חלק 1 מתוך 3
עיקרון התוכנית הוא די פשוט: אתר מסחרי יפרסם את עצמו, ללא תשלום, באתר אחר (מסחרי. תוכן וכו'). בתמורה לפרסום האתר המסחרי ישלם לאתר המפרסם אחוז מסוים מהמכירות עבור כל לקוח שיגיע לאתר המסחרי מהאתר המפרסם.באתרי מסחר קטנים תוכנית אפיליאייט תשב בדרך כלל תחת הדומיין של האתר המסחרי, ותאפשר הרשמה לכל אתר מפרסם המעוניין להשתתף בתוכנית. לאחר ההרשמה יוכל כל אפיליאייט (הבעלים של האתר המפרסם) להיכנס באמצעות סיסמה לחשבונו בתוכנית, לראות את סך כל ההכנסות שהצטברו לזכותו ולבצע פעולות שונות (לבדוק סטטיסטיקה, לבקש משיכה וכו'). באתרים גדולים בעיקר באתרים השייכים ל"שילוש הקדוש" (הימורים, פורנו, ו-pharmacy) - תוכנית האפיליאייט תשב, ולא פעם, על דומיין נפרד וגם תשווק כמוצר עצמאי. למעשה, כיום קיימים עסקים, שכל מהותם היא לשמש תוכניות אפיליאייט לאתרי מסחר שונים.מכאן הדברים מתחילים להסתבך מעט. ישנם מודלים עסקיים רבים וצורות תגמול שונות הבאות לתאר את מערכת היחסים בין האתר המסחרי והאתר המפרסם, צורות אלו באו לתת מענה לבעיות שונות שנוצרו עם התפתחות המסחר באינטרנט. בסקירה זו, אנסה לתאר חלק מהבעיות שנוצרו או התגלו ואלו פתרונות נמצאו להם.הבעיה הראשונה שנוצרה הייתה כיצד לבצע מעקב אחר הרכישות והתנועה באתר המסחרי וכיצד לייחס זאת לאתרים המפרסמים הרלוונטיים. הפתרון לכך היה פיתוחה של תוכנת אפיליאייט (וזאת להבדיל מתוכנית אפיליאייט, שזהו שמה של צורת השותפות). תפקידה של תוכנת האפיליאייט היה לנטר את הפעילות באתר המסחרי, ולקבוע עבור כל לקוח את הפרמטרים הבאים:
עיקרון התוכנית הוא די פשוט: אתר מסחרי יפרסם את עצמו, ללא תשלום, באתר אחר (מסחרי. תוכן וכו'). בתמורה לפרסום האתר המסחרי ישלם לאתר המפרסם אחוז מסוים מהמכירות עבור כל לקוח שיגיע לאתר המסחרי מהאתר המפרסם.באתרי מסחר קטנים תוכנית אפיליאייט תשב בדרך כלל תחת הדומיין של האתר המסחרי, ותאפשר הרשמה לכל אתר מפרסם המעוניין להשתתף בתוכנית. לאחר ההרשמה יוכל כל אפיליאייט (הבעלים של האתר המפרסם) להיכנס באמצעות סיסמה לחשבונו בתוכנית, לראות את סך כל ההכנסות שהצטברו לזכותו ולבצע פעולות שונות (לבדוק סטטיסטיקה, לבקש משיכה וכו'). באתרים גדולים בעיקר באתרים השייכים ל"שילוש הקדוש" (הימורים, פורנו, ו-pharmacy) - תוכנית האפיליאייט תשב, ולא פעם, על דומיין נפרד וגם תשווק כמוצר עצמאי. למעשה, כיום קיימים עסקים, שכל מהותם היא לשמש תוכניות אפיליאייט לאתרי מסחר שונים.מכאן הדברים מתחילים להסתבך מעט. ישנם מודלים עסקיים רבים וצורות תגמול שונות הבאות לתאר את מערכת היחסים בין האתר המסחרי והאתר המפרסם, צורות אלו באו לתת מענה לבעיות שונות שנוצרו עם התפתחות המסחר באינטרנט. בסקירה זו, אנסה לתאר חלק מהבעיות שנוצרו או התגלו ואלו פתרונות נמצאו להם.הבעיה הראשונה שנוצרה הייתה כיצד לבצע מעקב אחר הרכישות והתנועה באתר המסחרי וכיצד לייחס זאת לאתרים המפרסמים הרלוונטיים. הפתרון לכך היה פיתוחה של תוכנת אפיליאייט (וזאת להבדיל מתוכנית אפיליאייט, שזהו שמה של צורת השותפות). תפקידה של תוכנת האפיליאייט היה לנטר את הפעילות באתר המסחרי, ולקבוע עבור כל לקוח את הפרמטרים הבאים:
• האם לקוח מסוים ביצע רכישה?
• מהיכן הגיע הלקוח כלומר מי היה האתר שבזכותו הגיע הלקוח לאתר המסחרי?
• מה היה סכום הרכישה של הלקוח ובחלק מתוכניות האפיליאייט מה היה סך כל סכום הרכישות של הלקוח בתקופה מסוימת?
• לאיזה קמפיין פרסום משויך הלקוח?
• מה היה אמצעי הפרסום שבזכותו הגיע הלקוח (איזה באנר, מייל וכו')?
• האם הלקוח הגיע מאפיליאייט ישיר או מאפיליאייט של אפיליאייט (אתייחס לכך בהמשך)?
• נתונים על הלקוח עצמו כגון: מדינה, שפה, דפדפן, וכו'.
יורם אזרק
עוסק במסחר ושיווק באינטרנט
תחומי התמחותי הם:
פיתוח עיסקי
שיווק online
SEO
אפיון אתרים ומוצרים
סחר אלקטרוני
http://www.yoramazrak.com
עוסק במסחר ושיווק באינטרנט
תחומי התמחותי הם:
פיתוח עיסקי
שיווק online
SEO
אפיון אתרים ומוצרים
סחר אלקטרוני
http://www.yoramazrak.com