מעגלי הקשבה כמכפיל כוח עסקי
עפר בר-נחום
ארגונים רבים בארץ ובעולם דנים בחשיבות ניהול הידע .
ניהול הידע נעשה באמצעים מאמצעים שונים , מהם מחשביים העוסקים בניהול ידע מילולי ומהם העוסקים בניהול הידע הנומרי.
בנוסף השכילו חלק מהארגונים להשתמש בידע האנושי וישנן חברות שאף הקימו צוותי חשיבה ומנהלי קבוצות הנטוורקינג על מנת להיות בקשר מתמיד עם בעלי ידע למינם.
אחד המכשולים המחייבים ניהול ידע יום יומי הינו הצורך והחובה להפיק לקחים על מנת ללמוד איך הצלחנו ולמה נכשלנו כך שאחרים ידעו לחקות או להמנע. ידע זה נצבר וקיים בשני מישורים עיקריים: הגלוי/מיידי והסמוי/משתמע. המידע הגלוי הוא זה שנצבר כנתונים ומסמכים במהלך חיי הארגון, כאשר המידע הסמוי הוא זה המרכיב את הניסיון האישי על הבסיס הכולל של היכולות והתובנות של כל אחד ואחת בארגון.
לצערנו מידע סמוי נובע גם בשל טעויות אנוש ו/או אי ביצוע גיבויים ו/או עצלות ואי רישום /דיווח של חלק מהאירועים .
לכן הגדרנו את ניהול הידע כקונספט ארגוני להביא לזמינות ונגישות של כמה שיותר ידע, סמוי כגלוי,בתוך מסגרת הארגונית.
אמצעי נחוץ אשר במרבית הארגונים עקב פוליטיקה ארגונית ותחרותיות לא מרוסנת אינו מתבצע כהלכה הינו נושא שיתוף הידע .
שיתוף ידע או כפי שהנושא מוגדר באקדמיה מעגלי הקשבה , הינו כלי עבודה המאפשר תקשורת ארגונית מעצימה .
תקשורת זו מאפשרת מתן כלים לעובדים ומנהלים כאחד להתמודד עם חסמי הקשבה , דעות קדומות , ומסיחים למינם , למול מעודדי הקשבה המאפשרים פתיחות שלנו לזולת ולהיפך תוך הרגלת האחר לתקשורת פתוחה ללא הסתרה.
אמצעי זה מביא להיצף של רעיונות חדשים ובחינת ישימות פוזיטיבית המצעידה את הארגון קדימה ומקדמת אותו למול מתחריו בשוק.
עידוד שיתוף הידע במטרה לעודד עובדים ומנהלים לשתף אחרים בידע האישי שלהם ולעזור למשתמשים לעשות שימוש מרבי בידע זה מה שגורם בהכרח ליכולות לקבל החלטות מיטביות .
למעשה, את כל העיסוק בניהול ידע ובגיבוש תובנה עסקית ניתן לראות גם כאיסוף ושימור הידע הקיים בארגון והפיכתו לידע זמין ועדכני וככלי עבודה תומך החלטה .
באחדנו את כלי מעגל ההקשבה עם כלי נוסף שהוא כלי המודיעין העסקי המתייחס ליכולות הארגון למול מתחריו , לאיסוף מידע פוזיטיבי אתי , להיכרות עם השווקים המשתנים ולהיותנו ערוכים ודרוכים לקראת הבאות ביום יום , מאפשר לנו גמישות מחשבתית וארגונית ומעצים את שרידותנו ומחזקנו למול מתחרים .
אין ספק כי שילוב היכולות של מודיעין עסקי מחד ושל פתיחות והבנה לחשיבות ניהול הידע על בסיס כלי מעגלי ההקשבה , משמשים מכפיל כוח ארגוני ועסקי ומביאים את המשתמשים בטכניקות אילו לקדמת הבמה .
הכותב הינו מנכ"ל קבוצת סינרג'י לייעוץ ארגוני ועסקי , דוקטורנט במינהל עסקים
כותב המאמר הינו דוקטורנט למנהל עסקים , מנכ"ל קבוצת סינרג'י לייעוץ ארגוני ועסקי ושותף בחברת Humint Solutions LLC
http://www.synergy-group.co.il