החושים הדומיננטיים ביותר אצל אדם מבוגר הם הראיה והשמיעה. רבים המקרים בהם נעשה שימוש בחושים הלא נכונים כפיצוי על קשיים בחושים אלו. דוגמא לכך היא התמקדות בנקודה במרחב לשמירת שיווי משקל. אצל תינוק לעומת זאת, הראיה היא החוש הכי פחות מפותח, (חוש המגע/המישוש הוא המפותח ביותר). מסיבה זו, חשוב להעניק לתינוק חוויות חושיות שאינן נוגעות כלל בראיה.
בחברה המודרנית נהוג להעניק לתינוק פחות מגע עמוק מהחשש שמא ייגרם לו נזק, שמא נכאיב לו. כמו כן, יש פחות שימוש בקול טבעי ויותר שימוש בעזרים חיצוניים – מוזיקה, טלוויזיה, צעצועים וכו'.
במדיטצית קונדליני (של אושו) להורים ותינוקות, מנוטרל חוש הראיה ובמקומו מתהווה התכנסות לאורך שלבי המדיטציה וחידוד חושים אחרים שפחות באים לידי מימוש ביומיום בשילוב תנועה במרחב. מדיטציה זו מדמה מחזור חיים שלם: לידה, ילדות, בגרות, זקנה ומוות. חלק מהמדיטציה נעשתה בעצימת עיניים וחלקה בעיניים פקוחות. במהלך כל התהליך התינוק נמצא בתוך מנשא בד - בטן או גב לפי שיקול ההורה.
· שלב 1 – מתאר לידה – שלב זה נעשה בעצימת עיניים, ניעור הגוף בקצב מוזיקה עולה למשך 15 דקות. הרעידות יוצרות נענוע טבעי של האגן ומשחררות אנרגיה מהגוף. תפקידו של שלב זה הוא להזרים אנרגיה בגוף ולעורר אותו.
· שלב 2 – מתאר ילדות – פוקחים עיניים ומתחילים לרוץ, לדלג, לדהור, לרוץ ריצה צידית וכל פעילות נמרצת נוספת שמזכירה את הילדות למשך 15 דקות. הריקוד במהותו מחבר אותנו לאנרגיות היצירתיות שלנו (יצר ויצירה).
· שלב 3 – מתאר בגרות עד זקנה – עוצמים עיניים ומתחילים להלך בחדר בקצב יורד עד לעמידה. בשלב זה להקפיד לא לגלגל מחשבות, להאזין למוזיקה שהולכת ונרגעת עם קצב הגוף.
· שלב 4 – מתאר מוות – בשלב זה בגוף עוצר את תנועתו. בעיניים עצומות נמצא תנוחה נוחה בישיבה, המוזיקה רגועה. במשך 15 דקות של שקט אנו נותנים לחוויה להתפשט בגוף, תוך הרפיית השרירים בכדי שיספגו אנרגיה.
לימור בר
מלווה התפתחותית לתינוקות
Balance