במאמר זה נסקור את תולדות הרטלין, מתוך מגמה לחפש חלופות הידרותרפיות, עם יתרונות התרופה, וללא חסרונותיה. השימוש בריטלין, החל לפני כ-60 שנה, ומטרתו, אז, היתה לעזור בהרזייה, כמו גם, לשמש כחומר ממריץ, המאפשר שעות עירור ארוכות מעבר לנורמה. מובן שעם השנים הסתבר שהשימוש מזיק, והיא הוגדרה כתרופה נרקוטית ובלתי חוקית.
40 שנה אחרי תחילת השימוש בריטלין, היגיעו המומחים למסקנה, כי התרופה עשויה לעזור, גם, למבוגרים הסובלים מבעיות של קשב וריכוז, ומתקשים בעבודתם, לימודיהם ותפקודם היום-יומי.
בכל גן, כיתה וחוג, בולט הילד ה"תזיזיתי", שאינו מסוגל להתרכז במשימה, אלא לכמה דקות. או אז, הוא קם, רץ, קופץ, זע בכסאו בחוסר שקט, מציק לילדים, ומכעיס את המבוגרים. אין זאת, כי אינו מסוגל להגיע לאיזון בין דחפיו הפנימיים, ודרישות חיצוניות של הסביבה. זה אותו ילד, שאנו מתרשמים מביצועיו הספורטיביים, בראותינו את טיפוסיו הלולייניים על גבי כל ארון, כסא או חבל, והוא בלתי נילאה. לרגע בולטת עייפותו מחד, וחוסר אפשרותו להפסיק את התנועתיות הכפויה מאידך.
הישיגיו הלימודיים אינם אובייקטיביים, והוא זקוק לתחושת רוגע על מנת למצות את עצמו.
אצל מבוגרים, בולטת התמונה של הליכה הלוך ושוב, לאותו מרחק קצר, ולאותו כיון, מתוך רצון, כמעט נואש, להגיע לריכוז ולתשובה. קבוצה זו באוכלוסיה, בהיותם סטודנטים, ולפני בחינות ארוכות, ירגישו צורך בעזרה שתרגיע מהעצבנות והמתח המשתלט, שאינם מאפשרים ריכוז ומיצוי פוטנציאל. תחושה זו של תזזית, שמדירה שינה וגורמת לביצוע טעויות במטלות פשוטות, היא נחלתם של מבוגרים העומדים בפני משימות יוצאות דופן בחייהם, ואינם מסוגלים לכפות על עצמם הפרדה בסדר העדיפויות, מה שמחייב עזרה חיצונית, וניתן עד עתה, גם ע"י ריטלין.
אין זאת, כי חלקם לא אובחנו, בגלל חוסר מודעות, ואחרים שהחלו סובלים מהטרדה במערך החשיבתי בגיל מבוגר, בגלל מקום עבודה לוחץ, דורש תוצאות, תחרותי ולא מוקיר. עם כל אלה היה האדם מסתדר, אך בעורף נושפת המשפחה, ילדיו, צרכיו הכלכליים, והוא מרגיש, שאינו מסוגל לתפקד. על פני השטח כשרונו בולט, ומשפחתו תומכת, אך במבחן התוצאה הוא זקוק לאצבע מכוונת, מבדילה בין עיקר לטפל ומרכזת.
המחקרים הרפואיים מכוונים לכך, שנזקקי הרטלין לוקים בחוסר איזון במוליכים העצביים, באונה המצחית המוחית, מה שמערער את היכולת לנווט עצמם למטרה. הרטלין מתקן את הסטייה מהריכוז, לכלל התמקדות ברעיון, תהליך או מטלה. כך הם משפרים את התפקוד שלהם, מעלים את בטחונם העצמי, ותדמיתם מול חברת הילדים ונציגי המבוגרים.
גבי טפרברג, מנכ"לגלגל הצלה, המרכז ללימודי שחייה, הידרותרפיה טלפון: 09-7679623 09-7664529 פקס: 09-7668475 הידרותרפיה