720רביזור-גוגול-תיאטרון גשר720
צילומים-אלי ליאון
ניקולאי גוגול נולד באוקריינה (1809-1852) ועבר לגור לסנט פטרסבורג.ב1848 לאחר ביקור בא"י התערער בנפשו .
הרומן שלו "נפשות מתות" נחשב לרומן הרוסי המודרני הראשון.
ב1835 כתב את הקומדיה "רביזור" ושנה לאחר מכן היא הועלתה.היו לו בעיות קשות עם הצנזורה ועקב כך היא היתה כשלון כמעט טוטאלי.
אין זו הפעם הראשונה שמחזה זה מועלה בארץ.
קדמו לו הפקות רבות.נעשו לו עיבודים שונים והוא זכה להצלחה גדולה.אפשר לומר כי הוא הוצג על ידי כל התיאטרונים הגדולים בצורה זו או אחרת ולא רק פעם אחת.
מה יש במחזה המצדיק את הצגתו כל כך הרבה פעמים כאן.
גוגול כתב אותו כקומדיה סטירית המתארת את השלטון המושחת ברוסיה בעירה נידחת ,את הרקבון בשירותים הניתנים לאזרח,את אטימות של השלטון לטענות ותלונות האזרח וכו'.
אלה דברים שהאקטואליות שלהם לצערנו לא פגה אלא רק התגברה.
הפעם תיאטרון גשר מציג את המחזה בתרגומו העכשוי הטוב של רועי חן בגירסה מיוחדת עם בימוי מיוחד מאוד של יבגני אריה.
אקדים ואומר שההפקה מעולה,התפאורה מקסימה,התאורה נהדרת והמשחק טוב.הבימוי מלא המצאות,מוסיקה סבירה
וטובה בהחלט אך מי שחיפש בהפקה זכר מהזכור לו מהמחזה לא ימצא זאת בהפקה זו.
ההצגה ארוכה ונמשכת כשעתיים וחצי ואם היו מקצרים אותה בחצי שעה היא היתה רק משתפרת.
התוכן ידוע לכל.בעיירה קטנה מופצת שמועה שהגיע רביזור(מבקר)מהבירה ושהוא נמצא באכסיה בעיר.
ראש העיר מיד מגיע אליו, מזמינו להתארח אצלו .כל ראשי המוסדות בעיר עולים אליו לרגל.ה"רביזור" הנו איש שהפסיד את
כל הונו בקלפים וירד מכל נכסיו.הוא מקבל מהם כסף כשוחד שלא יבקר במוסדותיהם.
הוא מבטיח לבת ראש העיר להתחתן איתה,כולם מרוצים עד שמנהל הדאר הפותח כל מכתב בא ומספר שהבחור כתב
כי חושבים אותו לרביזור.כולם מתבישים,כולם נבוכים אך את הנעשה אין להשיב.הרביזור האמיתי הגיע וצריך לחיות עם זה ולטפל בו.
למרות שהעלילה מתרחשת ברוסיה הצארית המחזה אקטואלי עד היום ויכול להתרחש בכל מקום שהוא.
השחיתות,השוחד,הזילזול באזרח אלה דברים שגוגול יצא נגדם במחזה זה וזו גם הסיבה שהצנזורה התערבה בעת שרצו להציגו.
ההפקה של תיאטרון גשר,כאמור,מעולה,הושקעו בה מחשבה ואמצעים רבים אך היא הפכה מחזה שהוא סטירה חברתית למחזה גרוטסקי, מחזה שהעיקר בו האמצעים החיצוניים,התלבושות המנופחות,התפאורה המקסימה אך המוגזמת משהו והכוללת הרמוניקות היוצאות ונכנסות לקיר ו"מטאטאות"את החפצים שהושארו על הבמה,התעלולים הרבים הרודפים אחד את השני כגון מיטה אקסטרה אקסטרה לארג לאורך ולרוחב התופסת את כל הבמה וחלקים ממנה מתרוממים כמה מטרים,תמונה מקסימה בה מקבלים את פניו של הרביזור בביתו של ראש העיר עם שטיחים אדומים,תזמורת,פרחים וכו',תאורה נהדרת,חיות המתרוצצות על קירות הבמה מכל צד,כרכרה העוברת בגובה בתחילת ההצגה ועוד הרבה הרבה תעלולים ופעלולים ההופכים כאמור את הקומדיה הסטירית"הרצינית"למשהו הדומה לספקטקל,חזיון,למשהו הדואג קודם לעיני הצופים ורק לאחר מכן לאזניהם ומוחם.
משחק הצוות הענק כ25 איש שחקנים ותזמורת של שישה נגנים טוב מאוד.
שנים הם השחקנים הבולטים.
אלון פרידמן הצעיר כרביזור המדומה מצויין. הוא שובב,חביב,מאלתר,מושך את תשומת הלב,מאהב טוב,סובל מרעב הנראה על פניו,שמח כשמהללים אותו ומרוצה לקבל את הכסף שבא לו כהפתעה מראשי המשרדים המושחתים והלא ישרים.
דביר בנדק -ראש העיר יש לו נוכחות במה הן כאשר הוא משחק עליה והן מעצם עמידתו בה.הוא טוב,תחמן,לא ישר,מושחת.
צמד השחקנים דובצ'ינסקי-בוריס אחנוב ובובצ'ינסקי-אורי יניב טובים מאוד בתפקידם.
אנה -אשת ראש העיר -נטשה מנור מצויינת כאישה קצת אקסצנטרית והיא מהווה קריקטורה נהדרת הן בתלבושות שהלבישו אותה והן במשחקה.הבת-נטע שפיגלמן אינה הולכת רחוק בכך מאימא.
המפקחים השונים -ראשי המשרדים טובים וכל אחד ממלא את תפקידו היטב. חלופוב-מוסדות החינוך-ציון אשכנזי,טיאפקין-השופט-גלעד קלטר,זמליאניקה-בתי חולים-דודו ניר,שפקין-דאר-ג'יל בן דוד.
אוסיפ-המשרת אלכסנדר סנדרוביץ במשחק מדוייק וטוב הוא היחיד הצופה מה יהיה סופה של הרפתקה זו של מעבידו שהוצגה בהפקה זו כקריקטורה.
משתתפים עוד בתפקידים אפיזודיים שממלאים אותם היטב רופא המחוזי-ויקטור סוקולוב,מפקח המשטרה-יובל ינאי,המשרת והעורב-דניאל צ'רניש,תרנגול וסוס-גור קורן,חתול-רומן גרשקוביץ,עורב ושוטר-אורי אוריין ועוד שוטרים וכו'.
התפאורה והמסכות שעיצב מיכאל קרמנקו הן מלאכת מחשבת ברעננותה,בחריגותה וביופיה.הוא עיצב גם את התלבושות שחלקן קונבנציונליות אך רובן גרוטסקיות.כולן נהדרות.
ואחרון אחרון תפקיד נכבד ליופי התמונות השונות היה לתאורה שעיצב אבי יונה בואנו(במבי).
הכל מוגזם-המשחק,התפאורה,התעלולים,התלבושות ובכל זאת המוגמר נראה טבעי,מתקבל על הדעת, מהנה ומבדר ומתאים ביותר. כל זה לאור הצורה הקריקטוריסטית שנתן הבמאי להפקה. למרות זאת נראה לי שהקריקטורה מוגזמת וגלשה במקצת מהתבנית.
ראויה לציון מיוחד התכניה הנהדרת הן בהיקפה והן בתכנה וצורתה בשלוש שפות עברית,אנגלית ורוסית.אין בה צילומים מההצגה אלא רק סקיצות להצגה שעשה מיכאל קרמנקו ורישומים אחרים.
לראות או לא לראות:אין זה גוגול במלוא המובן אך ההפקה מעולה,מבדרת,ראויה לציון ומומלצת.
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 20/10/2010 10:32
אם התמונות אינן מופיעות כאן אפשר לראותן באתריELYBIKORET.022,C0.IL
אני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות ,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחר
הכתובת ELYBIKORET.022.CO.il