פרשת "תולדות"
מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"
"ויגדלו הנערים, ויהי עשו איש יודע ציד, איש שדה, ויעקב איש תם יושב אוהלים" (בראשית כ"ה/כז').
הרש"ר הירש בפירושו לפסוק זה, מדהים בעוצמת דבריו. בשום מקום לא נמנעו חכמינו מלגלות חולשות ושגיאות, קטנות וגדולות במעשי אבותינו הגדולים, ודווקא על ידי כך הגדילו תורה והאדירו את לקחה לדורות. הרש"ר הירש מדגיש, כי הניגוד העמוק בין שני נכדיו של אברהם – יעקב ועשו, מקורו העיקרי לא רק בתכונותיהם אלא בחינוכם הלקוי (בראשית רבה ס"ג/י"ד). כל עוד היו קטנים לא שמו לב להבדלים בתכונותיהם. תורה אחת וחינוך אחד העניקו לשניהם, ושכחו כלל גדול בחינוך: "חנוך לנער על פי דרכו, גם כי יזקין לא יסור ממנה" (משלי כ"ב/ו'). יש לכוון הנער בהתאם לדרכו המיוחדת לו בעתיד, ההולמת את התכונות והנטיות הרדומות בעמקי נפשו. יש לחנך אותו לקראת המטרה הטהורה, האנושית והיהודית כאחת. התפקיד היהודי הגדול אחד ויחיד בעיקרו, אך דרכי הגשמתו רבות ומגוונות, כריבוי תכונות האדם ורבגוניות דרכי חייהם. "חנוך לנער על פי דרכו" - פירושו חנכהו על פי דרכו המיוחדת לו. אומר הרש"ר הירש - המושיב את יעקב ועשו על ספסל לימודים אחד, באותם הרגלי חיים, מחנך אותם כאחד לחיי לימוד ומחשבה, מובטח שאת אחד מהם הוא מקלקל. אי אפשר לחנך, ללמד את שניהם באותה הדרך, הדרך צריכה להיות שונה ומתאימה לכל אחד.
אילו הקדימו יצחק ורבקה לחדור לנפש עשו, אילו למדו כיצד האומץ, הכח, הגמישות הרדומים בנפש עשו היו יכולים להטות שכם לעבודת ד' - כי אז הגיבור לעתיד לא היה הופך לגיבור ציד אלא גיבור לפני ד'. רק משגדלו הנערים והיו לגברים הופתעו לראות כי שני אחים תאומים שיצאו מבטן אחת, שגדלו, נתחנכו ולמדו באותו בית - היו כה שונים ומנוגדים במעשיהם. החינוך שעשו קיבל לא התאים לאיש שדה - איש חוץ. חינוך זה התאים מאוד לאיש תם יושב אוהלים - ליעקב.
ההורים, יצחק ורבקה, היו חלוקים גם ברגשותיהם ביחס לבנים, עובדה שלא יכלה להשפיע לטובה. צריך להקנות אהבה שווה לכל הבנים.שוויון ברגשות ההורים לבנים, אחדות דעות, אהבה שווה לכולם - הוא תנאי חשוב בחינוך.יצחק ורבקה אהבו כל אחד ילד אחד יותר מהשני. אהדתם של יצחק ורבקה לילדיהם מובנת, אך אל להורים לכוון את חינוכם על יסוד רגשות עמומים.
עלינו, אנשי החינוך, להכיר את אפיוני הילד ואת תכונותיו כדי שנוכל למצוא את הדרך והכלים המתאימים דווקא לו. על פי הרב קוק זה מתכון חשוב ואיתן להצלחה, הכוון הנכון כדי לחנך נער שיהא מאושר, מצליחן ובעל הישגים. ככל שנתאים שיטות וכלים חינוכיים לנוער הגדל בתוכנו, כן נזכה לראות פרי בעמלנו.
הרש"ר הירש מפגין ידע רב-עצמה ואומץ בניתוח נפלא ועדכני בדרכי חינוך נכונים ואיכותיים. מדבריו נוכל ללמוד כולנו כי יש להאהיב תורה, ללמד ולחנך כל אדם בהתאם לאופיו, ליכולתו ולדרכו. כך בבית הספר וכך כל הורה עם ילדיו הפרטיים.
ד"ר יחיאל שרמן
חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית"מנהל קשרי חברה וקהילה ב"קמפוס מופת למדעים", כאחראי על מיזמים חינוכיים ,קשרי קהילה ומשימות לאומיות בפרוייקט "מצליח" -מצויינות לימודית חברתית, פר הנוער הודיות וקמפוס תו"מ לטכנולוגיה מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he
>