שוק הדיו למדפסות וראשי הדיו למידפסות מוצף במתחרים רבים הצובאים כולם על כיסו של הצרכן הסופי. משום כך, מה שקורה הוא, שלעיתים הצרכן הפשוט שאינו מבין של ממש בתהליכי ייצור דיו ובאיכותו הטובה הנדרשת ,מרגיש חסר אונים ולמעשה הוא קונה דיו למדפסת או טונר למדפסת באופן אוטומטי מן המוכר שאליו הוא פשוט כבר התרגל. הצרכן לא מעלה על דעתו אפילו את האופציה להרהר אודות אפשרויות נוספות ,זולות ואיכותיות הרבה יותר להשיג דיו טוב למדפסת.
כל צרכן עשוי לחסוך כסף של ממש אם יקדיש לעניין מספר דקות (למשל ,כמו רגעים בודדים אלו בזמן קריאת המאמר).
שוק ייצור הדיו על קצה המזלג
תחילה, הדיו למדפסת יוצר רק על ידי יצרניות המידפסות המקוריות. כך למשל ,חברת hp הייתה מייצרת דיו למדפסות hp ובאותו האופן חברת epson הייתה מייצרת דיו למדפסות epson.כל חברה ייצרה לעצמה את הדיו ו"כפתה" בכך על קונה המדפסת להיות "שבוי" ושייך רק לה ולמוצריה הספציפיים. מצב זה אינו אופטימלי כמובן ואינו משרת את הלקוח המדפיס אשר מטיבעו תמיד מחפש חלופות זולות יותר היכולות לענות במחיר מוזל משמעותית על צרכיו.
בשלב כלשהו נוצר מצב שבו יצרניות המדפסות פתחו במגמה של מכירת מדפסות במחיר מוזל במיוחד.ובחוכמה שיווקית לא מעטה הן למעשה הבינו שיוכלו לקבל את יתרת הכסף ולזכות ברווחים עצמם על ידי מכירת התוצר המתכלה – ראשי הדיו במחיר גבוה יותר. זאת אומרת, שלמעשה, הכסף הגדול שהן חישבו להרוויח יהיה על הדיו עצמו (ופחות על המידפסות המיוצרות). שהרי באופן הטיבעי ביותר מדפסת אינה יכולה לעבוד ללא דיו....
שינוי: חברות עצמאיות מתחילות לייצר דיו
אכן,הייתה תקופה מסוימת (לא ארוכה מדי) בה הציבור נפל כשבוי לתוך מגמה זו שיצרו חברות המדפסות באופן מכוון ולא צודק.אולם,מצב זה לא ארך יותר מדי זמן. גורמים פיקחים ו"חיצוניים" ליצרניות הדיו הצטרפו עד מהרה לענף כחברות עצמאיות אשר יטפלו בעניין ייצור הדיו נטו ועצמאית.
איך הן עושות זאת? ב 2 דרכים-
- על ידי עשיית שימוש חוזר באותן המחסניות של החברות המקוריות (מילוי דיו מחדש – ואיכותי!).
- על ידי יצירת מחסניות עצמאיות משלהן המתאימות קומפלט לכל המידפסות הקיימות. כל שנחוץ כרגע הוא רק למלא בהן דיו.
מצב זה מתקיים בשוק שנים לא מעטות ומצליח מאד.