לעסוק ביחסי ציבור?
מבחינה פורמלית כל אחת ואחד יכולים לעסוק ביחסי ציבור בישראל ללא שום הסמכה או רשיון פורמלי.
יש שיגידו (מן הסתם בעיקר ותיקי היחצנים "הגילדה"...) כי זהו מצב פסול הראוי לשינוי והסדרה בחקיקה בדומה למקצועות אחרים, אך לדעתי ברוב המקרים אין צורך בכך.
שרלטנים הרי ישנם בכל תחום כולל כמובן גם ביחסי ציבור, וחסמים מלאכותיים לא יועילו בהכרח.
לדעתי חופש העיסוק גובר במקרה זה על החשש מכניסת גורמים לא רצויים לענף, וציבור הלקוחות יכול לבצע את "הסינון" הטבעי ולהתרשם בזמן קצר מי בעל מקצוע אמין ומי סתם שרלטן המכנה עצמו איש יחסי ציבור ועלול להזיק ללקוחותיו במקרה הרע, או לא להביא להם שום תועלת בתמורה להשקעה כספית מצידם במקרה הטוב..
חסם הכניסה לענף יחסי הציבור מאוד נמוך לטוב ולרע אם כך. מי שרוצה להתחיל לעסוק במקצוע צריך למעשה מיספר פריטים מצומצם ובסיסי ביותר בעלות קטנה יחסית של כמה אלפי שקלים.
מחשב וחיבור אינטרנט.
מדפסת ופקס
"מדריך יפעת לתקשורת", או מנוי ל"אינפור". ( מנוי ממוחשב ל"אינפור" יקר יחסית, לא חובה בתחילת הדרך לדעתי, אפשר להסתפק ב"מדריך" שעולה כמה מאות שקלים).
חשוב להדגיש כי המינימום הנידרש מבחינת ידע לעסוק בתחום כולל את הנושאים הבאים:
הבנת השפה העיתונאית, כתיבה נכונה של "קומוניקט" - הודעה לעיתונות, וכללי עבודה וטיפוח קשרים טובים עם עיתונאים, וכמובן עם הלקוחות.
בהצלחה !
מוטי קפלן יועץ ומרצה לשיווק, יחסי ציבור ותקשורת .
http://www.mkimc.com נייד: 4646510 -054