היכולת לבנות עסק חדש שיזהר בתחומו, ייגבר על המתחרים, וגם יישאר רלוונטי, הינה קשה מתמיד. בכל יום צץ מתחרה חדש, עם מוצרים חדשים או שירותים מקוריים. בשוק תחרותי שכזה, בעלי עסקים רבים הבינו כי רתימתה של הטכנולוגיה לטובת העסק היא קריטית לתפעולו וצמיחתו. אמצעים טכנולוגיים רבים, לדוגמה - טלפוניה מתקדמת, פתרונות סלולר ואינטרנט וכמובן שימוש בתוכנות חדישות, שירותי מחשוב מתקדמים ושירותים אינטרנטיים חדשניים, הפכו לחלק אינטגרלי מהציוד ומההתנהלות של עסקים קטנים ובינוניים. הטכנולוגיה יכולה לסייע לכל עסק חדש, ועסק קיים, בתהליכים של מזעור סיכונים, הגדלת רווחים ושיפור ההתנהלות העסקית.
במאמר זה נדון בשלושה מרכיבים עיקריים של אימוץ הטכנולוגיה אל חיק העסק:
· הפחד מהטכנולוגיה.
· התועלות שהטכנולוגיה מביאה לעסק שלכם.
· התאמת הטכנולוגיה לעסק.
הפחד מהטכנולוגיה:
רבים האנשים שמסתכלים על הטכנולוגיה בחשש, ומתבוננים בה מרחוק. הטכנולוגיה מפחידה, ללא ספק. קצב ההתקדמות מהיר, חלק מהכלים כלל אינן נהירים, וחלקנו גדלנו בעידן שלא היה טכנולוגי. ובכל זאת, הטכנולוגיה יכולה לסייע מאוד לעסקים וארגונים. כדאי לא רק לקבל אותה, אלא גם להקדיש זמן ומאמץ ללמוד אותה. כשתצללו פנימה אל הכלים שמציע העולם הטכנולוגי, תגלו שהשד לא נורא, ושהתועלת גדולה.
תועלות – מהפחתת עלויות ועד אסטרטגיה:
הטכנולוגיה יכולה לסייע במספר אפיקים משתלמים במיוחד: מזעור סיכונים, הגדלת רווחיות, צמצום עלויות ועוד. כך למשל יכולה תוכנת מלאים לסייע בצמצום עלויות תחזוקת הציוד ורכישת ציוד חדש. תכונת ניהול יכולות לייעל את ניצולת הזמנים של העובדים בארגון. ציוד תקשורת מתקדם יכול לייעל את העברת המידע בין הסניפים וההנהלה. מחשוב עננים יכול לסייע בצמצום עלויות של שרתים ואחסון מידע. שיווק באינטרנט יכול להוזיל עלויות שיווק ועלויות פרסום. ועוד ועוד. הטכנולוגיה מציעה פתרונות לכל תחום בניהול העסק שלכם.
התאמת הטכנולוגיה לעסק:
כמובן שלעסקים שונים מתאימה טכנולוגיה שונה. עם תקציב מוגבל, וצרכים מגוונים, עוד בשלב הקמת עסק כדאי לערוך סקר מקיף על היצע התוכנה והחומרה העומדת לרשותכם. כדאי גם לרחרח ולראות מה עושים המתחרים, ובמה הם משתמשים. הטכנולוגיה מהווה היום יותר מכלי עזר. לעיתים היא קובעת מדיניות של ממש, ובעלת תפקיד מכריע בהתנהלות העסקית היומיומית והאסטרטגית. כדאי שהטכנולוגיה תעמוד בראש מעיינכם בשלב האסטרטגיה, ואפילו בשלב בניית תוכנית עסקית לעסק החדש.
המאמר נכתב ע"י אמיר ברמלי , מנכ"ל המרכז הישראלי לאבחון עסקי.
אבחון עסקי הינו תהליך חובה לכל עסק קיים, חדש או בהקמה.