ווב אנליטיקס הוא מושג כללי לכלי שאוסף, בודק, מנחת ומדווח אודות מידע ופעילות שנעשת דרך האינטרנט.
המטרה של כל זאת היא להבין את התנהגות הגולשים והמבקרים באתר וביצוע אופטימיזציה לאתר עצמו לשם הגדלת הרווחים של האתר. ווב אנליטיקס הוא לא כלי למדידת תנועת הגולשים באתר בלבד אלא גם כלי שימושי למטרות הכרת השוק, מידע עיסקי ושיווקי.
מערכות הווב אנליטיקס מאוד גמישות ומציעות מגוון מאוד רחב של אפשרויות למדידה, שיווק וניתוח.
לדוגמה - ניתן לנתח השפעה של קמפיין שיווקי באתר על הגולשים, ניתן להתאים תכנים, תמונות, כותרות ועוד לפי קבוצות מוגדרות מראש של הגולשים, ניתן לדעת מהיכן הגולש הגיע, באיזה עמוד התמקד, על איזה לינק לחץ וכך הלאה.
מערכת ווב אנליטיק חשובה לכל מי שמעוניין לגרום לאתר או לעסק שלו להמריא. בשביל לעבוד עם המערכות הללו אין צורך בידע תכנותי קודם, כל מה שצריך זה יכולת אנליטית בסיסית וידע בסיסי של השפה האנגלית.
בשוק ישנן כמה אפשרויות לעבוד עם מערכות ווב אנליטיקס.
1. חברות לקידום אתרים אשר יעשו את כל העבודה עם המערכות שלהם, ויספקו את הדוחות הסופיים ללקוח.
2.מערכות חינמיות כמו של google analytics או מערכות שהן בסטטוס בטא ומאפשרות שימוש חינמי כגון מערכת פרסונייז.
3. מערכות חזקות ומבוססות (רובן לא תוצרת הארץ) שמאפשרים ליצור מנוי תמורת תשלום ושימוש במערכת.
רשימה של המערכות החזקות בעולם
הבדל משמעותי בין המערכות הוא עבודה זה ממשק איטרנטי מבלי להתקין דבר במחשב הלקוח (SAAS) או מערכת שדורשת התקנה פיזית במחשב. במידה והמערכת היא אינטרנטית כל מה שבעל האתר צריך לעשות, הוא להעתיק שורת קוד אשר מסופקת על ידי אותה מערכת ווב אנליטיק, ולהתמיע (להדביק) אותו באתר שלו.
לרוב התמיכה של המערכת מספקת הסבר מקצועי על אופן ביצוע פעולה זו.
המאמר לקוח מהבלוג העוסק בנושאי אינטרנט וטכנולוגיה
מוריה בעלת הבלוג blog.tapuz.co.il/tipnefsh