פרופ' יצחק אדיגס מומחה גדול לניהול איכותי המייעץ לממשלות רבות בתחומי הצלחתם של מפעלי תעשייה.
ברור לי באופן חד משמעי-כי העצות הטובות והיעילות בתחום העסקי זהות לחלוטין לעולם החינוך.
הבה נלמד מה היו רעיונותיו להצלחה המשמשים כקודים ברורים ובהירים המובילים המפעלים לראש הפסגה.
הצלחה תנוע קדימה "רק" תוך יצירת תרבות של הצלחה, התלויים רק ובעיקר במנהל שהוא מנהיג.
הצלחה עסקית כמו חינוכית אף פעם אינה מגיעה מן החוץ אל הפנים,
אלא מן הפנים אל החוץ.
ככל שמנהיג איכותי יעמול כדי למצוא פתרונות יעילים יוזמות יצירתיים במפעלו-בבית ספרו כך ישכיל להגיע לראש כל פסגה.
השלב הראשון בהצלחה תלויה ביצירת תרבות של אמון והערכה הדדיים.
יחסי מנהיג עם העובדים-מהווים כלי ראשון בהחדרת המוטיבציה שכל עובד יחוש שותף אמיתי למפעל-לבית הספר, יחוש שהוא חוליה אחת מתוך שרשרת הניצחון.
התנהגותו ודפוסי שיחתו צריכים וחייבים לשדר הקשבה,ענווה,חקרנות וסקרנות.
מנהלים צריכים להפעיל הצוות לתכנון חכם ויעיל,לבנות תכנית עבודה-חזון,יעדים,מטרות ותהליכים ליישום כל שלב וכמובן חובה לבנות תכנית הערכה, הערכה-שתבדוק המוצרים הסופיים-התוצר-התפוקות אך שתבדוק גם את התהליכים, את רגעי היגיעה,הערכה חייבת לכלול את כל השלבים הייעוץ האסטרטגי חיצוני או רעיונות סתמיים לפתרונות
אינם יעילים, פתרונות תמיד נמצאים בתוך הארגון-בתוך בתי הספר.
כאשר יוצרים בבית הספר תרבות ארגונית של אמון והערכה הדדיים,
הרי כל אחד מהעובדים חש שהוא חלק חשוב במפעל-בבית הספר וההצלחה בוא תבוא.
כפי שמציין אדיגס-כשמנהל מטפל "בעלים" במקום "בשורשים" הוא יראה תוצאות רק בטווח הקצר,אך היות והוא לא בונה "תרבות ארגונית" הרי המתכון להצלחה לא יעיל.
בסיס הרעיונות איתן ועוצמתו במשך 40 שנה, אך כל מפעל-כל מוסד חינוכי הוא אחר ושונה, גם התקופה משתנה ואחרת, לכן מושג התרבות הארגונית תקף כל הזמן, אך הוא משתנה כל הזמן וכל אחד נותן לו ביטוי מעשי שונה ואחר המתאים לאופיו ולעשייתו.
העיקרון התאורתי חשוב ועקרוני-כל מנהל-מנהיג מבצע זאת בדרכו שלו,לכן הגירוי האינטלקטואלי לעולם אינו משתנה.
החיים הם בית ספר אינסופי עם מקור יידע בלתי נדלה,כאשר מטפחים עקרונות מעמיקים ומטפחים האזנה מסודרת וראייה פתוחה,הרי כל רגע מנוצל היטב ויש בו יצירתיות וחדשנות.
החדרת "תשוקה" לניהול לכל מנהל מהווה שלב ראשוני ועקרוני בהצלחה,
כל הזמן לשאול עצמך-"שאלות",
מדוע דברים מתרחשים? מדוע הנתיב מובל בדרך מסוימת? מה המנגנון הפועל מתחת לפני השטח?
כאשר מנהל-מנהיג אינו מרחף,אלא מתבונן היטב בכל העשייה המוסדות,מברר לעומק מהם הכלים המביאים להצלחה,מהם הרעיונות כדי להתחדש ולהיות יצירתי כל הזמן.
ניהול עסקי או ניהול מוסד חינוכי חייבים לכלול כל הזמן ערכי ניהול עצמי.
ההצלחה תתחולל ותנוע כלפי מעלה כל הזמן-רק אם המנהל מעורה בכל...בכל...בכל...הנעשה ומרחיב כל הזמן עולמות תוכן חדשניים.
מנהל-מנהיג איכותי-חייב להפעיל כאמור מח פורה,להיות חכם,חרוץ,
להבין דבר מתוך דבר-היינו להיות נבון,פעיל,יצירתי ופתוח ללמידה מתמדת.
ראש פתוח ועיניים פקוחות המקשיב ובולע כל רעיון מכל עובד.
הפתיחות מועילה מאוד לנוע לראש כל פסגה.
הבסיס העיקרי להצלחה כל מנהל-מנהיג הוא "האומץ" לבצע חידושים ויצירתיות אנו נוהגים כל הזמן עפ"י הכתוב במסכת חגיגה – "אין בית מדרש ללא חידוש", הסתכלות,התבוננות החוצה,מוסיפה מוטיבציה ורצון עז להיות יותר יצירתי,לחשוב להוסיף ולחדש-כך מגיעים לראש כל הר.
תרבות ארגונית יעילה טובה וחכמה מוסיפה אנרגיות לכל העובדים בדרגות השונות.
חובה על מנהיג לנתב האנרגיות לנתיבים יעילים ולא הרסניים למסלולים רלבנטיים ומעשיים,כאשר-הערכה נכונה וקיים כאמור אמון פנימי בין כולם,הרי האנרגיות האצורות בכל עובד מופנות ליצירת יעדים נכונים,חכמים ורלבנטיים.
חשוב כל הזמן שמנהיג יחדיר לתוכו של כל עובד "תרבות של שאילת שאלות" ככל שנרגיל-כל עובד לשאול,נחדיר בו המתודה ההופכת אותו להיות חכם.
כאשר השאלות טובות וחכמות-תמצאנה התפוקות המועילות.
להלן ארבעה שלבים ביצירת תרבות ארגונית על פי אדיגס-בתעשייה,אך כאמור הם יעילים ומעולים גם לשדה החינוך שלנו.
• בניית חזון וערכים משותפים, לחברה בכלל ולכל העובדים.
כולם צריכים להיות שותפים לבניית החזון וכן ליצירת כלים ותהליכים לכבוש כל יעד.
• הקמת מבנה ארגוני-יעיל
ראוי להחדיר בכל עובד מילת המפתח בכל הצלחה – "אחריות", כל אחד צריך לחוש כי ההצלחה תלויה בו,בעשייתו,בחדשנותו,
ביוזמתו,ביצירתיות שהוא יחשוב ויבצע.
ראוי כמובן לשלב נתינת סמכויות לכל עובד לביצוע הלכה למעשה רעיונות יצירתיים, לתגמל היצירתיים ולטפח תרבות של עידוד מחמאות ודברי שבח.
• יצירת תהליך קבלת החלטות משותף עם כל העובדים
הקשבה לכולם, פתיחות,סבלנות ונתינת במה לכל אחד,לכל רעיון- חשובים ועקרוניים – ההחלטות חייבות להיות משותפות עם כולם
כך כל אחד חש באחריות,שגם הוא היה בין המחליטים הקובעים.
חילוקי דעות,ויכוחים בין העובדים חכמה ויעילה,כך בנויה הגמרא על 2700 הדפים שבה.
מחלוקות ושאילת שאלות,כך בנויה הלמידה בחברותא-מתווכחים ומתקדמים ובסוף מגיעים להלכה,למסקנה,לשלבי עשייה.
• העזרות בגורמים אנושיים
ראוי שכל מנהל-מנהיג יבין שההצלחה תלויה בו-רק אם הוא יבין שכל המלאכה בכל מפעל ובכל מוסד חינוכי תלויה הלכה למעשה במורה הנמצא בכיתה.
מנהל-מנהיג מפתח עובדים-מורים והופך אותם למנהיגים,כך ההצלחה תנוע מראש הפסגה לכל מורה ולכל תלמיד.
חשוב להבהיר כי מנהל-מנהיג אינו יכול לפעול לבדו, ככל שהוא יטיל סמכויות ואחריות על אנשים רציניים,ככל שההנהלה,מנהלי האגפים יהיו בעלי חכמה,תבונה ומוטיבציה,כך נזכה לראות פריחה מתמדת של כל מוסד חינוכי.
ראוי שמנהל-מנהיג יבין כי בניית תרבות ארגונית חיובית וערכית תוך התייחסות ליצירת חיי חברה ואהבת אדם בין אדם לחברו,כך תצליח יותר עבודתו המנהיגותית.
כאמור תרבות ארגונית המבוססת על "הערכה ואמון" משחררת ה"אנרגיות" לסוגיות רלבנטיות ומעשיות.
פיתוח כל עובד בהתאם ליכולתו ולכישוריו חשוב ועקרוני,אך חובה על כל מנהיג ליצור אינטרקציה בין העובדים.
קיום ימי עיון,השתלמויות וערבי לימוד עם כל המורים חשוב מאוד להצלחה,ראוי לבנות צוות מלוכד ומגובש.
ראוי שכל ההערות לעולם ייעשו בדרך חיובית וערכית וללא אצבע מאשימה,אם מנהל איכותי יבין ש"האחריות" לבניית תרבות ארגונית היא עליו,הרי "האשמה" על העובדים אינה נכונה ואינה חכמה.
גם "הערות" חייבות להיות בדרך תרבותית וחובה שכל מנהל ילמד כיצד יוצרים יחסי אנוש-מתוך תרבות.
ראוי לאתר כל הזמן את הדילמות והקשיים ולנתב את "האנרגיות"לפתרון אותם קשיים.
תמיד תמיד ליצור אינטראקציה בין אנשים כדי ליצור-"שיח חכם".
בניית "תקשורת" – בין אנשים עקרונית ויעילה לכל הצלחה.
ראוי לטפח עובדים "פתוחים" ונעים קדימה מתוך גישה זו.
תרבות ארגונית נכונה בונה "אני מאמין" בכל מנהל אמונה ביכולת שלו לשנות תהליכים שליליים ולהפכם ליעילים ולחיוביים.
ראוי שכל מנהל-מנהיג מצליח ומעולה,ישאל כל הזמן...כל הזמן את עצמו מה יהיו תהליכי השינוי וההתחדשות בהמשך הדרך,כאמור גם כשנמצאים בראש הפסגה,גם אם הם זכו בפרס הצטיינות.
לומדים מקריאה מלימוד ומאחרים,אך עיקר הלימוד החכם והנכון יהא מבוסס על לימוד עצמי מתוך המפעל-מתוך בית הספר שלי בניהולי.
שאל עצמך כל הזמן-מה חידשתי בחודשים האחרונים, מה יהיו הרעיונות הנוספים אותם נניע קדימה בשלבים הבאים.
עשייה המבוססת על תכנון נכון ויעיל המעוגן "בתרבות ארגונית" המשלבת כל העובדים,שלהם מאפשרים ליצור "במה" להתקדמות ולשאילת שאלות – תרבות כזאת תניע בית הספר לפסגה גבוהה – בה מתבססים ומיד מביטים קדימה לכבוש פסגה נוספת, בעיקר בעיקר בעולמנו המשתנה והמתקדם כל הזמן.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.