הפוטנציאל הגדול של הפקת "דלק ירוק" מעצים
לאחר שבמאמרים קודמים התייחסתי באופן כללי להשקעה ירוקה בעצים ( "קנו יער עצים זה טוב בשבילכם ")
ופירטתי באופן כללי את מגוון האפשרויות של השקעה בתחום זה ( "השקעה בעצים – יער של אפשרויות" ) ברצוני להתמקד הפעם בתחום חשוב אשר מתפתח בצעדי ענק - השקעה ירוקה בעצים להפקת אנרגיה ירוקה מתחדשת.
נסיונות להפקת דלקים מצמחים ( קנה סוכר, תירס וכיוצ"ב ) נעשו בהצלחה מזה כמה שנים אחד הצמחים המובילים בתחום זה הוא הג`אטרופה.
אם נשווה את הצמח הזה לתירס נגלה כמה יתרונות משמעותיים:
הפקת דלק מתירס גרמה לעליית מחירו בשוק ההון והרחקתו משולחנן של משפחות עניות רבות. הג`אטרופה לעומת זאת – אינו צמח מאכל ולכן האפקט הזה לא קיים. הצמח גם מסוגל לגדול באדמות טרשים ובכך נחסכת קרקע לטובת גידולים אחרים והוא עמיד גם בתנאים של מיעוט משקעים. ובנוסף - התנובה של דלק ירוק לכל יחידת שטח היא פי 10 מאשר תירס....
לא מפתיע איפוא שגולדמן זקס הגדיר את הג`אטרופה כאחד הצמחים המובילים להפקת ביודיזל. עצים אלה גדלים בדרום מזרח אסיה , דרום אמריקה ובאפריקה. הניצול הכלכלי הוא מהפירות . הזרעים של הפרי מכילים אחוז גבוה של שמן ( 25-40% ) אשר ניתנים לסחיטה בהליך פשוט זול ונטול זיהום . החומר המופק – CRUDE JATROPGA OIL - מהווה , ללא צורך בהליכים נוספים, דלק מתאים לתחנות כוח, ולמכונות חקלאיות. לאחר זיקוק ועיבוד הוא ניתן אף לשימוש לכלי טיס ונוסה בהצלחה בטיסות מאוישות (לופטהנזה , איר ניו זילנד וכו`) למעשה – בזכות תכונות הסיכה העדיפות שלו הסתבר כי הוא גם חסכוני יותר מדלק מטוסים רגיל ופחות מזיק למנועים.
מדינות שונות ברחבי העולם , החל ממלאווי העניה שבאפריקה, טוגו, תאילנד , אינדונזיה קמבודיה וכלה בהודו וסין שהן מקטרי הצמיחה של הכלכלה הגלובלית , מקצות מליארדי דולרים לגידול רחב היקף של צמח זה על מנת להבטיח מקורות אנרגיה ולהפחית את תלותן בנפט .
לשם המחשה -
ממשלת הודו – גידול בשטח של כ- 120 מליון דונם
ממשלת סין - שטח של כ- 146 מליון דונם שיינטעו עד 2010 ואשר יניבו 7.56 ביליון ליטרים לשנה
Bharat Petroleum (India) השקעה של 480 מליון דולר
גם חברות מכוניות כגון דיימלר ( יצרנית המרצדס ) , וטויוטה שריינו לעצמן מטעים.
השימוש באנרגיה ירוקה מתחדשת זוכה לעידוד מגורמים רבים מכיוון שהוא מפחית משמעותית את זיהום האוויר ואת ההתחממות הגלובלית. הליכי ההפקה אינם כרוכים בהליך מזהם של זיקוק ( כמו בהפקת דלק רגיל) וכמו כן ספיגת הפחמן הדו חמצני במהלך גידול העצים מנטרל את הנזק הנגרם בשימוש.
אם ניזכר באסון האקולוגי במפרץ מקסיקו לפני מספר חודשים כאשר נפט פרץ מהקידוח של BP בקרקעית האוקיינוס וזרם ללא מעצור וגרם נזק כלכלי וסביבתי אדיר, אזי יהיה ברור שהפקת האנרגיה ממקור מתחדש כמו עצי הג`אטרופה בטוחה יותר לסביבה גם מההיבט של טיפול לוגיסטי ושינוע.
גורמים שונים כגון איגוד התעופה הבינלאומי, האיחוד האירופי והממשלות החברות בו קבעו יעדים להגדלת היקף השימוש בדלק הירוק .כך למשל עד 2020 חייב 10% מהאנרגיה בתחום התחבורה באנגליה להיות ממקורות של אנרגיה ירוקה מתחדשת.
( 3.5% ב- 2010 ובצרפת 7% בשנה זו ) ומספרים אלה הולכים וגדלים. BP צופה כי בעתיד כ- 30% מהדלקים בתחום התחבורה יהיו ממקורות אלה. גם הצי האמריקאי מתכנן עד 2020 להשלים את המעבר לשימוש בדלק הירוק.
על מנת לעמוד ביעדים האלה יש צורך בגידול נמרץ ורב היקף. עבור המשקיע – יש פוטנציאל תשואה טוב משני טעמים :
האחד – השקעה בתחום הולך ומתפתח עם ביקוש גובר. השני – העובדה שכל הפעילות מתבצעת בארצות המוגדרות כשווקים מתעוררים. לפיכך השקעה זו הינה בתחום הנכון ובמקום הנכון.
תוכניות ההשקעה בתחום זה הינן בסף כניסה צנוע של כ- 8,000 $ ליחידת הבסיס והתשואה הצפויה על פני שנים רבות ( 35 או 45 תלוי בתוכנית) היא בסדר גודל של 15-20% לשנה .