מוקדש לרב שמואל רוזנבלום ראש הישיבה התיכונית במודיעין
ישנם מוסדות חינוך –המגיעים להישגים מעולים בשל מיון קפדני של קבלת תלמידים, יש מוסדות המכשירים תלמידים באמצע הדרך, ויש מוסדות נפלאים הקולטים כל התלמידים הנרשמים מהישוב בו קיימת הישיבה ואיתם הם מצליחים להגיע לרום הפסגה ההישגית. אין לי ספק כלל שההצלחה ההישגית תלויה " רק" במנהל שהוא המנהיג המעצים מורים, משפיע עליהם והופך כל מורה למנהיג. בבית ספר מצליח לרוב קיימים חיי חברה – חברת תלמידים תוססת ופעילה המלווה במועצת תלמידים היינו במנהיגות נוער.
כלומר מוסד חינוכי איתן ומצליח הינו בית ספר המטפח "מנהיגות",מנהל כמנהיג, מורים כמנהיגים ומנהיגות נוער. בימינו משתדלים אף להפוך ההורים כמנהיגים, שהרי קיים הבדל מהותי בין מנהל ומורים טובים לבין היותם מנהיגי חינוך . כאשר במנהיגות –המובילים, קיים רצון להצליח עם כולם, לפתח כל תלמיד בהתאם לכישוריו להאמין ביכולתם של המנהיגים - ( המנהל והמורים ) להוביל ולפתח תלמידים מצוינים, כל תלמיד כאמור עפ"י יכולתו וכישוריו הטמונים בו, הרי מוסד החינוכי יצליח, ולא משנה אם מקבלים את " כל " התלמידים המתקשים ללמוד במוסד זה. מנהל - מנהיג המפתח מורים המפתחים שיטות חינוכיות, ערכיות חברתיות מתוך בניית אקלים מיטבי ואהבת האדם , נחישות עוצמה, ואמונה- הרי ההצלחה תפרח ותגיע לשחקים.
ראוי לשלב תכונה אופטימית, שמחה, תהליכים, חזון נכון, תהליכי שינו והתחדשות, למידה מתוך חדווה וגיל , הוראה מגוונת ומרתקת בניית חיי חברה בכל עשייה – תוצאות המעולות תושגנה.
בישיבה התיכונית " לפיד " במודיעין בניהולו המצוין של הרב שמואל רוזנבלום מגיעים להישגים נפלאים הן בלימודים והן מבחינת חינוכית –ערכית, האוכלוסיה הטרוגנית ומגיעים למצוינות.
ראש הישיבה הבהיר לפרחי הניהול בקורס המנהלים במכללה בירושלים- בדבריו המרתקים ש- 93% מבוגרי כיתות ו' במודיעין מגיעים לישיבה שבמודיעין, קיימים גם כיתות חינוך מיוחד, המשולבים מבחינה חברתית- באופן נפלא, אך החשוב ביותר לדברי ראש הישיבה להעצים כל אחד ע"פ תכונותיו ,כישרונותיו ורצונו.
" עולם סגור – מונע התקדמות" , לכיתה יש צבע וגוון המתאימים לתלמידים לכל כיתה מקור וצבע משלהם- אך כולם שמחים ומאושרים, בכל כיתה אווירה חברתית מרתקת וחשובה. הרמ"ים פעילים מאוד ומשולבים בכל החשיבה והעשייה, מנהלי חט"ב וחט"ע אף הם מנהיגים אמיתיים איכותיים.
הצרכים, השיטות והכלים משתנים כל הזמן- מיישמים המתודה " אין בית מדרש ללא חידוש " הנתיב במסגרת חגיגה.
קיים בית מדרש בישיבה ושם מסלולים שונים, " הבחירה – עקרון חשוב-בתחושת הביטחון העצמי. תוכנית " ליבה" לכולם, ויש תורני יותר . קיים קשר הדוק עם ההורים קובעים יחדיו מה מתאים לתלמידים, משתדלים להימנע " מתיוגים " , קיימים דילמות כל הזמן – ההופך את החינוך לקשה ומרתק.
התלמיד חייב להרגיש שהכיתה כתת האם – היא ביתו.
מנהל מאמין שניתן ללמוד ולהצליח יחדיו –בחברותא משלבים " שבתות"חווייתיות משותפות לכולם, ב"לפיד"רוקדים ושמחים כל הזמן.
בזכות הרב, הרמ"ים והמורים – הכול פורח בישיבה . כל הדוברים הדגישו כל הזמן- חשיבות שילוב חיי החברה בכל העשייה החינוכית.
קיימים למשל " גיבושונים", 5 טיולים במהלך השנה לכל כיתה – הגורם הדומיננטי בגיבוש חברתי - אהבת החברים. באהבת הלמידה, ואהבת הארץ. מטפחים כל תלמיד- ומתקדמים במצוינות. כיום הישיבה מונה כ-650 תלמידים מהם 160 תלמידים בכיתה ז'.
קורס המנהלים – במכללה בירושלים ביקר בישיבה והתרשם עמוקות מהתמודדויות המעניינות והמרתקות כדי להגיע להצלחה. קיים טיש פעם בשבוע בכל כיתה, שפע ישיבות פדגוגיות, מטפחים נקודות החוזק בכל תלמיד.המחנך מדבר על כל תלמיד . הישיבה פרקטית ומועילה.תהליכים ושלבי הערכה. דרך המטרה יוצרים תוכנית יעדים...תהליכים...וכלי הערכה.
הסטודנטים – פרחי הניהול מהמכללה בירושלים נתבקשו לציין משפטי מפתח מדברי המנהל והמורים:
פתרון טוב לכל תלמיד מעצימים מורים ותלמידים... פעילויות חברתיות רבות... כל אחד בוחר במה שרוצה להיות...אמון בהורים... אמון .. בחירה..אחריות, חינוך עפ"י חוויות.. העצמת הבחירה... יצירת מסלולים שונים ומגוונים להעצמת התלמידים, חינוך מתוך דוגמא אישית.. שותפות ... חנוך לנער עפ"י דרכו.. נתינה.. התלמידים מנהיגים פרויקטים.. שפע עשייה חברתית.. גיבושונים- ריבוי טיולים, יחס חם של המורים.. תחושה שהמורים רוצים בהצלחתנו.. חיי חברה משפיעים על המוטיבציה.. ישיבה צומחת- העלאת אימון ההורים...יצירת אחדות ( לא אחידות)... בית מדרש אחד עם בחירה גדולה... לא חייבים להוכיח הישגים יש להוכיח מוטיבציה... יש מעבר בין המסלולים... דחיפה למצוינות... מתן מענה לקבוצות חלשות ע"י התערבות מערכתית... מאמין ביכולת של כולם... ללמוד יחד... השילוב החברתי עוזר להצלחה בלימודים... ישיבה צומחת ל- 93% ... המון מוטיבציה... הנהלה חזקה..יחס אישי.. עשייה הברתית-מוקד.. מהרעיון אל המעשה.. הטרוגניות...דוגמא אישית.... מוטיבציה... היכולת ללמוד ביחד...פתיחות.. שילוב חיי חברה ולמידה... העצמה...חינוך של "ביחד"... אני שמח שיש לי ילדים עם צרכים מיוחדים... הבחירה של התלמיד מעצימה אותו... לכל כיתה צבע משלה.. אמון ההורים בביה"ס ... העיקר ליצור אווירה מתאימה... דגש על העניין החברתי.. שאיפה כלפי מעלה.. מקום חמים... אתגרי.. אהבה.. שיתוף פעולה... המון בחירה... אחריות ושיתופיות כמנוף להעצמה לאמונה ולהצלחה.. שם המשחק= אווירה.. צמצום פערים לימודיים..מקבלים את כולם באהבה.. הבחירה – פתרון לשנות לחמם במקום לתייג...לעבוד ראש יצירתי... רצון ליצור חברה שמחה ומקבלת ... מאמין שכולם עם ישראל... מענה לכולם.. הזדמנויות.. צמיחה.. פתיחות.. גיוון מול אחידות.. הצבת מטרות.. קריאת מפת הכיתה..." באהבה ובאמונה"... שפע פרויקטים.. עבודת צוות ...חשבון נפש.. הקרנה חינוכית... מסירות.. מעורבות... פיתוח מסלולים מגוונים... אידיאולוגיה... התרוממות הרוח... נתינה וחסד.. העשרה .. התמדה.. מנהיגות..עקרונות חינוכיים להורים בבית... אימון הורים בישיבה... יחס קרוב בין הורה לתלמיד... חוויות חברתיות... פרסום פנימה-יצירת עניין ... דחיפת התלמיד קדימה ע"י המחנך... פרויקטים מעצימים.. המורה כשופר מחנך גם להורים...פתיחות גם לתחומים אישיים.
פרחי הניהול ציינו תכונותיו המנהיגותיות של המנהל
• פעיל מאוד.
• דבק באידיאלים.
• איכפתי לכל תלמיד.
• יצירתיות.
• חזון.
• ביצועיסט.
• בחירת צוות.
• שאיפה למצוינות לימודית ודתית.
• פתיחה בשאלה – רצון ללמוד מכל אדם.
• שמות המסלולים יש בהם עניין של רוממות ושאיפה.
• פתיחות לשמוע ולענות על שאלות נוקבות.
• חיי חברה ואווירה חברתית גורמים לאהבת תורה והגדלת תורה.
• האצלת סמכויות.
• יצירת ישיבה תיכונית מצוינת והטרוגנית.
• העשרה הדדית והעצמה של למידה משותפת עם האחר.
• עיסוק בנתינה.
• עיסוק ודגשים בעשייה חברתית המחזק דרכים לחיים כבוגרים.
• בחירת מסלולים, מגמות בשעות ועוד.
• יחסים קרובים בין מורים ותלמידים.
• מתן ביטוי לתלמידים בעלונים בית ספריים.
• קשר אישי.
• אמונה בכל תלמיד ותלמיד.
• חשיבה של יחד.
• ניסיון לתת מענה לצרכים השונים של התלמידים.
• בטחון עצמי מבחינה מקצועית בדרך החינוכית.
• גמישות –תנועה בין הכיתות.
• צניעות – בדבריו לצוות החינוכי.
• יכולת רטורית של המנהל להסביר באופן ברור ובהיר.
• פיתוח מנהיגות.
• המון ערכים.
• סוחף.
• כריזמטיות.
• מודעות לצרכים של התלמידים השונים.
• נתינת אפשרויות לימודיות ורוחניות.
• העצמת תלמידים מעצם בחירתם בטוב.
• חשיבה ערכית.
• מאמין ביכולת התלמידים.
• מאמין בצדקת דרכו.
• נכנסנו לתפקיד - " חשבנו ביחד" .
• יחס כבוד מנהל-מורה-תלמיד.
• ממוקד מטרה.
• בטוח בדרכו ובאני מאמין.
• פתוח לחשיבה, גמישות,איזון, אמירה, מיקוד, מיפוי.
• מגלה אמונה פנימית בדרך בה נוהג וחושב.
• נותן מקום לצוות ולתלמידים.
• פתיחות לדעות וגישות שונות.
• מסלולי לימוד שונים.
• גמישות ונתינה "במה" לכל תלמיד.
• למנהל תחושת שליחות ומסירות גדולה לעבודה.
• חושב יצירתי.
• פשטות הקשבה.
• למידה מכל אדם.
• חשיבה משותפת לברור הדרך.
• כל הזמן העצמה רוחנית.
• דרך חינוכית ברורה – אמירה ! כנות ויושר.
• פרגון לצוות.
• בעל אמירה ערכית תורנית משמעותית.
• חשיבה על שילוב אסתטיקה וערכים.
• איכפתיות.
הסטודנטים נתקשו לכתוב שאלות על הביקור:
• איך מפתחים תלמיד הרוצה להתפתח רוחנית?
• הניתן להתמודד עם כולם – ללא סינון?
• היש שפע מסלולים- המתאימים לכולם?
• האם תלמיד לא ניזוק מכל כך הרבה פרויקטים?
• לא הייתה התייחסות לבעיות משמעת
• איך משיגים תקציב לשפע פרויקטים?
• האם אפשר להקים ישיבה תיכונית הטרוגנית בלי לפגוע במצוינות דתית לימודית ?
• כיצד הישיבה יכולה לשמור על רמה דתית למרות ההטרוגניות?
• מהם הקשיים החברתיים בין הכיתות השונות?
• כיצד הצלחתם לגייס אמון ההורים לשלוח ילדיהם אליכם ולא לישיבות מסביב?
• אלו מגמות קיימות? מה המגמה היוקרתית ביותר?
• האם מתגייסים או הולכים לישיבות הסדר - מה מקובל?
• האם אימון ההורים בביה"ס ימשך גם עם פתיחת ביה"ס תיכון לבנים ?
• מה הקריטריונים לשיבוץ תלמידים בכל אחד מהמסלולים?
• מה לא טוב בישיבה?
• כיצד מנהלים ישיבת מורים ?
• איזה נתח מביה"ס מהווה כל מסלול?
• מהם ההישגים של תלמידי " חץ" ו " דגל" בבגרות ?
• שם הישיבה " לפיד, וגם מסלול – " לפיד", כיצד מרגיש תלמיד ממסלול אחר?
• כיצד מרגישים תלמידים ממסלול " חץ" ?
• מה הקריטריונים להתקבל לכיתת " הלפיד" - האם הפן הכספי משפיע ?
• האם שפע הפעילויות החברתיות לא מפריע להספק הלימודי .
• היש מעקב אחר הבוגרים?
• האם יש הפרדה בין חט"ב לע"יס?
• כיצד מתמודדים עם בעיות משמעת ובעיות אמוניות?
• מה קורה עם תלמיד שלא מתאים לאחת מהמגמות?
• האם " ההטרוגניות לא מפריעה להורים הרוצים " רק" רמה גבוהה?
• כיצד מעצימים תלמידים בעלי יכולת גבוהה?
• האם ההטרוגניות לא מפריעה לילדים בעלי יכולת גבוהה?
• האם אפשר ליצור מוסד הטרוגני ולהיחשב כמוסד טוב?
• האם הצוות מצליח ליצור גיבוש בין התלמידים בעלי השונות הגדולה? מבחינה דתית ולימודית?
• הישיבה נראית מטופחת – כיצד נשמרת הסביבה?
• כיצד מתייחסים לצרכים של התלמידים בישיבה?
• מה הקשר עם הקהילה - ההורים ?
• כיצד הפעילות החברתית – מעלה את רף ההצלחה?
• מהי מידת שיתוף הפעולה של הורים, תלמידים ומורים ?
• כיצד מתגברים על הפערים?
• האם חינוך שאינו אליטיסטי-הטרוגני, יכול להצמיח מוסד מעולה ובוגרים מצוינים?
• האם הישיבה רותמת את המשפחות היותר דתיות ליצור אווירה יותר תורנית?
• האם יש תלמידים נושרים? באיזה כמות ?
• מה הסוד לאמון הרב שההורים נותנים לישיבה?
• האם " כל" המורים שותפים לפעילות החברתית ?
• היש מטרה למנף תלמידים ולהעבירם מחץ ללפיד?
• לאיזה הישגים מגיעים תלמידי חץ?
• העוזבים מכיתות ח'-ט' מאיזה מסלולים?
• האם ניתן מקום למורים לספר ולדבר על הישיבה ?
• כיצד בונים מערך חברתי – גיבושונים בין שלושת מסלולי הלימוד?
• איך המורים בצוות נבחרים לתפקידם?
• האם החזון נובע מראש הישיבה או משילוב הצוות?
• מהיכן התקציבים?
• האם הצלחה תמשך כאשר תהיה אלטרנטיבה אחרת באזור?
• האם כל הצוות מאמין ומגויס?
• האם הישיבה מרוממת את השאיפות הרוחניות של התלמידים?
• כיצד מתמודדים עם תופעת גיל ההתבגרות?
• מנהיגות נוער כיצד?
תלמידי כיתות יא הוזמנו והביעו דעתם על הישיבה בעוצמה בחן והמון כבוד
שאלות שנשאלו תלמידי כיתה יא'-ותשובותיהם
מה טוב בישיבה?
• יחס קרוב בין תלמיד למורה ( לימודית ותורנית ), שיחה אישית.
• פרויקטים בתוספת ללימוד הקבוע.
• פעילויות מעבר לשעות לימודים בכמה תחומים.
• יש מגוון של תלמידים ולכל סוג יש מענה.
• מגוון של מגמות/ גורמים לאהוב ללמוד תורה, מגדילים תורה.
מה הייתם מטפחים בישיבה?
• תוספת של שעות קודש / פעילות התנדבותית.
• כל אחד יכול להוסיף בתוך המסגרת הקיימת.
• פעילויות למעגל חברים.
• ערב כיתה פעם בשבוע/ טיש של כל הכיתה.
במה היתרונות של חיי חברה?
• כשיש חברים טובים כייף לבוא לבית הספר – אווירה טובה עוזרת והכול , רצון ללמוד וכו'.
• המסר הוא שהלימודים אינם הדבר הבלעדי גם התרומה שלך לחברה ולסביבתך.
• חברים מעלים את הרצון שלך ללמוד.
• גיבושים.
• לצאת ולתת חופש ומילוי מצברים ללימודים.
• שילוב חברתי מעלה את הציונים כי כייף לי יותר לבוא.
• מחנך אותי לכל החיים להיות בחיי חברה.
• לא בודקים אותך דרך הציונים וזה עושה לך חשק לבוא.
• משפיע על העתיד- כך נהיה חיילים טובים יותר/ בעל טוב יותר/ לחברה בישראל.
• עזרה לזולת.
שיתוף תלמידים :
• מועצת תלמידים.
• עלון שתלמידים כותבים.
• ייזום של ערבי כיתה.
מגוון הפעילויות בביה"ס בישיבה המשלבת לימודים- הישגיים וחינוך חברתי גורם ללמידה מתוך שמחה ואושר.
פיתוח כל תלמיד בהתאם ליכולתו ולכישוריו, תוך הדגשת עזרה לחלשים אך באותה עוצמה פיתוח המצוינות.
ניתן להגביר תורה ולהאדירה – אך הלימוד מגוון וחוויתי המשולב בשפע פעילויות חברתיות, כאשר מטפחים בכל ילד את נקודת החוזק שבו קיימים המון רעיונות יצירתיים לנוע קדימה ולהתחדש.
יש שפע פעילויות מגוונות – חוויות על פרשת השבוע, מבחן שבועי, סיורים בעקבות נביאים מתורתנו הקדושה.לימוד תורה, נביאים, גמרא והכול מתוך אהבה.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.