לאחרונה עלה נושא ההפרדה בין גברים ונשים בלימודים לכותרות בעקבות מודעת פרסום מטעם משרד החינוך שהציעה מלגות למוסדות אקדמיים חרדים המקפידים על הפרדה בין המינים.
לימודים נפרדים של גברים ונשים נתפסים בחוגים מסוימים כמיושנים או אף כפגיעה בזכויות הפרט ללמוד בכל מוסד שיחפוץ, אולם מחקרים שנערכו בארץ ובעולם העלו שלימוד בנפרד משפר את התוצאות של שני המינים.
לימודים מעורבים גורמים להסחות דעת רבות של נערים ונערות בבית הספר וגם של גברים ונשים בוגרים. תשומת הלב, האנרגיות והריכוז שאמורים להיות מרוכזים בקליטת חומר הלימודים מופנים להרשמת בני המין השני, הימנעות ממבטים שעלולים להיתפס במטרידים ודברים לא ענייניים אחרים.
קיימים הבדלים ביכולות ובכישורים המולדים של גברים ונשים. בעידן "התקינות הפוליטית" שבו אנו חיים מאוד אופנתי לטשטש את ההבדלים בין המינים – ופעמים רבות גם בצדק. אולם בכל הקשור ללימודים, קיימים מסיחים ברורים ופערים מסוימים העלולים לגרום חוסר הצלחה בקרב התלמידים – בנים ובנות כאחד, כאשר בלימוד הנפרד ניתן "לרוץ קדימה" בתחומים החזקים ולתת דגש מיוחד לתחומים החלשים יותר, בהתאם להרכב הכיתה.
ההבדלים בצורת החשיבה בין גברים ונשים הם מורכבים, אבל ממחקרים שבוצעו בארץ ובעולם, בין היתר על ידי משרד החינוך של מדינת ישראל, עולה כי נשים מצטיינות במקצועות המילוליים יותר מגברים ואילו הגברים מצטיינים במקצועות כמו מתמטיקה, גיאומטריה ותפישת המרחב יותר מנשים. לימוד משותף מתבסס פעמים רבות על המכנה המשותף הנמוך יותר, מעכב לחינם את מי שקלטו את החומר ולא נותן די הצורך למי שזקוקים לתרגול נוסף.
למרות שההבדלים שציינתי ידועים לאנשי חינוך רבים, הלימודים הנפרדים לא נפוצים מחוץ למגזר הדתי ויש לכך לטעמי מספר סיבות:
כסף - למוסדות ולחברות שמעבירות את תוכניות הלימודים יש ענין בקיום קורסים משותפים בשל היעילות הארגונית והחיסכון הכספי שיש בכך. כיתות מעורבות מאפשרות לרכז ביתר קלות את מספר התלמידים המינימלי ולהגדיל את מספר התלמידים בכל כיתה.
עניין - גם התלמידים מעוניינים לעיתים בלימודים מעורבים מאחר והם אינם מודעים לפגיעה שיכולה להיות בכך בהישגיהם והם רואים בלימודים אפשרות למפגשים חברתיים והכרות עם בני המין השני.
ועוד נקודה למחשבה לשר החינוך, גדעון סער ולמתווי מדיניות החינוך במדינה. כשהתוצאות גבוהות יותר – המדינה כולה מרוויחה עוד סטודנטים בפקולטות היוקרתיות והנחשבות כקשות בתנאי קבלתן. אז אולי במקום לתת מלגות לימוד רק לחרדים ולעודד רק אותם ללמוד בנפרד, תעודדו את כלל האוכלוסייה- הרי אתם יודעים מעל לכל ספק שכך כולנו נשיג תוצאות טובות יותר!
חשוב שנפריד בין עיקר וטפל! התלמידים במוסדות האקדמיים ובקורסי ההכנה הם לרוב בגיל שבו הסקרנות כלפי בני המין השני גדולה וחלקם נמצאים בשלב שבו הם שוקלים ובוחנים בני זוג עימם ירצו לחלוק את חייהם. דבר זה מובן וטבעי, אך ככל שנשמור זאת לשעות הפנאי ומחוץ למערכת הלימודים כך ירבו התוצאות וההישגים, שבשבילם אנחנו באים ללמוד.
מאת: שי כהן, מנכ"ל בית-הספר לפסיכומטרי "חכימא"
כותב המאמר הוא בעלים ומנכ"ל של בית הספר לפסיכומטרי "חכימא" www.hakima.co.il המעביר קורסים נפרדים לנשים ולגברים בכל הארץ