טכניקה לניהול תזרים מזומנים
בתחום הניהול הפיננסי בעסקים קטנים אחת הפעולות החשובות שיש לבצע היא ניהול תזרים מזומניםברמה היומית והחודשית. הטכניקה הפופולרית ליישום זה הוא ניהול תזרים מזומנים באקסל. הדרך הפשוטה לעשות זאת היא לנהל את תזרים המזומנים תחת חמש עמודות:תאריך, שם, סכום הכנסה, סכום הוצאה, יתרה. תחת שלוש עמודות אלו יש לרשום כל הוצאה והכנסה צפויה. קל יותר ברוב המקרים לצפות את ההוצאות. יש לחלק את ההוצאות לשיקים שנרשמו, שיקים שצפויים להירשם, משכורות, מוסדות, החזרי הלוואות ,רכש מחו"ל וקטגוריות נוספות במידה והן רלוונטיות לחברה. לאחר שעודכנו ההוצאות ניתן כבר לראות ע"י סכימה כמה הוצאות רשומות בכל חודש. חברה שמחזור המכירות החודשי הממוצע עומד על 800 אש"ח צריכה להקפיד לא לרשום הוצאות לחודש בסכום הגבוה מזה. את צפי ההכנסות קל לעשות במקרים בהם החברה נותנת ללקוחותיה תנאי אשראי גבוהים, במידה והלקוחות משלמים שוטף 120 ניתן לצפות את ההכנסות למספר חודשים קדימה. במידה וחלק מהלקוחות משלמים במזומן ניתן לבצע הערכה יחסית של חלק זה ולשלבו בתזרים, יש לוודא כי בהערכות הקשורות להכנסות מתחשבים בפרמטרים כגון: מספר ימי עבודה בחודש, חגים, עונתיות. תזרים המזומנים הצפוי מאפשר לחברה לדעת כמה הוצאות יש להוציא ובאילו פעולות בנקאיות לנקוט בכדי למנוע נפילות ושיאים שליליים לתזרים. במידה ואכן נרשמו הוצאות רבות מדי ניתן לפנות לבנק בבקשה להלוואת גישור, פנייה לבנק עם תזרים צפוי מקלה על הבנק ללוות את תזרים המזומנים של החברה. מאמר זה עוסק בטכניקה הפשוטה ביותר לניהול תזרים מזומנים, קיימות טכניקות מורכבות יותר שמתאימות לחברות בהן מהלך תזרים המזומנים מסובך יותר ודורש זאת. מעבר לטכניקה מהות ניהול תזרים המזומנים קשורה למבנה הפיננסי של החברה ולצרכי האשראי שלה. יש לבצע ניתוח של צרכי אשראי בכדי לראות שאכן תזרים המזומנים בנוי על מבנה מימוני מתאים. במידה ותזרים המזומנים לא ממומן בצורה נכונה תרגיש החברה רגעי שיא שלא ינבעו מאופי ניהול תזרים המזומנים אלא מצרכי האשראי שלא מסופקים.
בתחום הניהול הפיננסי בעסקים קטנים אחת הפעולות החשובות שיש לבצע היא ניהול תזרים מזומניםברמה היומית והחודשית. הטכניקה הפופולרית ליישום זה הוא ניהול תזרים מזומנים באקסל. הדרך הפשוטה לעשות זאת היא לנהל את תזרים המזומנים תחת חמש עמודות:תאריך, שם, סכום הכנסה, סכום הוצאה, יתרה. תחת שלוש עמודות אלו יש לרשום כל הוצאה והכנסה צפויה. קל יותר ברוב המקרים לצפות את ההוצאות. יש לחלק את ההוצאות לשיקים שנרשמו, שיקים שצפויים להירשם, משכורות, מוסדות, החזרי הלוואות ,רכש מחו"ל וקטגוריות נוספות במידה והן רלוונטיות לחברה. לאחר שעודכנו ההוצאות ניתן כבר לראות ע"י סכימה כמה הוצאות רשומות בכל חודש. חברה שמחזור המכירות החודשי הממוצע עומד על 800 אש"ח צריכה להקפיד לא לרשום הוצאות לחודש בסכום הגבוה מזה. את צפי ההכנסות קל לעשות במקרים בהם החברה נותנת ללקוחותיה תנאי אשראי גבוהים, במידה והלקוחות משלמים שוטף 120 ניתן לצפות את ההכנסות למספר חודשים קדימה. במידה וחלק מהלקוחות משלמים במזומן ניתן לבצע הערכה יחסית של חלק זה ולשלבו בתזרים, יש לוודא כי בהערכות הקשורות להכנסות מתחשבים בפרמטרים כגון: מספר ימי עבודה בחודש, חגים, עונתיות. תזרים המזומנים הצפוי מאפשר לחברה לדעת כמה הוצאות יש להוציא ובאילו פעולות בנקאיות לנקוט בכדי למנוע נפילות ושיאים שליליים לתזרים. במידה ואכן נרשמו הוצאות רבות מדי ניתן לפנות לבנק בבקשה להלוואת גישור, פנייה לבנק עם תזרים צפוי מקלה על הבנק ללוות את תזרים המזומנים של החברה. מאמר זה עוסק בטכניקה הפשוטה ביותר לניהול תזרים מזומנים, קיימות טכניקות מורכבות יותר שמתאימות לחברות בהן מהלך תזרים המזומנים מסובך יותר ודורש זאת. מעבר לטכניקה מהות ניהול תזרים המזומנים קשורה למבנה הפיננסי של החברה ולצרכי האשראי שלה. יש לבצע ניתוח של צרכי אשראי בכדי לראות שאכן תזרים המזומנים בנוי על מבנה מימוני מתאים. במידה ותזרים המזומנים לא ממומן בצורה נכונה תרגיש החברה רגעי שיא שלא ינבעו מאופי ניהול תזרים המזומנים אלא מצרכי האשראי שלא מסופקים.
רועי ארבל - יועץ עסקי
יעוץ עסקי
יועצי Biz-Vision מתמחים באופן מיוחד בניהול תזרים מזומנים לחברות ועסקים בסדרי גודל שונים. ברשות החברה כלים מתקדמים ביותר המאפשרים שליטה כמעט מלאה על התנהלות המזומנים בחברה. המעורבות של יועצי Biz-Vision בהיבט זה של הפעילות בעסק משחררת את הבעלים מהדאגה השוטפת לתזרים המזומנים לטובת קידום החברה / עסק.
יעוץ עסקי
יועצי Biz-Vision מתמחים באופן מיוחד בניהול תזרים מזומנים לחברות ועסקים בסדרי גודל שונים. ברשות החברה כלים מתקדמים ביותר המאפשרים שליטה כמעט מלאה על התנהלות המזומנים בחברה. המעורבות של יועצי Biz-Vision בהיבט זה של הפעילות בעסק משחררת את הבעלים מהדאגה השוטפת לתזרים המזומנים לטובת קידום החברה / עסק.