כל תינוק מגיל מוקדם ביותר מתחיל להראות את אופיו, תכונותיו, מה טוב לו ומתי הוא לא מרוצה. מבט בוחן על תכונות האלה יכול לעזור בחיפוש דרכים שיאפשרו לו התפתחות אופטי מלית. משפחה אוהבת ,התאמת גירויים מהנים , בנית בטחון עצמי ותקשורת טובה עם הסובבים אותו הנם בעלי חשיבות רבה ביותר. תינוקות אוהבים תנועה, הם זקוקים לגרויי תנועה ותחושה בעוצמות שונות, חשוב ביותר לדבר עם התינוק, לעודד קשר עם הסובבים אותו. משמעותי ביותר לזהות מצוקות ולהגיב להן. מגע עם גוף ההורה מלמד המון על קשר ותחושות שונות. עם הגדילה משנים הצרכים, העשרה שפתית חיונית, בנית הרגלים, התמודדות עם מסגרת חינוכית. כאשר הפעוט מגיע להליכה עצמאית גדל עולם ההתנסויות הוא בונה עצמאות, מגלה עולם סביבו ובעיקר בונה קשר עם הסובבים אותו.פעוטות נועזים שמחפשים כל פעם חוויות חדשות לומדים בדרך זו על סביבתם, חשוב לאפשר להם חשיפה לגרויי תנועה על מנת ללמדם על מיקומם במרחב, כאשר מדובר ב פעוטות שקטים וחוששים –שוב קיימת חשיבות לבנות להם מערך תנועה מתאים, לעזור להם להתמודד עם הפחדים. פחדים הנם חלק בלתי נפרד מחיינו וגם מחיי ילדינו. עם הזמן כולנו מפתחים כילים לחיות עם פחדים ולהתגבר עליהם. תהליכי למידה קיימים לאורך כל החיים ובכל שלב, לא הכול קל ללמוד. בנית בטחון עצמי ודמוי עצמי חיובי הנם הדברים החשובים ביותר לניצול היכולת השכלית הקיימת.חשוב ביותר לא רק להעשיר את הידע אצל הילדים אלא גם להתייחס ל יכולתו של הילד לשחק, לתקשר ולהיות שמח כפי ש ילד צריך להיות. שליטת גוף טובה חיונית להרגשת שליטה במרחב, מודעות לסביבה, יכולת להגיב לגירויים בסביבה, יכולת לתקשר גם במצבים של אי נוחות.כאשר הילד סומך על גופו הוא לא יחשוש ממצבים חדשים וידע להתאים את עצמו לכל שנוי. ככל שהגיל מתקדם – האתגרים משתנים, נדרשת עצמאות גבוה יותר, פתרון בעיות שונות, התארגנות לבצוע משימות. הבסיס הראשוני החזק מאפשר התמודדות יעילה עם הנדרש. ילדים עם בטחון עצמי נמוך לא תמיד מצליחים לעמוד בנדרש מהם. התגובות לחוסר התמודדות יכולות להיות מוחצנות או מופנמות ובהתאם לאופי של הילד נצפה בתופעות שונות כביטוי הילדים למצבי מצוקה. ילדים אחדים יגיבו ב הימנעות, פחדים וחרדות, אחרים יגיבו ב כעס ותוקפנות.. הפרעות בקשב וריכוז מגיעים לביטויים שונים בגיליים שונים, המצוקה מורגשת בעיקר בשעות בית ספר אצל ילדים להם גם קשה להתקדם בקליטת הנלמד,אצל רבים מפריעה האימפולסיביות, קשיים חברתיים, קשיים אלה יכולים להופיע לאורך היום כולו.כאשר נראה כי הילד מתקשה לתפקד בבית הספר או בבית – חשוב ביותר לאבחן את קשייו, להיערך לעזור. ללא עזרה קיים חשש מהתפתחות מצוקה נפשית.במקרים רבים בטויי המצוקה הנפשית הן תלונות גופניות שונות, תופעות פסיכוסומאטיות, שוב אני מדגישה כי פעילות גופנית ה בונה תחושה של שליטה בגוף – מקדמת גם את יכולת ההתמודדות עם הקשיים הקיימים. אין חיים ללא התמודדות, כולנו לומדים את תורת ההתמודדות היעילה. אין כול ספק כי ילד שגדל באהבה והכלה – ימצא את דרכו לנצל היטב את היכולת השכלית שלו.
דר' רות שרון
מומחית ברפואת ילדים, נוירולוגיה והתפתחות הילד.
פמי פרימיום