כתיבת ספרי תורה היא מלאכה רצינית ביותר, שיכולה לארוך כשנה ואף יותר. הכתיבה של כל אות ואות, יחד עם התגים והכתרים הנלווים, בדיוק מרבי וללא כל חשש לטעות – דורשת מסופר הסת"ם את מירב כשרונו, רציניותו והבנתו. אות שנשמטה, כתם שנמרח, כתיבה שלא כסדרה או כל פגם אחר שימצא הבודק בעבודת סופר הסת"ם תביא לפסילת כמה פרשיות ולפעמים לפסילת התורה כולה.
רכישת ספר תורה חדש לבית הכנסת , לבית המדרש או לכל מקום ציבורי אחר, היא לא דבר שקורה בכל יום, היא מפארת את מי שרכש אותו עבור המקום ואת המקום עצמו והקהילה המשתמשת בו. לספרי התורה מתלווים גם ארון הקודש ועיטורים שונים (מכסף ומתכות יקרות) המולבשים עליו, אבל האומנות וההדר האמיתי של ספר תורה חדש מצויים באיכות הכתיבה עצמה.
כתיבת הסת"ם אפשרית בכמה סגנונות כתיבה, אשכנזית וספרדית ועל פי העדות השונות. ההבדלים בין הסגנונות השונים לרוב קטנים, אך בעלי משמעות. על כתב הסת"ם מוסיפים תגים, מעין עיטורים המתווספים למרבית האותיות. סופרי סת"ם מעטים מצטיינים בכתיבה מהודרת ואיכותית בכל סגנונות הכתיבה. כתיבת ספרי התורה מעורכת על ידי בודקים מומחים כדי לעמוד על כשרותה ולמנוע פגמים שיפסלו אותה ועל רמת הכשרות הבסיסית ניתן להוסיף רמת כשרות מהודרת עבור ספרי תורה הנכתבים על פי כל הדקדוקים ובאיכות גבוהה ביותר של התגים והאותיות.