בכדי להגיע לשליטה בתוצאות החיפוש, או לפחות לעסוק בטקטיקות הטובות ביותר במטרה לשלוט בהם, כדאי להבין כיצד מנוע חיפוש עובד, מההתחלה ועד הסוף. בהרבה מקרים אני מופתע מנגד החוסר ידע שקיים בעולם על מנועי חיפוש ואם מאמר קצר זה יתפרסם כמו שצריך, אולי יש סיכוי שאצליח לגרום למצב זה להשתנות.
רשת אינטרגלקטית שמקושרת ביחדכדי שמנוע חיפוש יוכל להחזיר תוצאות לחיפוש מסויים הוא צריך שיהיה לו אינדקס גדול של דפים שממנו הוא בוחר מה להציג, בשביל ליצור אינקס כזה מנוע החיפוש משתמש ברובוט (Googlebot, Yahoo slurp, MSNbot) שסורק את האינטרנט ושומר עותקים שלו על כמות נרחבת של כוננים קשיחים ושרתים שבבעלות החברה שמריצה את מנוע החיפוש. בדרך זו מנוע החיפוש מגיע למצב שיש לו את כל האינטרנט שמור במטמון.
איך הרובוטים סורקים את כל האינטרנט?נסו לדמיין את האינטרנט כמו מיקום גאוגרפי. מקומות גאוגרפים יכולים להיות ממש רחוקים אחד מהשני אבל יש ביכולתנו להגיע ממקום אחד למקום אחר באמצעות הדרכים. ככה גם האינטרנט עובד, רק שכל האתרים באינטרנט מחוברים ע"י קישורים ולא כבישים.
הזחלן (רובוט) מגיע לאתר כלשהו, שם הוא מבצע את פעולות האינדוקס שלו והדף נשמר במטמון של מנוע החיפוש, לאחר שהוא ביצע את זה הזחלן מתפצל דרך הקישורים שנמצאים באתר וומגיע לדפים שהדף הקודם קישר אליהם (אם היו 20 קישורים אז עכשיו מתוך אחד יש 20 זחלנים ב20 הדפים המקושרים).
באותו אופן הזחלן ממשיך לזחול דרך הקישורים של הדפים ולאנדקס אותם, בעזרת טכנולוגיה מתקדמת לכל מנוע חיפוש יש עותק של כל האינטרנט מאוחסן וככה הוא יודע מה להחזיר כשמתבצע חיפוש.
כשאדם כלשהו מקיש חיפוש מסויים, המנוע צריך לבצע 3 מטלות:
1. להחזיר רשימה של כל הדפים באינדקס שמכילים את ביטוי החיפוש.
2. לארגן את תוצאות החיפוש לפי רלוונטיות, חשיבות וכו'...
3. להגיש את התוצאות לגולש.
בהזדמנות הבאה שתגלשו ותחפשו בגוגל, תוכלו לראות שהם יכולים לבצע את כל הפעולות האלו בעשירית שנייה. עובדה שמדהימה אותי כל פעם מחדש.
שאלה חשובה, אם הייתה לי את התשובה לשאלה הזו כנראה שהייתי מליונר. גוגל מקפידים לשמור את האלגוריתם שלהם קרוב מאוד לחזה, האלגוריתם של גוגל הוא אחד הדברים הכי סודיים שקיימים בעולם ואים טעם להתאמץ ולהשקיע בשביל לנסות לפענח אותו.
אבל כן יש דברים שבעזרת הרבה בדיקות וניסיויים ידוע שיש להם יכולת לא מבוטלת להשפיע על תוצאות החיפוש.
תוכן איכותי - שיווק באינטרנט אומר תוכן איכותי. גוגל קורא את העמוד שאותו הוא סורק וכשמתבצע חיפוש הוא כביכול מנסה לתת "הערכה אנושית" של איכות ורלוונטיות התוכן לשאילתת החיפוש, זאת הוא עושה בעזרת חיפוש מילות מפתח בוריאציות מסויימות במקומות מסויימים בכמות מסויימת ועוד הרבה... בקיצור, תזכורו כשאתם כותבים תוכן שימו דגש לגרום לו להיות כמה שיותר קריא למנוע החיפוש.
קישורים נכנסים - קישורים, מעבר להיותם כבישים לזחלנים, מהווים הצבעות אמון. חלק גדול מהאלגוריתם מבוסס על זה שאם אתר מקשר לאתר אחר, הוא כביכול ממליץ עליו. ועל ידי ההמלצות האלו המנוע קובע עד כמה אותו אתר איכותי ורלוונטי לשאילתת חיפוש. לדוגמה: אתר שעוסק בלוטרות מים ומקושר מהרבה אתרים שעוסקים בלוטרות מים ייחשב כאתר רציני ובעל תוכן איכותי שהגולש ירצה לגלוש בו אם הוא חיפש וריאציות של הביטוי "לוטרות מים".
אני אשמח מאוד אם מאמר קצר זה יצליח להעשיר אתכם עוד קצת בהבנת דרכי הפעולה של מנוע החיפוש והזחלנים שלהם. בכל מקרה תמיד תזכרו, המפתח למיקומים טובים הוא תמיד: תוכן טוב וקישורים איכותיים.
אם תצליחו להשיג את אלו אין מה שיעצור בעדכם, בהצלחה...
רועי בן עמי, פיתוח אינטרנטי ושיווק במנועי חיפוש