האינטרנט של השנים האחרונות שונה מאוד מהאינטרנט בראשית דרכו בהרבה מאוד דברים. חווית הגלישה היום שונה מאוד מחווית הגלישה שהייתה בתחילת שנות ה-90. מעבר לזה שהאינטרנט נהייה מהיר יותר, שינינו אנחנו בני האדם את הרגלי הגלישה שלנו.
זה מתבטא בהרבה מאוד דברים, אבל מעל הכל הסבלנות היא שמדברת הכי חזק. אם פעם לקח לגולש כ-10 שניות להחליט האם אתר מעניין אותו או לא, היום זה לוקח לפעמים פחות מ-2 שניות. אף גולש לא יהסס ללחוץ על כפתור ה-back גם אם לא השקיע מחשבה רבה האם האתר מעניין אותו או לא.
זו דורש מבעלי האתרים לשים דגש על דברים שפעם לא היו מקבלים את הפוקוס. אם פעם העיצוב היה חסר משמעות הרי שהיום הוא מקבל במה מרכזית מאוד. אם האתר שלכם לא נעים, הגולש לא יישאר בו. כללי המשחק משתנים.
לאור המצב החדש יחסית נגזרו מספר כללים חשובים עליהם צריך להקפיד בעת בניית אתרי אינטרנט חדש או בשדרוג אתר קיים.
ניווט קל וידידותי למשתמש
וודא שהאתר שלך ברור ושהגולש תמיד ימצא בו את הדרך. עליך לדאוג שהגולש יידע בכל זמן נתון איפה הוא נמצא ואיך הוא חוזר לעמוד הראשי. אתרים רבים נופלים בכלל הזה. ישנם נורמות ברשת האינטרנט, למשל, נהוג שלחיצה על הלוגו בראש האתר לוקחת לעמוד הבית. גולשים רבים משתמשים בלחיצה על הלוגו כדי לשוב לשער הראשי של אתר האינטרנט.
קחו את אתר One בתור דוגמא לאתר שלא השכיל לעשות זאת ובחר לשבור את הכלל, נסו להיכנס לדפים הפנימיים וללחוץ על הלוגו... שום דבר. מעצבן נכון? זאת רק דוגמא אחת מיני רבות. אתרים רבים עושים טעויות קשות בכל הקשור לניווט. בדקו שאצלכם באתר הכל ברור.
המיקום הנכון ביותר של התפריט הראשי הוא למעלה ובצורה רוחבית. כך רוב הגולשים רגילים ושם הם מחפשים את התפריט. תפריט משני יכול לבוא מתחתיו או בצד (ימין בעברית, שמאל באנגלית ושפות אחרות). כמו כן חשוב לא להעמיס על התפריט יותר מידי כדי לא לגרום לבלבול אצל המשתמש. וודאו שגם הטקסט בתפריט ברור ומובן לאן כל פריט הולך.
פרסומות, פופאפים, פלאשים ואנימציות
אחד הדברים הנוראיים באתרי אינטרנט הן האנימציות שמשתוללות מול הפרצוף, לוקחות את תשומת הלב ומקשות על הקריאה. שלא לדבר על פופאפים שקופצים ומטרידים את הגולש (לפעמים מלווים במוזיקה וקולות אחרים).
אז התשובה היא לא או במילים אחרות, אסור, אסור, אסור. וחשוב להדגיש, פרסומות הן לפעמים הביסוס לכל המודל העסקי של אתר אינטרנט ולכן אין מה לעשות וצריך לשים פרסומות. הפנייה קוראת לכל אותם אתרים שמשלבים את הפרסומות רק כדי להרוויח את 2 הגרושים שהם ירוויחו מהן ושמים אותם במיקומים הכי פחות נכונים.
פרסומות לפעמים הן צורך חשוב. אפילו הרבה פעמים, אך כדאי לעשות את הדברים בצורה נכונה ולא להמאיס אותן על הגולשים שלא יחזרו לבקר.
נסו להימנע מפתיחת פופאפים למינהם, איפה שאפשר השתמשו בפרסומות טקסט, הן לא קופצות ומטרידות כמו הפרסומות הגראפיות למיניהן.
בשום אופן אל תשתמשו בפרסומות באתר עסקי של החברה שלכם. זה פשוט נראה רע ולא עושה לכם שירות טוב. פרסומות באתר העסקי שלכם מערערת את האמון של הגולשים במותג שלכם. הן יעשו לכם יותר נזק מתועלת.
מאמר זה פורסם על ידי כותב מאמרים מקצועי מחברת Click4Web העוסקת בבניית אתרי אינטרנט, קידום אתרים בגוגל ועיצוב גרפי.