דוגמה לנושא בו קיימתחוסר הבנה מצד בעלי רכבים מתוצרת מיצובישי, שרוצים להכניס את רכבם לטיפול תקופתי במוסך, הוא נושא הבלמים.
חלקם חושבים שהטיפול בבלמים הינו חלק משגרת הטיפולים, ולפיכך יש לבצעו בכל 15,000 או 30,000 ק"מ או לחילופין פעם בשנה. זוהי הנחה שגויה, ולפיכך מובן למה בעלי הרכבים מתפלאים או מופתעים בכל פעם שהם שומעים כי עלות התיקון גבוהה יותר באופן משמעותי מהצעת המחיר אותה קיבלו כאשר הכניסו את הרכב לטיפול במוסך.
בלמי המכונית, או "הברקסים" כמו שנהוג לכנותם, הם רק חלק אחד ממערכת בלימה שלמה שמורכבת מחלקים נוספים כמו צינורות ונוזלים שתפקידם לבלום את הרכב, ולהעצים את הכוח שאנו מפעילים על דוושת הבלם. במכוניות מודרניות, מתוצרת מיצובישי ובכלל, קיימות עוד מערכות (אלקטרוניות) שתורמות לשמירה על יציבות הרכב ועל בטיחות הנוסעים בו בזמן הבלימה, ובנוסף מערכות ממוחשבות שמשתמשות במערכת הבלמים דווקא בזמן נסיעה, על מנת לשמור על יציבותו של הרכב.
כל המערכות הנ"ל נבדקות באופן סדיר בזמן שהרכב נמצא במוסך לשם טיפול שוטף, ונוזל הבלמים מוחלף כחלק מתכנית הטיפולים, ובאופן סדיר על פי הוראות היצרן.
החלקים שבכוונתי להתמקד בהם הם דווקא אלה שהחלפתם מתבקשת שצריך להחליפם כתוצאה מהבלאי שלהם בלבד. לחלקים אלה קוראים "רפידות/דיסקיות בלם", והבלאי שלהם מושפע בצורה ישירה מכמות העבודה שהם מבצעים. הבלמים עובדים בצורה יעילה אם הבלאי שלהם סביר (ורק אם מערכת הבלמים כולה תקינה), וברגע שאחוז הבלאי של הרפידות, המתבטא בעובי הדופן שלהן, מגיע ל 70-80, כדאי להחליפן. אפשר לראות בבירור את רמת הבלאי אחרי שמפרקים את גלגלי האוטו.
כמה שלוחצים יותר על דוושת הבלם, רפידות הבלמים עובדות יותר, והבלאי שלהן מהיר יותר. משמעות הדבר היא שככל שנאמץ דפוסי נהיגה נכונים יותר, נבלום פחות, ועל ידי כך נפחית את הבלאי של הרפידות. שמירת מרחק מספיק מהאוטו שלפנינו, תמנע את הצורך לבלום בכל פעם שאותו רכב בולם. כש חייבים לבלום, {עדיףכדאי ללחוץ על הדוושה לחיצות קצרות ולהימנע מלחיצה אחת ארוכה. במקרה של נסיעה בירידה ארוכה, מומלץ שלא ללחוץ ממושכות על הבלם, אלא לאפשר למנוע לבלום בכוחות עצמו. ברכב עם גיר אוטומטי אפשר לעשות זאת בבלימה אחת שמורידה את המהירות לזו הרצויה לנו. הגיר יוריד הילוך בהתאמה וישאיר אותו כך, עד שנאיץ. ברכב בו מותקן גיר ידני, פשוט מאטים את הרכב ומורידים הילוך.
הצורך בהחלפת רפידות הבילום מתעורר, כאמור, כשהרפידות נעשות דקות. לרוב הנהג יוכל לאבחן זאת בהתבסס על רעש הדומה לחיכוך מתכתי שיגיע מאזור הגלגלים הקדמיים או האחוריים. באוטו ששמטפלים בו בצורה סדירה במוסך, אפשר לעלות על הבעיה בזמן בעת הבדיקה השגרתית כחלק מהטיפול או לפני הטסט השנתי.
החלפת רפידות בלמים בלויות בזמן חשובה ביותר (בחלק מהרכבים הבלמים האחוריים ידועים כ"נעלי בלם", אך כל מה שצוין כאן תקף גם לגביהן), אחרת עלולים להיקלע למצב שבו יעילות הבלימה תפגע, ועלולה לסכן חיים. מומלץ להרכיב רק רפידות מקוריות, ולא להסתפק ברפידות חליפיות שמחירן נמוך באופן משמעותי, כיוון ויעילותן אינה בדוקה כשל אלה המקוריות, והבלאי שלהן מואץ הרבה יותר, כך שלרוב העלות הכספית תהיה גבוהה יותר בחשבון מצטבר. מלבד זאת, הנסיעה עם רפידות חליפיות מלווה ברעשי לוואי.
http://euromotors.co.il