הובלה ימית- מטרות ושלבי פעולה
במאמר של היום אני אנסה להציג סקירה של העולם המרתק שנקרא הובלה ימית בין יבשות. למי שלא כל כך מכיר את הענף, אשמח להציג בקצרה: הובלה ימית היא ענף המוביל כ90 אחוז מהסחורות בין המדינות. רק עשרה אחוז או מספר דומה של סחורות עובר בין מדינות על גבי מטוסים, מדובר בעיקר שמשלוחים הדורשים זמן הגעה מהיר, או במטענים נורא יקרים שעדיף לשלם על הובלתם קצת יותר. לעומת התשעים אחוז של הובלה ימית, אשמח לציין שרק אחוז בודד של סחורה עובר בין מדינות ברכבות או במשאיות, בעיקר בין מדינות שכנות כמובן. כאשר שוב מדובר במספרים זניחים.
הובלה ימית- יתרונות
היתרון הגדול של הובלה ימית בין יבשות הוא כמובן המחיר. הובלה על גבי אוניות היא הזולה ביותר באחוזים לא מבוטלים. הובלת מטען בסדר גודל בינוני, יכולה לעלות עד ארבעים אחוז פחות בהובלה על גבי אוניה, מאשר במטוס. כפי שאתם מבינים, ארבעים אחוז זה מספר לא מבוטל בכלל, לא הייתי מזלזל בזה.
אין הגבלת כמות- נניח שאתם מטיסים מטען דרך פדרל אקספרס למשל, ישנה הגבלה על כמות המטען שאתם יכולים להוביל בלי לשלם תוספת משמעותית. הרי תחשבו על זה ככה: פדרל אקספרס לא יכולה להוציא מטוס שלם בשבילכם, יש לה עוד אנשים שמחכים לחבילות, לכן מעבר לגודל מסוים, יש צורך לשלם תוספת די גדולה, שלא קיימת בהובלה ימית. בעיקר בגלל שהספינות הן ענקיות.
זה יתרון די גדול היות ובתחום ההובלה הימית מה שנחשב זה המשקל, מעבר לזה אין הרבה, כך שהנושא של המחיר הוא די קריטי.
הובלה ימית- חיסרונות
בנוסף ליתרון הגדול של המחיר, יש לא מעט חסרונות, כמו למשל הזמן של ההובלה. בתחום הובלה ימית, זמני הובלה נחשבים לארוכים מאוד. מטענים יכולים להגיע ליעדם אפילו אחרי חודשים. הרי לא הייתם רוצים לקבל מטען יקר לכם כמו תכולה של הבית שלכם, חודש וחצי אחרי שכבר עברתם לבית.
אין ספק שתחום הובלה ימית, הוא בעל יתרונות אבל גם בעל חסרונות לא מבוטלים. מי שבוחר להוביל מטען על אונייה צריך להכין המון סבלנות.