כיום, מתוך כ-46 אלף עו"ד רשומים בארץ, 36,500 עובדים במשרדי עו"ד. בשנים האחרונות, בעקבות שינויים משמעותיים כגון המשבר הכלכלי העולמי והתפתחות מואצת של האינטרנט והמדיה החדשה, אנו עדים להתפתחות של מספר מגמות חדשות בעולמם המקצועי של עורכי הדין. רוב המגמות התפתחו מתוך צורך של משרדי עורכי דין וארגונים להתייעל, להיות פרודוקטיביים יותר ולעמוד בתחרות הגוברת בשוק העולמי.
במאמר זה נסקור כמה מהמגמות העיקריות שמשנות את הפרקטיקה המשפטית בשנים האחרונות: 1. ריבוי דורות בסביבת העבודהבפעם הראשונה בהיסטוריה, ארבעה דורות עובדים זה לצד זה במשרד: המסורתי (בני 65 ומעלה), הבייבי-בומרס (גיל 45-65 לערך), דור ה-x (ילידי שנות ה-70) ודור ה-y (ילידי שנות ה-80 ואילך). נוצר מצב בו משרדי עו"ד הגדולים צריכים לאזן פער דורות של יותר מ -40 שנה בין עורכי הדין הוותיקים לצעירים. העובדה שארבעה דורות עובדים יחד באותה סביבת עבודה משפיעה על הדינאמיקה ויוצרת אתגרים חדשים. לבני כל דור מאפיינים וערכים שונים המעצבים את תפיסת עולמם. בקרוב, כניסת דור ה-z (ילידי 1991 ואילך) לשוק העבודה תיצור אתגרים נוספים מבחינת ניהול ההון האנושי. נראה כי כיום יותר מתמיד אתגר ניהול ההון האנושי ושמירה על אווירה חברתית טובה מעסיקים את ראשי המשרדים. 2. Work-Life balance
תקופת המיתון במשק הובילה ללחץ "לעשות יותר עם פחות", קיצוצי כוח-אדם שנבעו מהמיתון הובילו להגברת עומסי העבודה, מה שהביא למצב בו עורכי דין רבים נאלצו ונאלצים להקריב את החיים האישיים שלהם כדי לעבוד קשה יותר ושעות ארוכות יותר. כיום עובדים דורשים איזון טוב יותר בין העבודה לחיים הפרטיים. במקביל, תפיסת האיזון בין תחומי החיים השונים, ודאגה לטובתו הכוללת של עובד, הולכת וצוברת תאוצה בעולם העבודה. מחקרים מצביעים על כך שתפיסה כזו משפיעה השפעה חיובית על התפוקות והתוצאות העסקיות. יישום תפיסה כזו גורם לשיפור בפרודוקטיביות, להעלאת המוטיבציה ורמת המחויבות של העובדים לארגון, למצב של פחות העדרויות ושיעורי תחלופת עובדים נמוכים יותר. כמו כן, ארגון בעל תפיסה כזו נהנה מתדמית של מעסיק מועדף. כיום, יותר ויותר משרדי עו"ד מאפשרים התחברות לעבודה מרחוק , המאפשרת לעורכי הדין לצאת מהמשרד בשעה סבירה, להתפנות לעיסוקיהם הפרטיים ולהתחבר מהבית בשעות הערב המאוחרות. נכון, ארוכה הדרך לאיזון מלא בין החיים הפרטיים לבין העבודה בתחום המשפטי שהינו כה תובעני, אבל נראה כי משרדים וארגונים הופכים יותר ויותר מודעים לחשיבות שבכך ופועלים כדי לאפשר זאת. 3. התפתחות שירותים משפטיים אלטרנטיביים
כיום קיימים פורומים ואתרי ייעוץ משפטי רבים ברשת. אדם העומד בפני סוגיה משפטית יכול לחפש עבורה מענה משפטי בטרם פנייה לעורך דין. אדם יכול לבקש סיוע משפטי באתרים ייעודיים, בפורומים רלוונטיים ואפילו בעמודים וקבוצות בפייסבוק שהוקמו ספציפית לצורך מענה לסוגיות משפטיות. אתרים כמו lawguide, lawforums ונוספים מאפשרים מצד אחד ללקוח לקבל מענה ראשוני חינמי לסוגיה המשפטית המעסיקה אותו, ומצד שני לעורך הדין להרחיב את מעגל הלקוחות שלו על ידי הפגנת הידע המקצועי שלו. 4. המדיה החברתית
לשימוש במדיה החברתית השפעות משמעותיות על התחום המשפטי. המדיה החברתית בכלל, ורשת ה-Linkedin בפרט, משנות את האופן בו עורכי הדין מגייסים, מחפשים עבודה, מבצעים נטוורקינג, מאתרים לקוחות חדשים, מנהלים את הקריירה שלהם ומנהלים אינטראקציה עם לקוחות קיימים. הרשתות החברתיות כגון LinkedIn, פייסבוק, טוויטר ו-YouTube , מהווים כלי שיווק מצויינים למיתוג, פרסום, פיתוח עסקי, ומסייעים לעורכי דין להיחשף לקהל רחב יותר. 5. גלובליזציה
בעיקר בחו"ל ניתן לראות שמשרדי עו"ד יוצרים שיתופי פעולה חוצי-מדינות, ונדמה כי הגבולות הגיאוגרפיים המסורתיים מיטשטשים. על אף שהגלובליזציה אינה תופעה חדשה, היא צוברת תאוצה בשל הצמיחה של האינטרנט, אוטומציה של תהליכים משפטיים, התפתחויות בתחום אבטחת מידע ופיתוח כלים טכנולוגיים חדשים. כפי שמשרדי עורכי דין ממשיכים להרחיב את פעילותם ברחבי העולם, הגלובליזציה תמשיך לעצב מחדש את תעשיית המשפט העולמית בשנים הקרובות. בשנים האחרונות אנחנו עדים ליותר ויותר משרדים ישראליים שהתחילו לשתף פעולה עם משרדים גדולים בחו"ל- ארה"ב, סין, אירופה ועוד. כרגע מדובר בעיקר במשרדים גדולים כגון שבלת וזיסמן, אהרוני, גייר ושות', אך אין ספק שמדובר בתהליך שימשיך להתפתח בשנים הקרובות. 6. מודלים אלטרנטיביים של תמחור בארה"ב, התמחור פר-שעה הגבוה של משרדי עו"ד בתקופה של משבר כלכלי הובילו למצב שבו חברות וארגונים שנזקקו לייעוץ משפטי חיצוני הבינו כי עלות הייעוץ בשיטה זו גבוה מאד, מה שהוביל להתפתחות שיטות תמחור אלטרנטיביות כגון fixed fees, תשלום לפי הצלחה, ריטיינר וכו'. נראה כי שיטות תמחור אלטרנטיביות כגון אלו, אשר בארה"ב כמעט החליפו את שיטת התשלום השעתי, מחלחלות אט אט גם לשוק הישראלי. אמנם המשבר הכלכלי והמיתון השפיעו על המקצוע בארה"ב יותר מאשר בישראל, אך גם בישראל יותר ויותר לקוחות מבקשים להשתמש בשיטות תמחור שמספקות תמורה בעלות נמוכה יותר.
לאורה יצחק, אחראית פעילות אונליין בחברת ההשמה A-one Executive recruitment- חברת השמה לבכירים בתחומי המשפט, הכספים וניהול בכיר. אנו עוסקים בהשמת עו"ד, אנשי כספים ומנהלים בכירים במשרדים וחברות מובילים במשק. לצפייה במשרות הפתוחות היכנסו לאתרנו www.a-one.co.il.