אמור לא לסמים אמור כן לחיים
Foundation for a Drug-Free World
________________________________________________________________
פרסומות, תקשורת ולגיטימציה של סמים
הסיבות לשימוש בסמים בגיל ההתבגרות הן רבות אך התקשורת משחקת תפקיד מפתח בכך. טבק ואלכוהול מייצגים את הסמים שמהווים את האיום הכי משמעותי על מתבגרים , כך על פי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים.
המרכז לפיקוח על שיווק אלכוהול וצעירים (CAMY) פרסם את "הצהרת מדיניות- ילדים, מתבגרים, התמכרות לסמים ואלכוהול והמדיה" של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים.
תקציב הפרסום של טבק, אלכוהול ותרופות מרשם הוא יותר מ- 25 מיליארד דולר לשנה בארה"ב. פרסום זה הוכח כיעיל. השימוש במדיה הדיגיטלית לפרסום תרופות הולך וגדל. בנוסף, חשיפה לסרטים המדורגים כ- PG13 (הצפיה אינה מומלצת מתחת לגיל 13 אלא בהשגחת הורים בלבד) או R (הסרט מוגבל לצפיה מגיל 17 ומעלה בלבד), בגיל צעיר עלולה להיות הגורם המרכזי להתחלת שימוש בטבק ואלכוהול.
האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה לאסור פרסום של טבק בכל המדיות, הטלת מגבלות על פרסום של אלכוהול והימנעות מחשיפה של ילדים לתכנים הקשורים לטבק, אלכוהול, תרופות מרשם וסמים לא חוקיים. כמו כן, על פי המלצת האקדמיה, יש להתייחס לנושא הפרסומות והמדיה בכל תוכניות המניעה ויש לשלב תוכניות חינוך לגבי המדיה בבתי הספר.
למרות שההורים, בית הספר, והממשל מנסים לגרום לכך שילדים ונוער "רק יאמרו לא" לסמים, יותר מ- 25 מיליארד דולר המממנים פרסומות של סיגריות אלכוהול ותרופות מרשם, גורמים להם "רק לומר כן" לעישון, שתית אלכוהול, ושימוש בסמים אחרים.
בנוסף, תוכניות טלויזיה, וסרטים מכילים כמות ניכרת של שימוש בסמים. שלא כמו הפרסום המסורתי, תיאור סמים חוקיים בתקשורת הוא בדרך כלל חיובי ואינו גורם לביקורת מכיון שהוא לא נתפס כפרסומת. התוצאה היא שאנשים צעירים מקבלים מסרים מעורבים לגבי שימוש בסמים והתקשורת תורמת בצורה משמעותית לכך שאנשים צעירים יסתכנו וישתמשו בסמים.
סמים לא חוקיים מופיעים בטלויזיה לעיתים קרובות. סצינות הכוללות שימוש בסמים שכיחות בסרטים כיום כאשר התוצאות המזיקות של השימוש בסמים לא מוצגות. מריחואנה היא הסם השכיח ביותר בסרטים ונראה שהשימוש בסם המריחואנה עושה קמבק בסרטים בדירוג R (הסרט מוגבל לצפיה מגיל 17 ומעלה בלבד).
מחקר שנעשה בקולומביה גילה כי צפיה בסרטים המדורגים בדירוג R מעלה את הסיכון בשימוש במריחואנה פי שש. נראה שיוצרי הסרטים של הוליווד אינם מבינים כי התיחסות הומוריסטית לנושא הסמים מערערת את ההגנות הנורמליות של המתבגרים נגד סמים ויוצרת לגיטימציה לשימוש בהם. צריכה מוגברת של מוזיקה פופולרית אף היא משויכת לשימוש במריחואנה.
רופאי ילדים צריכים לעודד את תעשיית הפרסום את חברות התרופות, קבוצות של בריאות הציבור, וקבוצות רפואיות לקיים דיון מלא ופתוח לציבור על הצורך בפרסומות של תרופות מרשם.
רופאי ילדים צריכים לעודד את תעשיית הבידור להיות רגישה יותר לגבי ההשפעה של טלויזיה וסרטים על ילדים ומתבגרים ולקבל את העובדה שלתעשיה זו יש אחריות על בריאות הציבור.
ארגון "עולם ללא סמים" הינו ארגון של מתנדבים המביא ידע אמיתי על סמים ואלכוהול לילדים ובני נוער באמצעות הרצאות וחלוקת חוברות. לאחר הרצאה אחת הנערות כתבה- "מההרצאה אני לוקחת את הידע האמיתי על הסמים. לפני ההרצאה לא ידעתי שאפילו קצת סמים יכולים לגרום לכל מיני אסונות". נערה אחרת כתבה- "בדרך כלל אני לא אוהבת הרצאות כאלה. לא מתענינת , לא מקשיבה. אבל בהרצאה הזאת ממש נהניתי. למדתי כל כך הרבה דברים על סמים, אלכוהול. כששתיתי פעם אמרתי זה כיף, ראש טוב , חבר'ה והכל, אבל אחרי ההרצאה הזאת בחיים אני לא אשתה שוב." הארגון, אשר הוקם על ידי ארגון הסנטולוגיה, עובד עם בני נוער, הורים, מחנכים, ארגוני מתנדבים אחרים ועם כל מי שיש לו רצון לעזור לאנשים לנהל חיים נקיים משימוש בסמים.
קישורים וסימוכין
http://www.camy.org/bin/i/h/AAPStatement.pdf
CAMY(Center on Alcohol Marketing and Youth) המרכז לפיקוח על שיווק אלכוהול וצעירים
_____________________________________________________________
www.drugfreeisrael.org www.il.drugfreeworld.org
כתובת למשלוח דואר : אילת מליס כהן, מסדה 36 חיפה 33075
© כל הזכויות שמורות ל"עולם ללא סמים"- Foundation for a Drug-Free World