הובלה ימית- עולם השילוח הבינלאומי מתחלק לכמה ענפים עיקריים. אלו בעצם הדרכים בהן ניתן להוביל מטען לחו"ל. כלומר כל הדרכים שבהן אני יכול להביא מוצרים ממדינה אחרת אלי או לשלוח אותם למקום אחר.
לשילוח בינלאומי יש שימושים רבים מאוד, כמו מסחר, תיירות ומטרות נוספות, כמובן שהמטרה העיקרית היא מסחר. הדרך המועדפת על רוב הסחורות היא כמובן הובלה ימית, שמטפלת כמעט במונים אחוז מהסחורות והמוצרים שמגיעים במסגרת המסחר הבין יבשתי. תחומים נוספים מלבד הובלה ימית הם, מטוסים, רכבות, משאיות. חשוב להזכיר שהשילוח הימי הוא באמת רוב מוחלט של הענף, כך שכאשר מדברים על שילוח- הכוונה היא לתובלה על ספינות.
הובלה ימית- שמונים אחוז מהענף:
אז למה בעמם הובלה ימית לוקחת חלק כל כך גדול מהענף הזה שנקרא שילוח? הסיבות לכך הן רבות ומגוונות. אני אפרט קצת על מנת להבהיר את הנקודה.
1. סחורות כבדות- תחשבו על משלוח של מכוניות המגיע לישראל מחו"ל, כל מכונית שוקלת טונות ואנחנו רוצים להביא משלוח של כמה אלפי מכוניות, כמה מטוסים אנחנו נצטרך כדי להביא את הסחורה לישראל? אנחנו נצטרך המון מטוסים וזה יעלה לנו מאוד יקר, בשביל זה קיימות אוניות- אוניה אחת יכולה להכיל את כל המשלוח של המכוניות, להוביל אותו בנגלה אחת בלבד ללא בעיות.
היות וספינות משא הן ענקיות, הדרך היחידה להוביל רכבים היא דרך ספינה, אחרת עלויות ההובלה יהפכו את היבוא של המכוניות ללא משתלם בכלל. הדבר נכון בהרבה מאוד סחורות שהן כבדות ותופסות הרבה נפח. מטוס הוא פשוט הרבה יותר קטן, לכן יכול להוביל הרבה פחות מוצרים.
2. מחיר ההובלה הימית- ההובלה בים היא הרבה יותר זולה. הסיבה הראשונה היא שאוניה יכולה לקחת הרבה יותר משקל, לכן כל בעל סחורה משלם פחות כסף(התשלום מתחלק בין כולם), סיבה שניה היא שאוניה בדרך כלל עושה כמה תחנות בדרך.
נניח ששלחנו משלוח של טלוויזיות דרך אונייה, האוניה לא תגיע ישירות אלי, אלי תעשה את העצירות הקבועות שלה במדינות שהן נמצאות במסלול שלה. זה אמנם מעריך מאוד את זמן, אבל עדיין הובלה ימית היא פשוט הרבה יותר זולה.