כיצד יכול בעל עסק המספק מצרכים, סחורות או שירותים להגן על עצמו מפני חובות של לקוחותיו?
נקודת הזמן בה מתחילה להיווצר הבעיה של גביית חוב מלקוחות הינה בעת כריתת הסכם אספקת הסחורה/מצרך/שירות עם הלקוח. הבעיה העתידית בגביית החוב יכולה להיווצר בשל מגוון רחב של סיבות הנעוצות דווקא בתחילת ההתקשרות עם הלקוח. כך לדוגמא-
- העסקה עם הלקוח נסגרת באופן שאינו ברור די צורכו כך לדוגמא תנאי התשלום ומועדיהם אינם מוגדרים היטב, אופן התשלום אינו ברור וכיוצא בזה.
- בעל העסק לוקח על עצמו סיכונים כלכליים מיותרים ומוכן לתת שירות או אספקת מוצרים ללא שקיימות בידיו בטוחות מכל סוג שהוא, או שאין בידיו בטחונות מספקים המבטיחים את פירעון התשלום בבוא הזמן.
- לעתים בשל חוסר תיאום מספק מול הלקוח לא יודעים מהן ציפיותיו ומה הוא חושב שהוא עומד לקבל, ובסופו של דבר מתברר כי השירות או המוצר אינם מה שחשב הלקוח שהוא רכש. כדאי לזכור כי לקוח מרוצה ישלם בדרך כלל את התשלום המגיע ממנו ללא בעיות מיוחדות. הבעיות מתחילות להיווצר כשהלקוח חושב שמגיע לו משהו מעבר למה שהוסכם או שהשרות שניתן לו אינו טוב מספיק לדעתו.
אם כן מהן הדרכים בהן יכול בעל עסק להגן על עצמו מראש, כך שלא ייקלע מאוחר יותר לבעיות הכרוכות בפירעון חובות של לקוחותיו?
- ראשית, במידה ומתקשרים עם חברה חדשה ובלתי מוכרת, ניתן לבדוק מספר נתונים לגבי החברה ובעלי השליטה בה ולראות האם זו חברה מוכרת ומבוססת שכדאי להתקשר עימה או חברה מפוקפקת שאיננו יודעים מי עומד מאחוריה.
- אם מדובר בממכר של כמות גדולה מאוד של סחורה או באספקת שירותים חריגה בגודלה, מומלץ אף לטרוח ולבקר בבית העסק של הלקוח ולראות לאיזו מטרה או באיזה אופן ישתמש בסחורה או בשירות שאנו מספקים לו.
- כדי למנוע בעיות מהסוג המפורט לעיל, מומלץ לחתום עם הלקוח על חוזה מפורט ומוגדר הכולל את כל תנאי העסקה בפרוטרוט וכמובן את תנאי, מועדי ואופן התשלום ולא משאיר "קצוות פתוחים" לגבי עניינים אלו, העלולים ליצור סכסוכים בשלב הקריטי של קבלת התשלום.
- בטחונות - ישנם סוגים שונים של בטחונות אותם רצוי לדרוש בעת חתימת חוזה עם לקוח חדש וכך להגן על עצמנו ממקרה של אי פירעון עתידי.
- ערבות אישית / ערבות בעלים - אם הלקוח הוא אדם פרטי, ניתן להחתים אדם קרוב או קרוב משפחה שערב לו בערבות אישית, לפיה הערב יכסה חוב שייגרם בשל אי תשלום. אם מדובר בחברה ניתן להחתים את בעליה על ערבות בעלים, שיכסה את חובה של החברה במידה וייווצר. בנוסף, אם ניתנות המחאות דחויות ניתן להחתים את בעל החברה על גבי ההמחאה כי הוא ערב לפירעונה.
- שעבוד - אם ללקוח ישנו נכס או ציוד, ניתן לחתום על הסכם שעבוד ועל שטר שעבוד ולרשום שעבוד על הנכס או הציוד אצל רשם המשכונות.
- המחאת ביטחון - על סכום הגיוני שיכסה את גובה החוב העתידי הצפוי במידה והלקוח לא יפרע את התשלומים המגיעים ממנו.
- הגבלות בהעברת המוצר - ניתן להוסיף תניה על גבי חשבונית העסקה לפיה הסחורה תועבר ללקוח רק לאחר שישלם את מלוא הסכום המצוין בחשבונית.
______________________________
עו"ד יובל ברכה
רח' היצירה 29, בית גאון (מתחם הבורסה) רמת גן
טל': 03-9016008, פקס': 03-9016009; yuvalb@yuvalb.org;
עו"ד יובל ברכה נמנה על צמרת עורכי הדין בתחום העסקי מסחרי-אזרחי, ותחום הנדלן בכללם.
עו"ד ברכה הינו בעל תואר ראשון במשפטים, עם התמחות עסקית ענפה וכן הינו בעל תואר שני במנהל עסקים (MBA).
עו"ד ברכה משמש כבורר, קובל בלשכת עורכי הדין וכן הינו גם בעל תעודת מגשר מוסמך.
עו"ד ברכה כיהן כמנהל מחלקת נדלן במשרד גדול ומוביל בתל אביב, ומאז הינו מלווה עם צוות משרדו בעלי עסקים, יזמים, תאגידים, יחידים וגופים אחרים בשלל עסקאות, חלקם מן המוכרים יותר במשק הישראלי.