מקום העבודה של רבים מאיתנו עלול להעמיד אותנו בסכנה ואף להוביל בסופו של דבר לכדי תאונת עבודה. למעשה, כמעט כל תאונה או מחלה שהתרחשה במקום העבודה שלכם וכתוצאה מעבודתכם בו, תחשב לתאונת עבודה. משום כך, החוק בישראל מגן ומבטח אתכם, עצמאיים או שכירים, באמצעות המוסד לביטוח לאומי.
אם מתברר שהתרחשה תאונה כפועל ישיר של רשלנות המעביד, תוכלו להגיש תביעת פיצויים גם לביטוח לאומי וגם לחברת הביטוח שלו. אבל לפני שאתם כבר מתכננים את צעדיכם, חשוב שתבינו מה הם הקריטריונים המגדירים תאונות עבודה.
מה היא תאונת עבודה לפי החוק?תאונת עבודה מוגדרת כתאונה שקרתה במהלך העבודה או כתוצאה מהעבודה עצמה. גם תאונת דרכים שהתרחשה בדרככם לעבודה, או חזרה ממנה, תיחשב בעיני החוק לתאונת עבודה, בין אם הייתם ברכב או ברגל.
חשוב לציין את ההבדל בין תאונות מסוג זה לתאונות או מצבים רפואיים שהתרחשו בזמן העבודה, אך אינם קשורים בקשר ישיר ומיידי אליה. במקרים אלו, לא תחשב התאונה כתאונת עבודה. דוגמא לכך יכולה להיות התקף לב למשל, שאינו נגרם כתוצאה ישירה מתנאי העבודה, אלא ממצב רפואי כלשהו.
מי רשאי לקבוע מה היא תאונת עבודה ומה לא?במקרים רבים בהם התרחשה תאונה הקשורה לעבודה, ישלח אתכם המעביד לקבל עזרה רפואית בקופת החולים שלכם, כשאתם מצוידים בטופס 250. טופס זה הוא למעשה הפניה לקופת החולים, אך עצם זה שקיבלתם אותו, לא נחשב עדיין לאסמכתה על התרחשותה של תאונת עבודה, כפי שהיא מוגדרת בחוק.
הגוף האחראי במדינת ישראל על ההכרעה האם תאונה אכן נחשבת כתאונת עבודה, הוא ביטוח לאומי. רק לו ניתנה הסמכות לקבוע במקרים אלו. במידה והמוסד לביטוח לאומי נתקל בבעיות, בעיקר אל מול המעביד, ואינו מצליח להכריע בוודאות, יעלה העניין לבית משפט לענייני דיני עבודה.
כיצד לפעול מול ביטוח לאומי במקרה של תאונת עבודה?• אם קיים חשש שנפגעתם עקב תאונת עבודה, עליכם לגשת לקבלת טיפול רפואי עם טופס 250, אותו כבר הזכרנו. אם למעסיק אין טופס כזה יתנו לכם אחד בקופת החולים. שם תקבלו מהרופא המטפל טופס נוסף שנקרא תעודה ראשונה לנפגעי עבודה.
• לאחר מכן, פנו למוסד לביטוח לאומי, מצוידים בטופס מיוחד בשם הודעה על פגיעה בעבודה - דמי פגיעה. הפנייה צריכה להתבצע עד 12 חודשים ממועד התאונה. רצוי בהחלט להיעזר בשירותי עורך דין המתמחה בתאונות עבודה בעת מילוי הטופס, כך שתהיו בטוחים שלא השמטתם אף פרט שיכול להיות חשוב בהמשך.
• אם המעביד שלכם אינו מעוניין לחתום על הטופס כפי שנדרש, הגישו אותו תוך שאתם מציינים שהוא אינו רוצה לחתום.
• הקפידו להצמיד לטופס שלושה תלושי שכר אחרונים. בנוסף, תצטרכו גם לצרף את המסמכים הרפואיים שאספתם עד כה ואת התעודה הראשונה לנפגעי עבודה.
• ישנם מקרים בהם תאונת עבודה היא גם תאונת דרכים. במקרים אלו, צרפו בנוסף גם את האישור המשטרתי לנפגעי תאונות דרכים.
• ביטוח לאומי ישלחו לכם הודעה כתובה על כך שהגשתם את האישורים והטפסים המתאימים. לאחר שיכיר בכך שמדובר בתאונת עבודה, ישלם המוסד על אבדן ימי עבודה עקב התאונה, בעבור 91 יום לכל היותר.
במידה וביטוח לאומי סירב להכיר בכך שעברתם תאונת עבודה, תוכלו להגיש ערעור לבית הדין לענייני עבודה, עד 12 חודשים לאחר הסירוב.
אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.