אנו יודעים שתפקידו העיקרי של מנהל בי"ס כמנהיג הוא להעצים מורים, להצמיחם, להניע אותם במעלה ההר, כדי שיצליחו בכל משימותיהם החשובות ביותר בעולמינו. חינוך נכון ואיתן יוביל את תלמידינו למצוינות ולהיות הטובים ביותר, כל ההצלחה בחינוך תלויה במנהל המניע מורים כדי שהם המורים יצליחו למצוא כל נתיב להגיע בכל ילד כדי למצות היכולת והכישרונות התלויים בו.
אפשר ואפשר להעפיל מעלה ולהצליח עם כל ילד אם נשתמש בכלים הנכונים המרתקים והמעודדים כל אחד לרצות להיות מצוין ולהאמין ביכולתו לפתח כל תחום הקיים בו.
סטודנטים מאוניברסיטת בר אילן הלומדים לתואר במנהל חינוכי נתבקשו לציין כלים ורעיונות כדי להניע מורים להצלחה.להלן החומר שכתבו:
• מחמאות, פידבקים חיוביים וביחידות.
• ערב הווי-גיבוש,הפעלות חברתיות וטיולי צוותים.
• סדנאות בנושאים שונים, להעשרה ודרבון, לחיזוק המקצוע.
• האצלת סמכויות, להעניק למורה סמכויות אחרות.
• טלפון הביתה אחרי משהו שראיתי שנעשה טוב, וגם בהיעדרות המורה.
• לדרוש תוצאות, דיווח רציף על מצב הכיתהו שיהיה למנהל איכפת מההישגים.ברגע שלמנהל איכפת-הרצון להצליח מועבר למורים.
• להעצים ולציין מורים מצטיינים.
• עידוד יוזמה ו"ראש גדול" של המורים.
• ליצור התנדבות חסד בקרב המורים הגורמת לתחושת סיפוק ומעודדת הצלחה בכל שאר המישורים.
• אוירה טובה בחדר מורים ותנאים פיזיים מפנקים(עמדת קפה, ניקיון, סדר, פינות אקטואליות ועוד).
• לתת במה לכל מורה בפני שאר הצוות והמנהלים.
• שיתוף המורים בהחלטות בית ספריות.
• לציין אירועים וימי הולדת פרטיים של המורים.
• שקיפות ניהולית הגורמת לצוות להרגיש שותפות בגורל.
• יציאה משותפת של הצוות להשתלמויות(ולא כל אחד בנפרד).
• להעצים כל מורה בהיבט שהוא טוב בו.
• צפייה של המנהל בשיעורים-ומשוב חיובי ומעריך על עבודתו.
• תגמול מיידי על הצלחות קטנות-במהלך העבודה(למשל כאשר הממוצע עלה מהחודש האחרון-מיד לתגמל ולא לחכות לסוף השנה).
• מפגשים עם דמויות משמעותיות שמדרבנים לשליחות.
• פרסום עבודת המורים בעלון ביה"ס, באינטרנט, בעיתון העירוני, בעירייה...
• המנהל עומד בשער ואומר בוקר טוב לכל מי שנכנס.
• דלת המנהל תמיד פתוחה להצעות, התייעצויות, וכו'.
• בכל מפגש עם המורים לדאוג לכיבוד הולם.
• לקבוע פגישות תדירות אישיות עם כל מורה-בהן יש למורים זמן לפניות ,לשפוך את מאווי נפשיהם וחשיבה משותפת.לדוגמא אחת לחודש יש למנהל פגישה שקבועה מראש לכל מורה וע"י כך המנהל תמיד בקיא בעבודת המורה, הצלחותיו וקשייו, המורה מרגיש שהמנהל שותף ותומך בו ותמיד שם למענו, וכן יש תחושת דרבון כי יש מישהו מלמעלה-אי אפשר להירדם בשמירה...
באופן זה המנהל יוכל גם לשבח את המורה על עבודתו בפני כל שאר המורים וההורים.
• להתעניין אצל מורים שהיו בהשתלמויות מה למדו, אם נהנו-כך לתת במה של כמה דקות לכל מורה בישיבת מורים לספר מה שלמדו.
• דיווח רצוף על מצב הכיתה מצד המורה-מנהל.
• מעורבות המנהל בתוצאותיו ועבודתו של המורה.
• עידוד יוזמה ויצירתיות, ראש גדול של המורים מצד המנהל.
• עידוד התנדבות של המורים שיהיו אנשים תורמים ויזכו לסיפוק אישי שיוביל למורים טובים ומאושרים.
• העצמת מורים מצטיינים ולתגמל אותם.
• משוב חיצוני למורים.
• להעניק למורים סמכויות ואחריות.
• להעצים מורים מצטיינים תוך מתן תגמולים.
• פעם בשבוע ארוחת בוקר בחדר מורים בהן כל מורה יספר דבר תורה/סיפור מעשה-פיתוח חיי חברה.
• כל חודש יהיה מורה אחראי (רכז) על החודש מבחינת פעילויות-תפקיד לכל מורה.
• ליווי מקצועי.
• הענקת שי/כרטיסים להופעות/באירועים ובחגים.
• הערכת מורים מקומית,מחוזית וארצית.
• פרגון,שיווק המורים בפני כולם.
• ציוד חדיש למורים, שיהיה חדר ציוד כדי שלמורה יהיו כל הכלים על מנת שיוכל ללמד כמו שירצה.
• אקלים כיתתי טוב למורה ובחדר המורים.
• שיהיה לכל מורה לוקר מספיק גדול לכל הציוד שלו.
• תיאום ציפיות בין המורים והמנהל.
• דוגמא אישית מצד המנהל.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.