אפתח בוידוי אישי – דווקא מתוך ההכשרה שלי כתרפיסטית בהבעה ויצירה – אני מוצאת, בעשר השנים האחרונות יותר ויותר הצלחות דווקא מתוך הנחיית ההורים ובמקרים מסוימים טיפול רגשי להורים עצמם. פעמים רבות, אני אומרת להורים: " יש לכם כוח רב בידיים. שינוי שתעשו אתם במודעות לנושא, בגישה ובתגובות יגרור שינויים גם אצל הילדים". כאשר אני מתייחסת לשינוי אין הכוונה רק ליחסי הורים וילדים בבית, גם קשיים חברתיים ורגשיים שונים עשויים להיפתר בהצלחה באמצעות עבודה רגשית שעושים ההורים.
אם כן, הפנייה להדרכת הורים ברורה לרוב ההורים – יש לכם קשיים עם הילד ואתם מרגישים שאתם זקוקים להנחיות, להתייעצות ולפתרונות. השילוב של הדרכת ההורים עם פענוח ציורי הילדים, 'מכניס לשיחה' את הילד עצמו. השיחה עם ההורים מאפשרת להבין את נקודת המבט שלכם, את החוויות שלכם מהדיאלוג עם הילד וכמובן את התסכולים שלכם. עד כאן, אין ספק שהשיחה עם ההורים מאפשרת להבין רבות על המצב בבית, אבל... מנקודה זו, נקלעים הורים רבים להנחות יסוד שונות לגבי הילד שלהם, הנחות שמטרתן להסביר לעצמם למה הילד מתנהג כך ולא אחרת: "היא עושה לי דווקא...היא ביישנית ומפוחדת... הוא יצור קטן ומניפולטיבי...הוא החלש בבית ואחיו שולט בו..." ועוד. כל אלה הם כיוונים מעניינים ואפשריים, ופענוח ציורי הילדים במקרים הללו מאפשר להבין את נקודת המבט של הילד.
פענוח ציורי ילדים כחלק בלתי נפרד מהדרכת הורים, מאפשר לשלב בין נקודת המבט והחוויות של ההורים לזה של הילד – הילדים מציירים פעמים רבות גם את הקושי שמוכר להורים, אך גם את 'הפאזל האישי' או במילים אחרות, את הסיבה והפתרון לו הם זקוקיםמג. וון הנושאים שעולים בתהליך של פענוח ציורי ילדים הוא רחב מאוד:
התנסויות חברתיות בגן ובבית הספר
יחסים בין אחים ובין הילדים להורים
פחדים, התפרצויות זעם וקשיי הסתגלות
דפוסי התנהגות של פינוק, עקשנות, חוצפה, שקרים ועוד
דפוסי למידה - לקויות למידה שונות וקשיי קשב וריכוז
התמודדות עם הרגלי שינה, אכילה וגמילה מהרטבה
וכמובן - כישרונות, אינטליגנציה, דימוי עצמי וכוחות מצמיחים
פענוח ציורי ילדים מתאפשר החל מגיל שנתיים, כך שהוא עשוי לסייע להורים רבים בהדרכה סביב קשיים שעולים בגיל זה וקשה לשוחח עם הילד עליהם. גם בגילאים מתקדמים יותר, אפשר להסתייע בפענוח ציורי ילדים כאשר הילד מתקשה לבטא את הקשיים שהוא חווה: מוכנות לכיתה א', קשיים חברתיים בבית ספר וקשיים רגשיים אחרים מוצאים את ביטויים דרך הצורות, הצבעים והבחירות השונות בציורי ילדים.
פענוח ציורי ילדים, חשוב שייעשה על פי מגוון רחב של מודלים אקדמאיים מובהקים המצליבים נתונים רבים העולים מהציורים ובונים חוות דעת על מצבו הרגשי של הילד. כך למעשה, ניתן לשלב את נקודת המוצא של ההורים עם נקודת המוצא של הילד, ולשלוף מתוך הציורים את הסיבות להתנהגותו ואת הפתרונות הטובים והמוצלחים ביותר עבורו ועבור המשפחה.
מיכל וימר, תרפיסטית באמנות (M.A). מומחית לפענוח ציורים וכתבי יד של ילדים ומבוגרים. מחברת הספר: "ציורים מדברים – כלים ושיטות להבנת ציורי ילדים". מרצה מזה 12 שנים במגוון רחב של ארגונים עסקיים ובפורומים חברתיים שונים. נמנית על צוות היועצים של 'סופר נני', מרצה במכון מגיד של האוניברסיטה העברית, מופיעה במבחר תוכניות טלוויזיה, ובעלת מדורים קבועים בירחוני הורים.
אתר אינטרנט: www.todraw.co.il