איך בוחרים עדשה?
כמו ברכישת מצלמה רכישת עדשה יכולה להיות כשלון, בניגוד לרכישת עדשה – זה יכול להיות כשלון לאורך זמן ארוך כי אורך החיים של עדשה גדול בהרבה מזה של מצלמה,
ברוב החברות יש תאימות עדשות ישנות לגופי מצלמה חדשים, ניתן לרכוש עדשות בנות 25 שנה של ניקון, קנון, פנטקס, ואלימפוס והן תעבודנה עם הגופים הדיגיטליים – עם מגבלות , ברוב המיקרים לא יהיה פוקוס אוטומטי, בחלק מהמיקרים גם לא תהיה מדידת אור, אבל זה יצלם טוב,
החיבור שבין העדשה לגוף קרוי "ביונט", הביונט שונה בכל חברה , עדשות של חברה אחת לא מתאימות לחברה אחרת, יחד עם זאת יש חברות כמו טמרון, סיגמה ואחרות שמיצרות עדשות לכל החברות וזה זול יותר,
כל חברה מיצרת דבר שקרוי "עדשת קיט"
זאת עדשה שניתן לרכוש עם המצלמה כ"עיסקת חבילה" במחיר מוזל, זאת עדשה זולה, שעונה על רוב הצרכים של צלם חובב או מתחיל שלא קיבל "יעוץ" מאנשים שמנסים למשוך אותו לרכישה לא רלונטית,
אלו עדשות עם מפתח לא "מפואר" – בדרך-כלל 3.5 במצלמות הדיגיטליות, ניתן לרכוש עדשות אלו בניפרד במחיר נמוך ביותר מיד שניה מצלמים שהחליטו לעבור לעדשות יקרות יותר,
עדשות הקיט של מצלמות דיגיטליות נפוצות הם בתחום אורך מוקד של 18-55,
תחום זה עונה על רוב הצרכים של צלם חובב, החל מצילומים בתוך הבית שמכסים ארועים משפחתיים, דרך צילום נוף וכלה בצילום פורטרטים, מחיר עדשה כזאת הוא בסביבות 600 ש"ח כחדשה,
עדשה שיכולה לענות על הצרכים של צלם טבע חובב בנושאים כגון צילום טבע, בעלי-חיים, צילום אנשים מרחוק, הינה עדשה 55-200 שגם היא יכולה לעלות כ-800 ש"ח
כלומר במחיר של 1400 ש"ח ניתן לקבל סט עדשות שעונה על כמעט כל הצרכים,
מול זאת עולה האפשרות של רכישת עדשה 18-200
מחיר עדשה כזאת הוא כ 3000 ש"ח , האיכות של העדשה הזאת לא טובה יותר מאיכות שתי העדשות הבודדות, היתרון שלה – לא צריך להחליף עדשות, החיסרון – משקל ומחיר,
מה משלים את הסט? –
עדשה רחבה , העדיפות שלי היא ל-10 מ"מ, - עדשה יקרה אבל חיונית בצילום מיבנים מבפנים, לכן גם כדאי מאוד שתהיה עם מפתח טוב – 2.8
מחיר עדשה כזאת מתחיל ב-3200 ש"ח, זאת עדשה בעיתית מאוד מבחינת התיכנון, ואין מתנות חינם, לכן העדיפות שלי זה על עדשה "פריים" – לא "זום" עם האיכות המכסימלית , בניקון זו 10.5 מ"מ צמצם 2.8 ,
לצילום ציפורים וצילום ספארי רציני דרושות מצלמות שמאפשרות זמן חשיפה קצר מאוד ואורך מוקד ארוך מאוד , הטובות בינהן עולות כ-30000 ש"ח, הבינוניות – כ-7000 , הפחות טובות פשוט לא עונות על הצרכים של צלם מקצועי, כך שכדאי בנושא הזה או להתכונן להוצאה כספית רצינית – או להנמיך ציפיות,
חלק מהמצלמות דורשות מנוע בתוך העדשה כדי שניתן יהיה לעבוד בפוקוס אוטומטי (ניקון DSLR הזולות למשל) , יש לודא שהעדשה אכן עובדת עם המצלמות הללו בתאום מלא,
רוב העדשות מאפשרות צילום תקריב מוגבל – מה שמכונה בטעות "מקרו", עדשות מקרו יעודיות מתאפינות בשלושה דברים – הן אינן זום, הן יקרות והן מפיקות תמונה חדה במיוחד, יש אבזרים שמאפשרים שיפור ביכולת לצילום מקרוב כגון עדשות מתוספות שהן זולות או טבעות מקרו שהן יותר יקרות,
נקודות מפתח להחלטה בבחירה –
בצילום דיגיטלי של חובבים אין בעיה לעשות על המחשב "זום" של פי 2 ללא אובדן פרטים משמעותי , לכן אין טעם לקנות עדשות עם זום 10-20 למשל, איכות אופטית של עדשה כזאת תהיה פחות טובה מאיכות תמונה של 10 מ"מ פריים שנעשה עליה זום דיגיטלי (קרופ) של X2 ומפתח הזום ברוב המיקרים אינו מספק,
ברכישת עדשה לצילומי פנים יש עדיפות עליונה לצמצם 2.8 כיון שזאת עדשה שמיועדת לצילום במקומות סגורים ולא מוארים,
אין צורך בעדשה מיוצבת לצילום באורך מוקד של עד 70 מ"מ ,
יש קושי בשימוש בפילטר מקטב בעדשה שהקצה שלה מסתובב כשמשנים זום או פוקוס,
פילטר UV מגן על העדשה מפגיעות פיזיות – כדאי לרכוש אותו עם העדשה,
יש לודא תאימות העדשה למצלמה הן מבחינת ביונט. הן מבחינת כושר כיסוי גודל הסנסור, והן מבחינת חיבור מנוע, עדשות למצלמות מסוימות מחייבות מנוע בתוך העדשה לצורך צילום בפוקוס אוטומטי,
ברכישת עדשה מיצרן אחר (יצרני צד שלישי) עלולה לצוץ בעית אחריות, יבואן העדשות ויבואן המצלמה עלולים להטיל אחריות לתקלה אחד על השני,
משקל מצלמה גבוהה יכול להיות דבר מעיק בטיול ארוך, ואורך יכול להפריע בהליכה במקומות צפופים,
על חוסר באורך מוקד ארוך ניתן לחפות ע"י "קרופ", אבל על חוסר אפשרות בצילום רחב לא ניתן לחופת,
עדשה ישנה "קיט" ידנית של 50 מ"מ יכולה להיות אידיאלית לצילום פורטרטים,
יש הרבה בילבול בנושא עדשות, אורכי מוקד, וגודל חישן,
אז כמה מילים בנושא,
סנסור מקצועי ופילם הם בגודל 24*36 מ"מ, סנסור במצלמות חובבים DSLR הוא בגודל של 24*18 מ"מ בערך,
אורך מוקד הוא אורך מוקד, הוא לא משתנה בעיקבות הרכבת עדשה לפורמט מלא על מצלמת בפורמט קטן של סנסור,
מה שקורה בפועל הוא שסנסור קטן של מצלמה דיגיטלית לחובבים פשוט "חותך" מהתמונה שמיצרת העדשה תמונה קטנה יותר, יחסי התמונת הינן מקדם הקרפ, בניקון וקנון DSLR לחובבים זה בסביבות X1.5
כלומר – תמונה שצולמה ב D90 תהיה זהה במה שמצולם בה במצלמת פילם עם אורך מוקד פי 1.5 ארוך יותר , D90 עם עדשה 35 מ"מ תתן תמונה דומה למצלמת פילם או מצלמה דיגיטלית מקצועית עם עדשה 50 מ"מ,
כיון שהסנסור קטן יותר – ניתן להסתפק ברכישת עדשה לסנסור קטן – DX, במעבר עם עדשה זאת למצלמה בפורמט סנסור מלא עלולה לצוץ בעיה שהתמונה לא תכסה את כל הסנסור ותיראה חתוכה בקצות,
ברכישת עדשה מיד-שניה יש לבוא עם אדם שיודע איך לבחון עדשות, יש לדרוש אחריות , אין בעיות מיחודות ברכישה כזאת כדוגמת מיספר התמונות שצולמו בעדשה,
*המפתח של העדשה מספר מסומן כ- f/ של העדשה הוא אורך המוקד שלה חלקי קוטר המפתח שלה והוא קובע את כמות האור שמגיעה לסנסור, ככול שמספר זה קטן יותר – כמות האור גדולה יותר, הכפלה של המספר ב- 1.4 משמעותה כיסה של מחצית כמות האור
מורה פרטי לצילום, הנדסאי צילום טכני-מדעי, בוגר מכללת קירית אונו וקורסים בצילום אמנותי, התמחות בהדרכות ועיבוד תמונה, עיסוקים בעבר - נהול מעבדות צילום, איפיון ציוד, רכש והדרכות במערכת הבטחון, יעוץ בנושאי אופטיקה, עיבד תמונה וצילום עיסוק היום - מורה לצילום, פרטי וקבוצות קטנות , חוג צילום, לימוד צילום פרטי על המצלמה, יעוץ ברכישת מצלמה ולימוד הפעלה, פתרון בעיות בצילום,