דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרסום מפלה לרעה 

מאת    [ 12/12/2010 ]

מילים במאמר: 392   [ נצפה 2736 פעמים ]

הדרך בה מדורגות ערי ישראל ברוב הפרסומים העיתונאיים בהקשר לזכאות לבגרות , להיקף המתגייסים לצה"ל  ונושאים אחרים, מטעה את הציבור. רוב הכתבות מציגות הישגים באופן חד ממדי תוך דירוג 60 או 70 רשויות מקומיות. הציבור נחשף לקו אנכי משווה, ממובילת הטבלה, ועד לסופה. בסיס הדירוג הוא פרמטר אחד בלבד: שיעור המתגייסים בני העיר, שיעור הקצינים בני המקום, שיעור הנושרים ממערכת החינוך, שיעור זכאי הבגרות בעיר, וכו'. שיטה זו מקפחת ערים ורשויות בעלות מרקם ומורכבות רבה מול יישובים ( קטנים בדרך כלל ) בהם מתרכזת אוכלוסיה מאד מוגדרת . יישובים המתאפיינים בבני מעמד ביניים ומעמד ביניים גבוה זוכים למחמאה תקשורתית , לא בהכרח עם קשר כלשהו לגודל המאמץ שנעשה כדי להגיע אל אותו הישג.

איך אפשר להעמיד על אותו ציר משווה את ירושלים ומכבים - רעות - אין שום מקום להשוואת שתי הרשויות מכל היבט שהוא. הן לא נכנסות לאותה קטגוריה. ועל כן הן לא יכולות להיבחן באותו סרגל מדידה.

כדי לחשוף ולהציג את ההישגים צריך לדעתי קודם כל למדר את הרשויות המקומיות בישראל לשתיים או שלוש קבוצות על פי רמתן הסוציו אקונומית . וזו ניתן להיעשות במדויק על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כמו כן צריך לעשות צדק עם הרשויות הגדולות , בהן 000 100 תושבים ומעלה, ולדרגן בנפרד. ברשויות אלה שכונות מצוקה, אוכלוסיות עולים כולל בני עליית העדה האתיופית, צעירים בעלי סיכוי גבוה יותר להתפתחות של התנהגות סיכונית. המורכבות של העיר הגדולה מחייבת התמודדות קשה ורב תחומית יותר בדרך לכל הישג בתחום החינוכי.

לטעמי, פרסום הטבלאות החד טוריות לוקה בחסר. הרבה יותר חשוב הוא לא רק לדרג מצב נתון, אלא להציג את מידת השיפור או הנסיגה בהישגים . כך למשל מעבד משרד החינוך את נתוני הישגי הרשויות ובתי הספר בטבלאות משוות של שלוש שנים לפחות. אבל לא כך זה מופיע בעיתונות. זוהי תופעה המקפחת בעיקר רשויות עם קשת רחבה של בעיות או אלו המשקיעות מאמץ ניכר לשיפור.

השינוי עליו אני ממליץ בדרך הפרסום, צריך אם כן להתייחס אל הרמה הסוציו אקונומית של הרשות, לגודלה והיקף אוכלוסייתה, ולנתון המשווה התפתחות רמת הישגים משנה לשנה.

במצב הנוכחי אנו מתבשרים שוב ושוב על מיקומם העליון של היישובים הקהילתיים הקטנים והמבוססים , ואין בכך שום חדש. זו רק הצגה שגויה .

# הכותב הוא יועץ אסטרטגי למערכות חינוך

חברת " טללים אסטרטגיה"

בעבר ניסח מסמכים לבניית מדדי הצלחה חדשים בחינוך 

עד לאחרונה, ראש מינהל החינוך בעיריית חולון .         

ראש מינהל החינוך בעיריית חולון ,
בעל תואר מוסמך בתקשורת , מאוניברסיטת קלארק , בוסטון ,
ותואר ראשון בהיסטוריה כללית ומדע המדינה , האוניברסיטה העברית .
מייסדם של בתי הספר התיכוניים "מור" מטרו ווסט ו"אביב" ברעננה .
מחבר ספרי לימוד בתורת האזרחות ,
בשליחות : שימש כשליח קהילתי בקהילה היהודית של סינסינטי , אוהיו - סיטי .
לשעבר , חבר מועצת העיר בכפר סבא .




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב