הובלה ימית- הדרך המפורסמת ביותר להובלת מטענים. מעבר למפורסמת ביותר, היא גם הנפוצה ביותר, לא אתחייב מספרים מדויקים אבל שמונים אחוז מהמטענים בעולם מובלים על ידי ספינות בין מדינות. מבין מגוון הדרכים הקיימות למורך שילוח בין מדינות, הדרך העדיפה כמעט תמיד תהיה הובלה ימית. השאלה היא למה הובלה ימית היא האופציה העדיפה? מהם הקריטריונים על פיהם נקבע שזו הדרך העדיפה? במאמר הנ"ל אסקור את השיטות הקיימות ואת הקריטריונים על פיהם מדרגים את התועלת והיעילות.
מגוון הדרכים להובלה בין מדינות:
הובלה ימית- כמו שכבר דיברנו הובלה על ידי ספינות. שילוח על גבי מטוס- מטוס מסחרי המוביל משלוחים בין מדינה למדינה. רכבת- יכולה ואכן מובילה מטענים כבדים מאוד בין מדינות שיש ביניהן חיבור על ידי מסילות רכבת. משאית- אפשרות אחרונה להובלה בין מדינות שכנות, כמו למשל באיחוד האירופי שאין כמעט הגבלות על מעבר.
קריטריונים להחלטה על סוג התובלה:
1. מחיר- הקריטריון החשוב מכל, כמו בכל דבר אחר בחיים זה כמובן המחיר. במיוחד בעולם הייבוא והייצוא צריך למצוא את המחיר הזול ביותר כדי להשאיר לעצמך אפשרות להרוויח על מכירת המוצרים. הכי חשוב גם לזכור מעבר לעלויות ההובלה זה שיש עוד עלויות רבות להכנסת סחורות למדינה, כמו מיסי נמל, מכס, מיסים נוספים. לכן צריך לשאוף למחיר הטוב ביותר. כאשר מחפשים הובלה זולה בין מדינות שאין מסילת רכבת ביניהן, הובלה ימית היא האופציה הטובה ביותר, תמיד.
2. זמנים- לוח זמנים הוא כמובן אחד הגורמים המכריעים כאשר מדברים על הובלת סחורה. איך אפשר לעבוד כאשר לא יודעים או לא יכולים להתחייב ללוח זמנים סביר ומדויק. בנושא לוחות זמנים, כמובן שמטוס הוא האפשרות המובילה. יש לך מועד יציאת המטוס ומועד נחיתה ברור ביותר כמה שעות אחר כך. אם נדגיש שהובלה ימית לוקחת לפעמים חודשים אז ברור שמטוס הוא אופציה הרבה יותר טובה.
שילוב שני הקריטריונים:
הדבר החשוב ביותר הוא שילוב שני הקריטריונים, כאשר המחיר הוא באופן טבעי הרבה יותר חשוב. ברגע שעושים את השילוב של שני הקריטריונים, יוצא כמובן שהאופציה העדיפה היא הובלה ימית.