מתבודדים בצוק הירח
מעטים המקומות שהציתו את דמיון העולם כמו קומראן.
חשיפת שרידי היישוב קומראן ומגילות ים המלח שנמצאו בסביבתו, הציתה את דמיונם של נוצרים ויהודים גם יחד.
אל המידע ההיסטורי ואל "המגילות הגנוזות", אותן יצירות ספרותיות שהוחבאו במערות מדבר יהודה והתגלו כבמטה קסם ערב הקמת מדינת ישראל הצטרפו גם ממצאים חומריים, שציירו תמונה על אורח החיים ודרך המחשבה של תושבי קומראן. ביישוב חיו, לדעת החופרים באתר, לא יותר מ-200 בני אדם, אך חשיבות הרעיונות שייצגו חרגה בהרבה מגודלה של הקהילה.
מעטים יודעים שדמותו של החוקר וההרפתקן ונדל ג'ונס, מההרפתקנים הרבים הפוקדים את המקום מאז ועד היום, נבנתה דמותו של אינדיאנה ג'ונס הידוע.
המגילות הגנוזות מהוות את העותק הקדום ביותר של התנ"ך, והן נגנזו ככל הנראה ע"י קבוצת פורשים יהודיים שהעדיפו את חיי הפרישות במדבר על חיי הפריצות של ירושלים ערב נפילת בית שני. המגילות משגעות את העולם המדעי עד היום, כאשר נסרקו ועלו לרשת האינטרנט, ומהוות בסיס למחקרים רבים על החיים באזור כולו בתקופת הבית השני.
בקומראן התקיימו שלוש תקופות יישוב: האתר נוסד במאה השמינית לפני סה"נ (תקופת המלוכה), והתקיים עד לחורבן בית ראשון (586 לפני סה"נ). אז ננטש ונבנה שוב במאה השנייה לפסה"נ (תקופת הבית השני), ונקרא בשם "סככה". השם "קומראן", שמקורו בתקופה הערבית, נגזר מהמילה הערבית "קמר" (ירח).
שמם של האיסיים נודע עוד לפני גילוי המגילות. מתוך כתבי יוסף בן מתתיהו מתקבל הרושם שמדובר בכת, שפיתחה השקפת עולם כה בדלנית, עד כי הוא מוצא לנכון לציין שאנשים אלה מוצאם יהודי. בני הכת ראו עצמם כעם ישראל הנבחר. היסטוריונים בני התקופה תיארו את יושבי קומראן כאנשים שבחרו לעזוב את הבלי העולם הזה, מאורגנים בהון משותף, נמנעים מלשאת נשים ומתרחקים מחיי מין. היום מעדיפים חוקרים שלא לכנות את בני כת מדבר יהודה בשם איסיים, ואינם בטוחים בזיהוי המוחלט.
בני הכת התגוררו כאן כקבוצה, אולי כי כבר אז הבינו שהדרך היחידה לשרוד במדבר הקשה הזה הוא ביחד, קצת כמו שחיים הקיבוצניקים ביישובים הסמוכים היום. במקומות מסויימים מתייחסים אליהם כאל בני כת "היחד". אפשר ששיתוף ההון בקהילה, תופעה מיוחדת במינה באותה תקופה, נבע מתוך האחדות הרעיונית, אך גם משום שהאיסיים ראו בהון זה את כספם של הגויים והעשירים, שאליהם רחשו בוז. זו הסיבה שהתנגדו לכוהנים החשמונאים, שנהגו לקבץ הון רב. בני כת המדבר אף שללו את עבודת בית המקדש ולא הקריבו בו קורבנות, אם כי שלחו לשם מתנות.
סיור מעניין המתקיים במקום משווה בין החיים הקהילתיים המשתפים את ההון הפיזי אז והיום – וכולל מפגש גם בקיבוץ קלי"ה הסמוך.
יש להניח שבימי בית שני היו פני ים המלח גבוהים מאשר בימינו. קומראן הייתה, אם כן, מבודדת מפני הציביליזציה, מקום אידיאלי לאנשי כת המעוניינים להתבודד, והקרבה לעין פשח'ה, עינות צוקים, נתנה מענה להשגת מי שתייה.
האגדה מספרת שאחד מהמתגוררים כאן היה יוחנן, שלאחר שהטביל את ישוע (בן דודתו) בירדן הדרומי, מרחק של כשעה הליכה מכאן, ייקרא לתמיד יוחנן המטביל. יוחנן המטביל וישו תלמידו היו למייסדי הדת הנוצרית ולמחוללי אחד השינויים הגדולים בהיסטוריה האנושית – התפשטות האמונה באל אחד ברחבי העולם כולו.
יותר מכל מקום אחר באזור הזה העמוס במשמעויות היסטוריות ודתיות, ניתן לקרוא לקומראן ערש הנצרות הקדומה.
הביקור באתר כולל חזיון אורקולי על חיי האיסיים (בני כת מדבר יהודה), ביקור במרכז מבקרים ומסעדה.
ים המלח מועמד לתחרות שבעת פלאי עולם הטבע, והוא זקוק לתמיכתכם!
הצטרפו לדף הרשמי בפייסבוק: http://facebook.com/votedeadsea
והזמינו את חבריכם להצטרף!