היהדות מטפחת מושג חשוב ועקרוני - "סור מרע ועשה טוב", היינו – עלינו לחנך את עצמנו ואת ילדנו לעשות טוב. קיימת חשיבות גדולה בפיתוחו וקידומו של כל אדם. בטיפוח הכישורים שלי – בהם אני ניחן, ראוי שכל אדם יימצא יכולתו ויגיע לפסגה, שיהא הטוב ביותר. אך על כל אחד מאתנו לשלב תמיד.. תמיד...את עשיית הטוב לאחרים לעזור, לסייע לנצרכים.
הפסוק מבהיר לנו כי כדי להיות טוב, לעשות טוב גם לאחרים, עלינו קודם כל "לסור מרע" – לברוח מהסביבה הרעה המשפיעה מאד על הליכותינו. חייב כל אחד מאתנו לברוח – מהרע וכך עשיית הטוב ברורה יותר, איכותית ונפלאה.
כך מנהל או מורה שהם מנהיגים, צריכים ללמוד להיות מנהיג חכם, איכותי ואיתן, אך תוך כדי לימודו להיות "מנהל מנהיג" עליו ללמוד "מהו מנהל גרוע", מהם תכונותיו של מנהל המתנהג בדרך לא ראויה למנהיג.
ברור לנו היטב שתכונתו העיקרית של מנהיג – היא "להעצים" את מונהגיו. כאשר למנהיג התנהגויות שליליות, הרי השפעתו על מונהגיו תהא שלילית או שכלל לא תהא לו השפעה על המורים או על התלמידים.
מהם תכונות שליליות של מנהל – שאינו מנהיג:
1. אומרי ה"לא"
מנהל הדוחה כל רעיון חדשני וכל יוזמה מעניינת. יש מנהלים שאף משלבים ב"לא" הערה אישית כנגד היוזם היצירתי.
אומרי ה"לא" אינם נענים גם לבקשות מורים, המבקשים לצאת להשתלמות, או לאירוע חשוב ומעניין. אומרי ה"לא" לעתים מדכאים את המעיינות הנפלאים של מורים – המבקשים סיוע מבית הספר בתקציב או בציוד.
תהליכי שינוי וחדשנות המהווים את המוקד בהצלחה:
"אומרי ה"לא" מטפחים את הקיים – מעגנים אותו ואינם נענים לחדשנות. אנו יודעים כי העקרון החשוב ביותר ביהדות להתקדמות ולתנועה כלפי פסגת כל הר, הוא תהליכי שינוי מתמידים, כפי שמצויין במסכת חגיגה – "אין בית מדרש ללא חידוש".
לרוב ,למנהלי ה"לא" – דימוי עצמי נמוך, אינם מה"לומדים" כל הזמן. רמתם המקצועית נמוכה יותר, אינם מבינים שכל החיים צריך ללמוד וללמוד. להשתפר כל הזמן. לחשוב וליישם תהליכי שינוי מתמידים.
מנהל מסוג זה מנמיך רעיונות העובדים – לעיתים מבטל אותם, מנהל כזה מאמין שבכך הוא מוכיח "כוחנות" של המנהל – אדם השולט במערכת שלו – בכלים אלו הוא חושב שהשידור ממנו – מפגין יכולת וכח. כך חושב הוא "הבוסים" שלו יעריכו אותו יותר.
כיצד מתמודדים עם מנהלי ה"לא"
קיימות כמובן כמה אופציות שראוי להשתמש בהם:
I. לנסות לפתוח להם "הראש".
II. הפגינו דוגמא של הצלחה.
III. מותר בעדינות להתווכח... לשאול שאלות.
IV. לנסות לסייע בתחום מסויים ולשלב תחום ה"לא".
V. לבדוק תחום איתן בביה"ס, להחמיא למנהל ולהוכיח חשיבות תהליך שינוי נוסף.
VI. לאתר תחום שהמנהל מתקשה בו –ולסייע לו בפתרון הבעיה, הדילמה, הקושי.
2. מנהל שהוא "רכלן"
ישנם מנהלים שגם אם עבודתם הניהולית-מנהיגותית איתנה, הם "מרכלים", מספרים לך על מורים אחרים, על הורים, על הפיקוח.. ולך יש לעתים תחושה שמנהל מסוג זה מרכל גם עלי עם אחרים. לרכלנים יש לפעמים תכונה של עשיית רעש והמולה על שמועה – או בדל ידיעה.
לפעמים הרכילות על אחרים מהווים פיתיון כדי לדלות ממך מידע, הרכילות לרוב אינה משולבת עם התפתחות – מדהימה וחשיבה יצירתית. היא מבוססת על ניהול זמן לקוי ועל חשיבה מעוותת.
לרוב, הרכילות מהווה כלי למשיכת אנשים להגברת תשומת לב, אשליה כי הם במרכז העניינים המוסיף להם כח. לרוב הכח מדומה.
ברוב המקרים, הרכילות הורסת כל חלקה טובה. זורעת חוסר אמון המחלחל לכל הכיוונים ורוב הטובים עוזבים את מקום עבודתם.
"המנהל הרכלן", המנהל נותר עם הבינוניים, הרכילות מונעת דימוי עצמי חיובי, בטחון עצמי וכמובן יצירתיות וחשיבה יוזמתית.
כיצד מתמודדים עם "מנהל רכלן"
I. אין לשתף איתם פעולה.
II. להימנע מהקשבה ל"רכלן".
III. לבקש לא להיות שותף לרכילות.
IV. לדעת כי אם מקשיבים לרכלן – הוא ידבר גם עליך לאחרים.
V. "ידע הוא כח" לא רכילות.
VII. הפגינו דוגמא של הצלחה.
3. מנהל "מתנשא"
מנהלים מתנשאים במגוון דרכים: בדיבור, בכתיבה, במיילים.
מותר למנהל – מנהיג להיות גאה בעבודתו. ראוי שישתף כל העובדים בגאוות היחידה. הגאווה מוסיפה מוטיבציה ורצון עז ליזום ולטפח רעיונות נשגבים. אך אסור – "להתנשא".
בכל תחומי המנהיגות קיים הבדל תהומי בין גאווה בתחום העיסוק לבין התנשאות שיש לה אלמנטים שליליים לחלוטין. הגאווה זוקפת קומתם של כולם. ההתנשאות מגבירה את האנטי – המתנשא כאדם, כבוס והפגיעה חמורה בעשיה.
המתנשא לפעמים מבהיר לסובב אותו – כי הוא יודע הכל , יש להם דיעה על כל תחום.
במקרים רבים מתחת להתנשאות-ליוהרה, קיימת שטחיות. יודע מידע מועט, והתמקדות בתחום אחד בלבד, וללא השכלה רחבה.
לרוב, התנשאות היא סממן לחולשה מקצועית ואינטלקטואלית, עם העדר יכולות מגוונות. הם מנסים ליצור לעצמם "במה" ללא גבולות וללא התחשבות באחרים, וכמובן ללא עידוד , תשבחות ומחמאות לעובדים.
המתנשאים לרוב מונעים מהעובדים בעלי היכולת – להצטיין.
כיצד מתמודדים עם המנהל "המתנשא"
לרוב המתנשאים – יהירים ולא פתוחים לקבלת ביקורת. עימות ישיר – לא יועיל.
לרוב, התעלמות – גורמת להם לחוש כי "הבמה" – אינה שלהם.
מותר ורצוי לבנות יוזמות עם מורים נוספים ולתאר בהזדמנויות שונות העשיה המעניינת והמרתקת שלך או של קבוצת המורים.
4. מנהל – "ביקורתי"
קיימים מנהלים שאינם מבינים העיקרון החשוב בהעצמת מורים:
"מחמאות, דברי עידוד".
הם אינם מגיבים על רעיונות נשגבים, על יוזמות, על הצלחה מרתקת, הם מעירים רק על מעשים בינוניים או רעים, היינו "ביקורתיים" כל הזמן,
הוא תמיד מעיר הערות, גם על תחומים טפלים וחסרי חשיבות, לעתים הוא מבטל עמלם של אחרים – ומשמיע את דבריו שלו. הביקורתי – רוצה שדבריו שלו יישמעו.
לעתים כשהמורה מפגינה יכולת מדהימה בכתיבה, בדרמה, בשעורים חוויתיים בקירות מדברים, במנהיגות נוער, בחיי חברה, בהפעלות הורים, הביקורתי-יעיר הערות שוליות על כל פעילות יצירתית במקום להתמקד טוב במצויינות ובאיכותי. קורה שהוא יעיר על המסגרת,על הצורה ולא על התוכן הנפלא והמדהים.
מנהל ביקורתי – חושש ממח המצויינים, שהם טובים ממנו. תחושה של אדם מיותר, הערות על תחומים לא רלוונטים הופכים אותו למישהו-חשוב, אין לו בעיה ברמיסת אנשים, בהרס יוזמות, העיקר שהוא יחשב כדמות דומיננטית.
כיצד מתמודדים עם המנהל "הביקורתי"
לא... לא להגיב ולא להתווכח – עימו. העימות מיותר ולא יעיל.
להמשיך ליזום, לפתח ולהתפתח.
לבנות מערך איכותי של למידה מתוך חוויות ושמחה.
לשווק עשייתך בקרב המורים וההורים.
ותמיד להמשיך לספר בעיקר בכתב – על עשייתך המצויינת בשפע התחומים.
גם אם ימשיך הוא בביקורת, הרי בביקורי אורחים – יבקרו אצלך .
השיווק האישי – חשוב ועקרוני.
5. המנהל הפסיבי
מנהלים – לעתים אינם קולטים כי התנהגותם בכל רמ"ח איבריהם ושס"ה גידיהם משדר דעתם ותפיסת עולמם.
המורים החכמים והיצירתיים, לעתים קרובות מדווחים – משווקים תוצרתם למנהל בשיחתם האישית, או בישיבות מורים הם מבהירים כישוריהם ויכולתם, לעתים המנהלים אינם מגיבים כלל על הנאמר, אך משדרים במבנה גופם בשתיקתם הרועמת, אין להם הערות על שום תחום. אותם הבעות, אינו שואל שאלות ולא מביע דעה. אך שפת גופו משדרת חוסר שביעות רצון, פותח פיו, מצחקק עם לשונו, ישחק עם העט על השולחן, יקשיב להודעות בפלאפון, לא יביט בעיניו של המורה המדבר, יפגין עצבנות באצבעות ידיו. מנסה בתנועותיו לבטל דברי המורה החכם והמצויין.
הפסיביות – משאירה אותו נייטרלי, בהצלחות הוא שותף, אך הכשלונות אינם כלל שלו.
כיצד מתמודדים עם המנהל הפסיבי
מנסים לשלב את המנהל הפסיבי במשימות.
מביאים אורחים ונותנים למנהל "במה" להביע דעה על היוזמה.
מעודדים אותו להשמיע דעותיו בישיבות ובכנסים
לא מוותרים לו – משתפים אותו בחגיגות ואירועים.
הן במועדים והן בפעילויות בשיעורים, בהפסקות ובכנסי הורים.
6. המנהל "הסכינאי"
מנהל המתנהג כלפי חוץ בנעימות, בחן, בחיוך, בהענקת כבוד ובתחושת "חברות", בדרך זו הוא דולה ממך מידע, שהרי ליבך פתוח בגלל היחס המרתק. אך מנהל זה הופך הקערה על פיה, המידע שהוא סופג ממך משמש אותו לשבש הליכים, להתנהג שלא כיאות לרעתך. אך בעיקר הידע שרכש משמש אותו לטובתו, לעתים ה"חומר" מגיע לו בדיבורו עם הפיקוח וכל הממונים עליו. לוקח זמן עד שמגלים טיפוס – מנהל שכזה.
לעתים התנהגות זאת מחפה על יכולתו המנהיגותית הנמוכה, רצונם עז לקדם "רק" את עצמם.
כיצד מתמודדים עם המנהל "הסכינאי"
בהכירכם מנהל כזה, אל תנדבו מידע.
ראוי לצמצם המפגשים עימו.
להמשיך להיות נחמד, יוזם, יצירתי. איכותי בעבודתך אך אין צורך לספר הרבה מדי.
מותר בישיבות להביע דעות שונות אחרות מתוך נימוס וכבוד, אך רק אחרי שכולם יודעים על איכותך הנפלאה ועמלך החינוכי.
יש הטוענים שלעתים צריך גם לומר לסכינאי – על התנהגותו המוזרה.
לדעתי – התשובה היעילה ביותר – כלפיו הוא להיות הטוב ביותר - ולהפיץ תורתך.
7. המנהל "המפלה"
בביקורי הרבים במוסדות חינוך, נהגתי תמיד להימצא עם המנהל מחוץ לחדרו – בחצר, בכניסה לבית הספר, ליד חדר המורים, כדי לראות את ה"בוקר טוב" של המנהל לילדים, להורים ובעיקר למורים. מדהים ממש לראות פניו של המנהל "המפלה" כיצד נאמר השלום והבוקר טוב כלפי מורים שהוא אוהב, מכבד... חבריו - לעומת כאלה שהוא מתרחק מקרבתם.
החיוך, העיניים הבורקות, הקרבה הפיזית כלפיהם – כל אלה לא קיימים מול מורים אהובים וחברים. לעומת עמידה במקום, בוקר טוב יבש לחלוטין. ללא חיוך ובוודאי ללא... מה נשמע? מה חדש? מה שלומך? פנים ללא תנועות מיותרות.
מנהל – מנהיג אמיתי צריך להביע שמחתו ואהבתו ביושר ובנאמנות ישרה והוגנת כלפי כל מורה. אל לו להפלות מורים, גם אם הוא ידידם הטוב של מספר מורים.
כיצד מתמודדים עם המנהל "המפלה"
לא להיות מסכן, לא להחזיר פנים נפולות ובוכיות, להיפך – לזקוף קומה, לחייך יותר מתמיד. לקוד קידה ולומר בוקר טוב בחיוך, בעוצמה ובקול רם.
8. המנהל "המתחבא"
מנהל מנהיג דהיום - מעורה בתוך קהילת המורים. מבקר מדי יום בכיתות. מקיים ישיבות מורים, השתלמויות ומבצע שיחות אישיות עם כל מורה. דלתו פתוחה לקבלת מידע דחוף ומשתף עצמו בדילמות ובבעיות דחופות המתחוללות ללא הרף.
אך לדאבוננו יש מנהלים שרוב הזמן נחבאים בחדרם בישיבות ובשיחות טלפון ואינם ניראים מחוץ לחדר המנהל .
לרוב חדרו סגור. מנהל איתן ומנהיג מפגין במשך כל היום עוצמה חיוך וכבוד כל הזמן , הוא זמין להארות למילה טובה, להקשבה, להאזנה לדילמות ואף לרעיונות יצירתיים.
כיצד מתמודדים עם המנהל המתחבא?
מבקשים ממנו להגיע לכיתתך להראות יוזמות וחדשנות,
ניתן לכתוב לו על רעיונות יצירתיים.לא לברוח ולהתחבא כמוהו.
להיות הטובים ביותר גם אם הוא בורח, ראוי לזמן הלקוחות-ההורים ולהפגין יכולתכם וכישוריכם ולהזמין המנהל לאירועים.
בכל מצב –מנהל מסוג זה לא יהא דוגמא לנו המורים הטובים אך עלינו לזקוף קומתנו ולהוכיח לכל הסובב אותנו כי אנו המורים מעולים.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.