הקשר בין הובלה ימית לפיראטים. אתם בוודאי יכולים להבין לבד מה זה הובלה ימית. הכוונה היא כמובן למקרה שבו אתם מטיילים לכם בהודו ומתרשמים עמוקות מפריט כל שהוא שראיתם באחד השווקים השונים שם.
נניח ראיתם חברת שעונים חדשה המייצרת שעונים מדהימים פשוט, אתם מאוד התרשמתם במיוחד מהמחיר, שזה בעצם רק כמה שקלים. אתם מתחילים לחשוב לעצמכם: אני מארגן הובלה ימית פשוטה מאוד, מביא את כל זה לישראל, מוכר את זה במחיר של פי חמש יותר יקר, זה עדיין יהיה מחיר טוב מאוד ואני ארוויח מיליונים. לא רק זה, הקהל ימות על השעונים האלו, הם באמת מרשימים ביופי שלהם.
עוד לא הזמנתם הובלה וכבר התחלתם לספור כסף הנוזל לתוך הכיס לשם, העושר הגדול הוא כבר מעבר לפינה. אז עצרו שנייה אחת ותחשבו רגע על נושא הפיראטים. אני מבין שפיראטים לא מדאיגים אתכם כרגע, אבל הם עלולים להתחיל להדאיג אתכם ברגע שהמטען שאמור להפוך אתכם לעשירים יהיה על ספינה בדרך לישראל.
מה הקשר בין הובלה ימית לבין פיראטים:
התופעה של הפיראטים התחילה ממש לא מזמן, בערך בשנת 2008, נתיבי המסחר שחוצים את הודו ואפריקה לפתע החלו להיות מסוכנים מאוד. מומחים בתחום הובלה ימית, הגיבו בהתחלה בזלזול רב, זה לא שנת אלף שבע מאות, אין היום שום דבר כזה שנקרא פיראטים.
אבל הדיווחים התחילו להתאסף על ניסיונות של פיראטים חמושים לעלות על ספינות משא ולהשתלט עליהן. המזל היה עם כמה הספינות הראשונות שהיו מיכליות ענקיות המלוות על ידי צוותי ביטחון חמושים שהדפו את הפיראטים די בקלות.
אבל השאננות הייתה מוקדמת מדי, הפיראטים גם למדו כמה דברים על הובלה ימית, הם התחילו לתקוף ספינות קטנות יותר וכאן אחוזי ההצלחה שלהם עלו משמעותית. הפיראטים התחילו לפשוט על ספינות קטנות ולחטוף צוותי ים.
הדבר השפיע אנושות על המחירים של הובלה ימית ומחירי הביטוח בתחום. חברות ספנות רבות התחילו להביא צוותי אבטחה עם כל ספינת משא, דבר שהפך את התחום הזה לאחד היקרים ביותר שיש. עד היום, נתיבי המסחר סביב הודו וחלקים מסוימים באפריקה נתונים בסכנת פיראטים.