תחום המותגים בתעשיית המזון
כל אחד יודע, כשהוא יוצא לקניות, אך מעטים מאיתנו יודעים, שאותן קניות אינן אקראיות ובעצם מעבר לרשימת המוצרים, אנחנו כולנו באופן בלתי מודע קונים בעצם מותגים. אולי זה יחדש לכם, אך חצי מתחום רישוי המותגים נמצא באופן די מפתיע בתעשיית המזון והמשקאות. כלומר, תחום המותגים כאן חזק מאוד ושימושי מאוד.
מאז גילו זאת רבים- כמו גם את הרווחיות הנלווית לכך, ולכן יש ממש "פיצוץ" בתחום קניית רישיונות או מוטב לומר זיכיונות, לתחום המזון. ומדוע זאת? זה קורה כיוון שדי ודאית בהקשר זה, אופציית הרווחיות. מזון מאפשר גם הרחבת קשת המוצרים לנושאים נוספים ולקטגוריות רבות. כמו כן המיתוג בתחום זה, הוא בעל פופולאריות רבה,ולמותג בהקשר זה יש איפיון מאוד ברור וידוע מראש. כמו כן בעל המותג יכול להוסיף מוצרים נוספים לקטגוריה, מבלי לחרוג מהמסגרת הכללית של העסק שלו.
וככול שזה מפתיע, הרי שההקשר של מוצרי מזון, אינו חייב להיות דווקא בתעשיית האוכל, אפשר להדפיס לוגואים של מוצרי מזון ידועים וממותגים, על אביזרי לבוש שונים, כגון חולצות או כובעים. ואם רוצים להוסיף לכך תהילה, הרי שהסלבריטאים מהוליווד, יוסיפו לכל מוצר כזה שילבשו הרבה כוח. ולמרות שזה נשמע בתחילתו מוזר, הרי בדרך זו נוסף למותג הרבה קסם נלווה.
מי שהפנימו את העניין היו היצרנים בתעשיית המזון שהבינו שאפשר להוסיף דמות מוכרת אריזת צ'יפס למשל כדי לקדם מכירות, או הוסיף לעטיפה של שוקולד גם קריקטורה, כדי להוסיף עניין, ואז זה נותן למוצר עוד קידום, עניין וחשיפה.
כל מי שיש לו מחשבות להיכנס לתחום זה, ראוי לו לדעת, שהכניסה לתחום מוצרי מזון ממותגים, ורכישת זיכיונות שלהם, מביאה עלויות השקעה נמוכות באופן יחסי. וכמובן ביחס למצב בו היו מפתחים את המותג מהיסוד וגם משווקים אותו. אז העלויות היו הרבה יותר גבוהות. כשעושים את הכול מהיסוד ומההתחלה.
תחום המזון הוא תחום צפוף ולכן לא תמיד לצד קבלת זיכיון למותג מזון, קיימת גם הצלחה מיידית. אך אם נעשה הדבר בהקפדה, תוך ניהול אסטרטגיה טובה לפני השקת המוצר המורשה, הרי הוא יכול להפוך להצלחה סוחפת, ולמוצר נמכר ביותר. המסקנה הפשוטה בהקשר זה, שלפני שהשקת מוצר יש לערוך מחקר שוק טוב ויסודי בכדי לדעת , מה רוצה הצרכן וכיצד להביא לו את זה, כדי שיהיה מעוניין לקנות את המוצר שלך. כל השקה של מוצר חדש, חייבת להיעשות בצורה מבוקרת ובזהירות.
לאחר בדיקת השוק, יש לקבוע אסטרטגיה טובה, לשיווקו. מוטב גם אם יש שותפים לעניין, שיסייעו כלכלית בנושא. רישוי מותגי מזון, יכול להיות מאוד משתלם, אך חשוב לדעת שזה סוג סחורה, שאין לו בדרך כל נגישות עם עוד מוצרים, שאינם מיועדים לאכילה,כשהחיבור בניהם, הוא לא ממש ישיר וטבעי.
כיוון שתחום המזון ברישוי המותגים הוא תחום די רווי, חשוב לפני כניסה לעניין, להבין את הגורמים המרכזיים המשחקים כאן מבחינת הצרכן, והם – המחיר! הגיוני במקרה זה להשקיע סכומי תקציב נמוכים יחסית, בפרסום. שכן יש להבין שגם הפרסום, אפקטיבי רק עד נקודה מסוימת. ועודף פרסום, ו"דחיפת המוצר" יכולים להביא לתוצאה הפוכה של בלבול ועייפות מהמותג אצל הצרכן. לכן חשוב להעניק הרבה מחשבה יצירתית ונכונה, על שיטות חדשות לצורך החדרת מוצר המותג לשוק.ולעשות את הטוב ביותר שהם יכולים. תכנון נכון כזה, יזניק אותם קדימה, בתוך התחרות הכוללת הקיימת בתחום רישוי המותגים במזון.
אסתי כותבת מאמרים ועוסקת גם בכתיבה יצירתית. בעברה עבדה בעיתונות הכתובה ועסקה גם בכתבות תדמית בעיקר בתחום Brand licensing
.