"הנה הוא פו הדב, הוא נגרר ויורד מן המדרגות, יורד וטופח בקודקודו. טפח, טפח,טפח מאחורי מוצא דרך אחרת אם היו מאפשרים לו לעמוד רגע קט ולהרהר בדבר" א.א. מילן, "פו הדב"
מהי יצירתיות? מבין עשרות ההגדרות המוצעות בספרות החינוכית והפסיכולוגית למושג יצירתיות, נאמץ את ההגדרה הפשוטה לפיה פעולה יצירתיות הנה "הולדה" של רעיון, פעולה או אובייקט , שהינו חדש ובעל ערך בנקודת הזמן ובהקשר התרבותי בה הומצא (Standler ,1998). כלומר, יצירתיות היא היכולת ליצור צירופים חדשים בין דברים קיימים, ביכולתו לראות דבר אחד מכמה זוויות שונות וביצירת היקשים חדשים בין דברים קיימים.
ד"ר אריקה לנדאו כותבת בספרה "יצירתיות": "יצירתיות משמעותה קומוניקציה: הפרט נמצא בקשר מתמיד עם עולמו הפנימי והחיצוני. פתיחות הדעת מאפשרת לו להכיר בעיות ולהיות רגיש כלפיהן. בתהליך היצירה מיתרגמת התובנה שהיתה בתחילה סובייקטיבית, ללשון אובייקטיבית, מובנת לאחרים". כלומר, אם נתן לילד גירוי המהווה חיבור לעולם הפנימי שלו, הילד ישתף אותנו בעולמו ואנו בעזרת שאלות מנחות נגרום לו להעביר את עולמו הפנימי למלל, לתקשורת איתנו ומשם נוכל לגרום ליצירתיות לפרוח ע"י , למשל, סוף אחר לסיפור, הכנסת דמויות דמיוניות וכד'.
קיימות טכניקות רבות ושונות לפיתוח יצירתיות. נתמקד בשיטות שרלבנטיות לעבודה עם הקלפים. אחת השיטות היא גירוי אקראי המאפשרת זוויות התבוננות חדשות. דרך נוספת היא הוספת מימד - יצירת קשר חדש בין שני משתנים.
תנאים הכרחיים ללמידה יצירתית הם א. יצירת מפגש מקבל את הילד ללא שפיטה. ב. אספקת מקורות מגוונים שישמשו לגירוי. ג. יצירת נורמות המטפחות הכוונה עצמית. ד. עידוד.
תפקיד המורה או המבוגר חשוב ביותר. תפקידו לא להעביר ידע אלא לסייע לילד לבנות ידע , להשתמש בידע קיים ולפתח הרגלי חשיבה מתאימים. וכן, טיפוח עבודת צוות שבבסיסה יש הקשבה לרעיונות האחר וחשיבה משותפת כיצד ניתן להשתמש בידע החדש להפריה, לתועלת , לשיפור ולצמיחת הרעיון הראשוני.
איך נתרגם זאת לעבודה עם הקלפים?
א. עושר רעיונות
• נציג לילד קלף תמונה כלשהו ונבקש שיתאר אותו.
• נבקש מהילד שווב ושוב לתאר מה הוא רואה באותו קלף.
• עבודה זו תכריח אותו לעשות הקשרים חדשים, להתמקד בנקודות חדשות, להתחבר לחוויות ועולמות תוכן חדשים .
• במידה ומשתפים ילדים נוספים מתקבל עושר רעיונות גדול יותר.
• חשוב ביותר לא לפסול אף רעיון. לא להעדיף רעיון אחד יותר מאחר.
ב. הוספת גירוי
• נבקש מהילד לבחור תמונה שהוא אוהב ולספר מה הוא רואה בה.
• נשלוף מילה אקראית ונבקש מהילד לקשר את המילה לתמונה. נוכל לעשות זאת עם מספר מילים או להוסיף מילה שכעת הסיפור יכלול את שתי המילים.
• בצורה דומה נוכל לעשות וריאציות שונות.
ג. מה יהיה אחר-כך?
• נבקש מהילד לספר סיפור לפי תמונה / מילה שבוחר או אקראית. הילד יחשוב על סיום אחר לסיפור. אפשר לבקש מספר סיומים.
נאוה בן אריה M.A. היא יועצת חינוכית, מנחת קבוצות ומאמנת אישית
יוצרת קלפי ססמוקלף