לפני שנים רבות כשמערכות ממוחשבות הוכנסו לחברות עתירות ידע, הייתי צריכה לעבור מעבודה ידנית על שולחן השרטוט לעבודה עם עכבר ומקלדת. המעבר לא היה תמיד פשוט- גם להבין את השפה המקצועית, גם לשלוט בעכבר ובמקלדת ובנוסף התחושה של להזיז אלמנטים גראפים על הנייר ולשרבט ידנית לאט לאט נעלמה. באותה התקופה חיפשתי דרכים איך לעקוף מכשולים כדי להבין את המערכת הממוחשבת ולהתגבר על הקשיים. התחלתי לצייר אלמנטים מעגליים דמויי פרח עם תנועה פנימה והחוצה, בצורה זו למדתי הכפלה, תיקון, שינוי, הזזה, מדידה וכדומה של אלמנטים. ככל שהמשכתי במשחקי זה ופיתחתי את הצורות כשאני שומרת על סימטריה, הרמוניה, צבעוניות ותנועה כך למדתי להשתמש במערכת על כל היבטיה. באותו הזמן, הממונה עלי שהיה מבוגר ממני בשנים רבות הסתכל על מסך המחשב, צחק ושאל מה את עושה? הגבתי מיד: כך אני לומדת.
לימים כשפניתי לדרך חדשה נתקלתי שוב בצורות העגולות בהן שיחקתי לצורך לימוד. במפגש זה הבנתי כי יצרתי מנדלות הידועות מזה שנים רבות בקהילות רבות ומשמשות להתבוננות פנימית.
מנדלות הן צורות/סמלים גראפיים, אלמנטים מהטבע ועוד, הבנויות במעגל באופן סימטרי. ישנה תנועה פנימה והחוצה והרמוניה בין האלמנטים. אם נסתכל בטבע נראה צורות אלו בפרחים,פירות, ירקות, ועוד.
מנדלה פירושה בתוך המהות, מנדה = מהות לה = בתוך.
המפגש בין הביצית לזרע, מאפשר את יצירת התא הראשון של האדם הוא בצורה מעגלית - זוהי המהות. אם נמשיך ונראה במה נפגש העובר מרגע התפתחותו ועד היותו אדם נראה כי נקרות בדרכו צורות עגולות, הוא גדל בתוך רחם שצורתו עגולה, יוצא דרך תעלת לידה שהיא שריר טבעתי, כשהוא רעב הוא ניזון מפטמה עגולה וכן הלאה.
המנדלה מגיעה אלינו מתרבויות המזרח - הודו וטיבט - שם נזירים בונים מנדלות מחול צבעוני לצרכי מדיטציה, אולם נמצא אותן גם בקהילות ותרבויות עתיקות אחרות כמו: ילידים מאמריקה, אינדיאנים, אבורג'ינים, יהדות ועוד בשמות אחרים.
כשאנו מביטים וצובעים מנדלה אנו יכולים להגיע לאיזון פנימי. זוהי חוויה בלתי מודעת, הפותחת דלת לרבדים עמוקים. ההתבוננות והשקט הנפשי מאפשרים לנו לפתוח את הרגשות, להביט ולהבין בדרך שונה ולהגיע לתובנות. צביעת מנדלה פונה להמי-ספירה הימנית האחראית על הרגשות, תחושות, דמיון, אסוציאציות. במצב זה אנו מאפשרים להמי-ספירה השמאלית הלוגית לנוח. דרך הצביעה נלמד על אישיותו של האדם, דרכי התנהגותו, העדפותיו, חוש האסתטיקה, החשיבות מאין להתחיל לצבוע ובאיזה צבעים להשתמש, האם יש גבולות או אין, האם הרקע חשוב או אולי לא ועוד. כשנשוחח עם המתאמן נגלה כי הוא מצוי ברגיעה ובשקט, הוא משוחרר והשיחה עימו גלויה ומשוחררת מכאן שניתן יהיה ללמוד ולהכיר אותו טוב יותר.
פעמים רבות נמצא עצמנו כמאמנים עם אדם המתקשה להציב בביטחון מטרה אליה הוא שואף. נמצא עצמנו מול אדם המציב מטרות ופוסל אותן מיד או לא נראה מאושר מבחירת המטרה וימשיך לחפש מטרה אחרת.
לדוגמא: רחל, בחורה כבת 30, אינה מצליחה להגיע למטרה ראויה. כל פעם שהיא בוחרת מטרה היא פוסלת אותה. במהלך האימון היא בחרה מספר מטרות אולם לאחר תשאול תשובותיה היו: "זה לא ייתן לי כלום", "זה לא כל כך חשוב כרגע", " אני לא בטוחה בזאת" ועוד. לדבריה, יש לה בעיה של קואורדינציה ובילדותה היא הייתה היפראקטיבית. היא מספרת כי הייתה ילדה טובה שלא עשתה שטויות והלכה לפי החוקים. לאחר זמן מה, כשעדיין לא הצלחנו להגיע למטרה ראויה, הצעתי לה לבחור מנדלה. הנחתי לפניה מספר סוגים של צבעים ועפרונות שתבחר כרצונה. רחל בחרה בגירי פסטל עבים והתחילה לצבוע. היא צבעה בתוך הקווים באופן מסודר. כשהסבתי את תשומת לבה לכך שהגירים שאיתם היא צובעת מיועדים למריחה עם האצבעות ועם כל כף היד, היא התלהבה והתחילה למרוח את המנדלה ללא גבולות. לא היה איכפת לה להתלכלך, לצאת מהגבולות העיקר שיהיה כיף. גם בחירת הצבע הפתיעה אותה - מה פתאום סגול כשהיא תמיד בוחרת אדום. לפתע התחילה לדבר ולספר על עצמה מבלי ששאלתי אותה דבר. הדהים אותה שהיא צובעת עם הרבה צבעים, ללא סדר, פתאום שום דבר לא חשוב ולא חייבים ללכת לפי הספר.
היא המשיכה לדבר ותוך כדי הצביעה המשכתי לשוחח איתה לכיוונים שהיא הובילה ולפתע פתאום היא הפסיקה את הצביעה ואמרה: יש לי מטרה. המטרה הייתה ברורה לה וגם אפשרית והיה ברור שזה מה שהיא רוצה באמת. חיוך גדול היה נסוך על פניה.
בתהליך זה רחל איפשרה לעצמה לשבור את החוקים ולצאת מהגבולות. היא התבוננה עמוקות לתוך הפנימיות שלה והגיעה להבנה שגם לצאת מהגבולות זה בסדר. בנוסף, היא מצאה שיש בזאת משהו כיפי. היה שחרור מהרגלים בבחירת הצבע ובדרך הצביעה, כאילו חזרה להיות ילדה בגן שמרשה לעצמה להיות מי שהייתה רוצה להיות. רחל התבוננה פנימה לתוך עצמה אחר חיפוש של מה הייתה רוצה באמת בזמן הנתון. היא הצליחה להיות מרוכזת ומאורגנת בחשיבתה ובעזרת ההתבוננות הפנימית, השקט הרוגע והשחרור מהמתחים להגיע למטרה החשובה לה.
המנדלה יכולה לשמש ככלי בודק, מאבחן ומתקן היא כלי ארוך טווח, היא כלי בארגז הכלים של הקינסיולוג ואנו מייחסים אותה למימד המרכוז.
לכל אחד מאיתנו יש שלושה מימדים במוח שהם: מיקוד, מרכוז וצידיות. כל מרכז כזה שולט על נושאים שונים. כדי שהמוח-גוף שלנו יתפקד באופן מוצלח צריכה להיות תקשורת פנימית יעילה בין המימדים.
מימד המרכוז מתייחס לסדר וארגון, ביכולת לארגן את המחשבות, לתייק דברים, לארגן את עצמנו, מימד זה קשור לעבודה משותפת בין המוח התחתון למוח העליון, לשיווי משקל בין החלק העליון של הגוף לחלק התחתון, לזיכרון לטווח ארוך, מאפשר עבודה משולבת בין הרגש להיגיון. כשאנו במצב של מתח מימד המרכוז נמצא בחוסר איזון. אולם כשאנו ממורכזים אנו מאורגנים, ישנה הרמוניה בין הרגש להיגיון והתחושה היא של שיווי משקל או במילים אחרות אנו עם שתי רגליים על הקרקע.
המנדלה שצורתה עגולה משרה תחושת רוגע ובכך היא מנטרלת את מעוררי המתח ומאפשרת לארגן ולסדר את המחשבות. המנדלה יכולה להגיע כשהיא צבועה. כשמישהו מתבונן במנדלה צבועה היא עוזרת להגיע לתדר.
מומלץ לילדים ומבוגרים עם בעיות של סדר וארגון לצבוע מנדלות.
ניתן להוריד מנדלות חינם באתר www.free-mandala.com
לימים כשפניתי לדרך חדשה נתקלתי שוב בצורות העגולות בהן שיחקתי לצורך לימוד. במפגש זה הבנתי כי יצרתי מנדלות הידועות מזה שנים רבות בקהילות רבות ומשמשות להתבוננות פנימית.
מנדלות הן צורות/סמלים גראפיים, אלמנטים מהטבע ועוד, הבנויות במעגל באופן סימטרי. ישנה תנועה פנימה והחוצה והרמוניה בין האלמנטים. אם נסתכל בטבע נראה צורות אלו בפרחים,פירות, ירקות, ועוד.
מנדלה פירושה בתוך המהות, מנדה = מהות לה = בתוך.
המפגש בין הביצית לזרע, מאפשר את יצירת התא הראשון של האדם הוא בצורה מעגלית - זוהי המהות. אם נמשיך ונראה במה נפגש העובר מרגע התפתחותו ועד היותו אדם נראה כי נקרות בדרכו צורות עגולות, הוא גדל בתוך רחם שצורתו עגולה, יוצא דרך תעלת לידה שהיא שריר טבעתי, כשהוא רעב הוא ניזון מפטמה עגולה וכן הלאה.
המנדלה מגיעה אלינו מתרבויות המזרח - הודו וטיבט - שם נזירים בונים מנדלות מחול צבעוני לצרכי מדיטציה, אולם נמצא אותן גם בקהילות ותרבויות עתיקות אחרות כמו: ילידים מאמריקה, אינדיאנים, אבורג'ינים, יהדות ועוד בשמות אחרים.
כשאנו מביטים וצובעים מנדלה אנו יכולים להגיע לאיזון פנימי. זוהי חוויה בלתי מודעת, הפותחת דלת לרבדים עמוקים. ההתבוננות והשקט הנפשי מאפשרים לנו לפתוח את הרגשות, להביט ולהבין בדרך שונה ולהגיע לתובנות. צביעת מנדלה פונה להמי-ספירה הימנית האחראית על הרגשות, תחושות, דמיון, אסוציאציות. במצב זה אנו מאפשרים להמי-ספירה השמאלית הלוגית לנוח. דרך הצביעה נלמד על אישיותו של האדם, דרכי התנהגותו, העדפותיו, חוש האסתטיקה, החשיבות מאין להתחיל לצבוע ובאיזה צבעים להשתמש, האם יש גבולות או אין, האם הרקע חשוב או אולי לא ועוד. כשנשוחח עם המתאמן נגלה כי הוא מצוי ברגיעה ובשקט, הוא משוחרר והשיחה עימו גלויה ומשוחררת מכאן שניתן יהיה ללמוד ולהכיר אותו טוב יותר.
פעמים רבות נמצא עצמנו כמאמנים עם אדם המתקשה להציב בביטחון מטרה אליה הוא שואף. נמצא עצמנו מול אדם המציב מטרות ופוסל אותן מיד או לא נראה מאושר מבחירת המטרה וימשיך לחפש מטרה אחרת.
לדוגמא: רחל, בחורה כבת 30, אינה מצליחה להגיע למטרה ראויה. כל פעם שהיא בוחרת מטרה היא פוסלת אותה. במהלך האימון היא בחרה מספר מטרות אולם לאחר תשאול תשובותיה היו: "זה לא ייתן לי כלום", "זה לא כל כך חשוב כרגע", " אני לא בטוחה בזאת" ועוד. לדבריה, יש לה בעיה של קואורדינציה ובילדותה היא הייתה היפראקטיבית. היא מספרת כי הייתה ילדה טובה שלא עשתה שטויות והלכה לפי החוקים. לאחר זמן מה, כשעדיין לא הצלחנו להגיע למטרה ראויה, הצעתי לה לבחור מנדלה. הנחתי לפניה מספר סוגים של צבעים ועפרונות שתבחר כרצונה. רחל בחרה בגירי פסטל עבים והתחילה לצבוע. היא צבעה בתוך הקווים באופן מסודר. כשהסבתי את תשומת לבה לכך שהגירים שאיתם היא צובעת מיועדים למריחה עם האצבעות ועם כל כף היד, היא התלהבה והתחילה למרוח את המנדלה ללא גבולות. לא היה איכפת לה להתלכלך, לצאת מהגבולות העיקר שיהיה כיף. גם בחירת הצבע הפתיעה אותה - מה פתאום סגול כשהיא תמיד בוחרת אדום. לפתע התחילה לדבר ולספר על עצמה מבלי ששאלתי אותה דבר. הדהים אותה שהיא צובעת עם הרבה צבעים, ללא סדר, פתאום שום דבר לא חשוב ולא חייבים ללכת לפי הספר.
היא המשיכה לדבר ותוך כדי הצביעה המשכתי לשוחח איתה לכיוונים שהיא הובילה ולפתע פתאום היא הפסיקה את הצביעה ואמרה: יש לי מטרה. המטרה הייתה ברורה לה וגם אפשרית והיה ברור שזה מה שהיא רוצה באמת. חיוך גדול היה נסוך על פניה.
בתהליך זה רחל איפשרה לעצמה לשבור את החוקים ולצאת מהגבולות. היא התבוננה עמוקות לתוך הפנימיות שלה והגיעה להבנה שגם לצאת מהגבולות זה בסדר. בנוסף, היא מצאה שיש בזאת משהו כיפי. היה שחרור מהרגלים בבחירת הצבע ובדרך הצביעה, כאילו חזרה להיות ילדה בגן שמרשה לעצמה להיות מי שהייתה רוצה להיות. רחל התבוננה פנימה לתוך עצמה אחר חיפוש של מה הייתה רוצה באמת בזמן הנתון. היא הצליחה להיות מרוכזת ומאורגנת בחשיבתה ובעזרת ההתבוננות הפנימית, השקט הרוגע והשחרור מהמתחים להגיע למטרה החשובה לה.
המנדלה יכולה לשמש ככלי בודק, מאבחן ומתקן היא כלי ארוך טווח, היא כלי בארגז הכלים של הקינסיולוג ואנו מייחסים אותה למימד המרכוז.
לכל אחד מאיתנו יש שלושה מימדים במוח שהם: מיקוד, מרכוז וצידיות. כל מרכז כזה שולט על נושאים שונים. כדי שהמוח-גוף שלנו יתפקד באופן מוצלח צריכה להיות תקשורת פנימית יעילה בין המימדים.
מימד המרכוז מתייחס לסדר וארגון, ביכולת לארגן את המחשבות, לתייק דברים, לארגן את עצמנו, מימד זה קשור לעבודה משותפת בין המוח התחתון למוח העליון, לשיווי משקל בין החלק העליון של הגוף לחלק התחתון, לזיכרון לטווח ארוך, מאפשר עבודה משולבת בין הרגש להיגיון. כשאנו במצב של מתח מימד המרכוז נמצא בחוסר איזון. אולם כשאנו ממורכזים אנו מאורגנים, ישנה הרמוניה בין הרגש להיגיון והתחושה היא של שיווי משקל או במילים אחרות אנו עם שתי רגליים על הקרקע.
המנדלה שצורתה עגולה משרה תחושת רוגע ובכך היא מנטרלת את מעוררי המתח ומאפשרת לארגן ולסדר את המחשבות. המנדלה יכולה להגיע כשהיא צבועה. כשמישהו מתבונן במנדלה צבועה היא עוזרת להגיע לתדר.
מומלץ לילדים ומבוגרים עם בעיות של סדר וארגון לצבוע מנדלות.
ניתן להוריד מנדלות חינם באתר www.free-mandala.com
יעל שר
קינסיולוגית התפתחותית
מטפלת בקשיי למידה
בעלת תעודות מדיקולג'/מדיסין ווינגייט.
מאמנת בקבוצות ויחידים.
http://www.yaelsher.co.il
קינסיולוגית התפתחותית
מטפלת בקשיי למידה
בעלת תעודות מדיקולג'/מדיסין ווינגייט.
מאמנת בקבוצות ויחידים.
http://www.yaelsher.co.il